Спеціалізований омбудсман як інститут захисту екологічних прав людини: міжнародний досвід та українські реалії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.1.38Ключові слова:
спеціалізований омбудсман, екологічний омбудсман, екологічні права, захист прав людини, міжнародний досвід, Україна, сталий розвиток, публічне адміністрування, екологічна безпекаАнотація
У статті досліджується роль спеціалізованого омбудсмана як ефективного інституту захисту екологічних прав людини. Проаналізовано ґенезу та розвиток концепції спеціалізованого омбудсмана, його місце в системі державного управління та особливості функціонування. На основі аналізу міжнародного досвіду функціонування екологічних омбудсманів (комісарів, захисників) виокремлено ключові моделі та найкращі практики. Розглянуто актуальність та перспективи впровадження інституту екологічного омбудсмана в Україні, враховуючи виклики, пов’язані з наслідками військової агресії, та євроінтеграційні процеси, що вимагають посилення захисту довкілля та екологічних прав.
Акцентовано на необхідності впровадження інституту екологічного омбудсмана в Україні на основі наступних факторів: масштабна екологічна шкода внаслідок військової агресії рф; необхідність повоєнного екологічного відновлення; євроінтеграційний курс України; зростання екологічної свідомості та активності громадянського суспільства; велика територія та біологічне різноманіття України.
Інститут спеціалізованого омбудсмана, зокрема екологічного омбудсмана, є сучасною відповіддю на ускладнення суспільних відносин та зростання вимог до захисту прав людини. Генеза спеціалізованих омбудсманів пов’язана з еволюцією класичного інституту, необхідністю фокусування на конкретних сферах та інтересах вразливих груп. Екологічний омбудсман виступає як критично важливий інституційний механізм, що виник як відповідь на глобальні екологічні виклики та потребу в незалежному захисті екологічних прав людини. Міжнародний досвід функціонування екологічних омбудсманів демонструє різноманіття моделей, але спільні риси у функціях (захист прав, моніторинг, посередництво, популяризація сталого розвитку) підтверджують ефективність цього інституту.
Для України запровадження інституту екологічного омбудсмана є назрілою необхідністю, що обумовлена наслідками військової агресії, євроінтеграційними прагненнями та потребою у посиленні захисту довкілля та екологічних прав громадян. Це сприятиме ефективнішому публічному адмініструванню у сфері екології та наближенню до стандартів сталого розвитку.
Посилання
Victor O. Ayeni (2009) Ombudsmen as Human Rights Institutions: The New Face of a Global Expansion. URL: file:///D:/%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%87%D1% 83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F/Stockholm%20Conference_09.%20Workshop%201_Victor%20Ayeni.pdf.
Голяк Л.В. Становлення та розвиток інституту спеціалізованого омбудсмана. Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія: Право. 2011. Вип. 1. С. 61–67.
Рябовол Л.Т. Проблематика інституту омбудсмена в зарубіжних країнах: стан наукових пошуків. Держава та регіони. Серія: Право. 2019. № 3 (65). С. 43–48. DOI: https://doi.org/10.32840/1813-338X-2019-3-7.
Бабій Р.В. Проблеми визначення поняття омбудсмана із захисту прав підприємців (бізнес-омбудсмана). Часопис Київського університету права. 2023. № 3. С. 65–69.
Ханик-Посполітак Р., Посполітак В. Система спеціалізованих омбудсменів в Україні як один з механізмів альтернативного вирішення спорів. Доступ до правосуддя в умовах сталого розвитку: до 30-річчя незалежності України: Колективна монографія / за заг. ред. Юрія Притики та Ірини Ізарової. Київ: ВД «Дакор», 2021. С. 357–372.
Бондар Н.А., Осетров Р.В. Інституційне та функціонально-правове забезпечення екологічної функції держави. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 3. С. 11–16. DOI: https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.1.
Çakır Sümer, G. (2024). ÇEVRE İÇİN OMBUDSMANLIK VEYA ÇEVRE OMBUDSMANLIĞI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Ombudsman Akademik (20), 207–228. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3839751.
Борщевська О.М., Згурська В.В. Проблематика захисту конституційного права осіб на безпечне для життя і здоров’я довкілля під час збройної агресії російської федерації в Україні. Екологічне право. 2024. № 3-4. С. 14–18. DOI: https://doi.org/10.37687/2413-7189.2024.3-4.2.
Кузнецова М.Ю., Гресь Н.М., Шапран В.В. Запровадження посади уповноваженого з екологічних прав людини в Україні з урахуванням збільшення негативних факторів впливу на стан навколишнього середовища. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2024. № 83. Том 2. С. 110–115. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.2.15.
Лагойда Т.В. Спеціалізований екологічний омбудсмен як чинник гарантування екологічних прав в Україні. Сучасна парадигма публічного та приватного права в умовах сталого розвитку: монографія. Том 1. Izdevnieciba “Baltija Publishing” (м. Рига, Латвія). 2023. С. 397–413. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-331-6-18.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. В. Роговенко, Н. А. Бондар, М. Ю. Кузнецова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.