Ретроспективний аналіз дебатів щодо прийняття надзвичайного законодавства Німеччини 1968 р.
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.1.3Ключові слова:
історико-правовий аналіз, надзвичайне законодавство, надзвичайний стан, правовий режим, конституційна ліберальна демократія, законопроектАнотація
У статті здійснено історико-правовий аналіз дебатів навколо ухвалення надзвичайного законодавства Німеччини у 1968 році (Notstandsgesetze). Основна увага зосереджена на складному процесі еволюції законопроєктів, який тривав понад вісім років (1960–1968 рр.) і став унікальним прикладом інституційного пошуку балансу між безпекою та демократією. Відправною точкою дослідження є критичне осмислення досвіду Веймарської республіки, зокрема зловживань надзвичайними повноваженнями, передбаченими статтею 48, які стали інструментом підриву парламентської демократії та сприяли приходу до влади націонал-соціалістів.
У статті проаналізовано поетапну трансформацію підходів до правового регулювання надзвичайного стану: від перших законопроєктів (1960–1962 рр.), які передбачали централізацію виконавчої влади й обмеження прав без належного парламентського контролю, до компромісного варіанту 1968 року, що інтегрував нові положення до Основного Закону (статті 115a–115(1) GG). Розглянуто основні законопроекти та позиції соціал-демократів, ХДС/ХСС, профспілок, а також протестного студентського руху, який відіграв важливу роль у формуванні дискусії навколо надзвичайних законів. Підкреслено вплив міжнародного контексту (війна у В’єтнамі, травнева революція у Франції, антиавторитарні настрої) на формування правової та політичної атмосфери в Німеччині.
Показано, що прийняте законодавство стало спробою поєднати оперативність державного реагування з принципами ліберальної конституційної демократії: воно закріпило чіткі часові обмеження, парламентський контроль, збереження діяльності Конституційного суду, недоторканність основних прав і забезпечило продовження діяльності ключових державних інституцій навіть у кризових умовах. Авторка підкреслює, що німецький досвід надзвичайного законодавства є важливим та унікальним джерелом для України, яка в умовах тривалої війни прагне створити власну збалансовану модель правового реагування, зберігаючи вірність демократичним стандартам і верховенству права.
Посилання
Jinek J., Kollert L. (eds.). Emergency Powers: Rule of Law and the State of Exception. Prague : Leges, 2020. 160 p.
Jakab A. German Constitutional Law and Doctrine on State of Emergency – Paradigms and Dilemmas of a Traditional (Continental) Discourse. German Law Journal. 2006;7(5). S. 453–477.
Hillgruber C. Die Notstandsverfassung von 1968 - die Geschichte einer umkämpften. Verfassungsänderung. Bonner Rechtsjournal (BRJ). 2021. № 1. S. 50–58.
Schneider M. Der Konflikt um die Notstandsgesetze. Geschichte in Wissenschaft und Unterricht (GWU). 1986. Jg. 37, H. 8. S. 483–500.
Kaiser A.-B. Ausnahmeverfassungsrecht . Tübingen : Mohr Siebeck, 2020. 450 s.
Bundeszentrale für politische Bildung. Notstandsgesetze: Testfall für die Demokratie. 2016. URL: https://www.bpb.de/kurz-knapp/hintergrund-aktuell/269874/notstandsgesetze-testfall-fuer-die-demokratie.
Barczak T. Der nervöse Staat: Ausnahmezustand und Resilienz des Rechts in der Sicherheitsgesellschaft. Berlin: Duncker & Humblot, 2021. 320 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А. В. Баран

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.