Забезпечення екологічної безпеки в умовах правової сингулярності: кримінологічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.3.5Ключові слова:
військова агресія, тимчасово окупована територія, шкода навколишньому природному середовищу, екологічна злочинність, кримінальна відповідальність представників держави-окупантаАнотація
Стаття досліджує вплив недоліків нормативно-правового характеру, спричинених правовою сингулярністю, на протидію екологічній злочинності на тимчасово окупованих територіях України та шляхи їх подолання. Визначено, що існуючі практики не відповідають масштабам екзистенційних загроз, спричинених тимчасовою окупацією території України. Акцентовано увагу на практичній значущості кримінальної відповідальності за створення екологічно небезпечної ситуації на тимчасово окупованих територіях України, що є ключовим елементом запобігання екологічній злочинності. Висловлено думку, що розв’язання цієї проблеми можливе через осмислення явища правової сингулярності. Проведено огляд наукової літератури з тематики екологічної безпеки та правової сингулярності, із наголосом на важливості проблематики, порушеної Ю.В. Орловим у 2018 році щодо впливу правової сингулярності на кримінально-правову охорону довкілля на тимчасово окупованих територіях. У статті розглянуто реальну фабулу, пов’язану із протиправним втручанням окупантів у водні ресурси (річка Берда та підземні водоносні горизонти) на тимчасово окупованій території частини Запорізької області, та проаналізовано конкретні загрози екологічній безпеці. Досліджено недоліки нормативно-правового регулювання кримінальної караності діянь квазікерівників, призначених окупаційною адміністрацією. Викладено позиції національних та міжнародних судових установ, а також проаналізовано положення міжнародного гуманітарного права. Запропоновано два можливих шляхи подолання наслідків правової сингулярності: пасивний (очікування змін у міжнародному гуманітарному праві) та активний (національне нормотворення). Пропоновано доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 441-1 «Вплив на навколишнє природне середовище внаслідок збройної агресії чи збройного конфлікту», диспозиція якої передбачає відповідальність представників держави-агресора та/або пов’язаних із нею осіб за рішення та/або дії, що призвели до заподіяння шкоди навколишньому середовищу за відсутності ознак екоциду, злочину агресії або воєнних злочинів. З кримінологічної точки зору, правова сингулярність розуміється як детермінанта екологічної злочинності, що являє собою втрату регулятивної функції правової норми (зникнення предмета правового регулювання) на тимчасово окупованих територіях України внаслідок насильницького запровадження фіктивної системи норм державою-агресором.
Посилання
Туляков В.О. Сингулярність кримінального права та державний примус. Правовий вплив на неправомірну поведінку: актуальні грані: монографія / ред.: О.В. Козаченко, Є.Л. Стрельцов. Миколаїв, 2016. С. 23–30. URL: https://dspace.onua.edu.ua/items/3895ced1-c7d0-42c78c85-188b13076ade (дата звернення: 14.07.2025).
Литвинов О.М., Гладкова Є.О. Сингулярність та її ефекти в системі кримінологічних знань. мАрхів кримінології та судових наук. 2020. № 2. С. 52–58.
Злочинність і протидія їй в умовах сингулярності: тенденції та інновації: матеріали наук.-практ. конф., присвяч. пам’яті члена Правління Кримінол. асоц. України, проф. Т.А. Денисової, м. Харків, 16 квіт. 2021 р. Харків, 2021. С. 464.
Батиргареєва В.С. Боротьба з пандемією COVID-19 та масова свідомість населення України: до проблеми сингулярності соціально-правових і кримінологічних наслідків. Питання боротьби зі злочинністю. 2021. № 42. С. 29–36.
Ткаченко О.В. Несамодостатність права як фундаментально-онтологічна основа правового порівняння. Право України. 2019. № 2019/03. С. 77. URL: https://doi.org/10.33498/louu2019-03-077 (дата звернення: 14.07.2025).
Alarie B., McCreight R., Tucciarone C. The Path of Tax Law: Toward Legal Singularity. Tax Notes Federal. 2023. Vol. 180, no. 9. P. 1455. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4582653 (date of access: 14.07.2025).
Markou C., Deakin S. F. Is Law Computable? From Rule of Law to Legal Singularity. SSRN Electronic Journal. 2020. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.3589184 (date of access: 14.07.2025).
Weber R. Will the «Legal Singularity» Hollow Out Law’s Normative Core?. Michigan Technology Law Review. 2021. No. 27.1. P. 97. URL: https://doi.org/10.36645/mtlr.27.1.will (date of access: 14.07.2025).
Орлов Ю.В. Проблеми кримінально-правової охорони довкілля в умовах правової сингулярності на тимчасово окупованих територіях України. Кримінально-правове регулювання та забезпечення його ефективності: матеріали міжнар. науково-практ. конф., м. Харків, 18–19 жовт. 2018 р. / ред.: А.П. Гетьман та ін.; Голов. ред. В. Тацій; Заст. голов. ред. В. Борисов. Харків, 2018. С. 266–270.
Максіменцев М.Г. Правові фактори злочинності у сфері надрокористування. Порівняльно-аналітичне право. 2019. № 3. С. 175–179. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0390/2019.3.45 (дата звернення: 14.07.2025).
Програма фінансової підтримки комунального підприємства «Бердянськводоканал» Бердянської міської ради на 2021–2022 роки : Рішення від 25.02.2021 № 36. URL: https://storage.googleapis.com/svoi-upload/407/260756/93eaac4c-e498-4b8c-a535-a11035153c7a.pdf (дата звернення: 14.07.2025).
Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією: Наказ М-ва розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376: станом на 7 трав. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0380-25#Text (дата звернення: 14.07.2025).
План управління річковим басейном річок Приазов’я на 2025–2030 роки: розпорядж. від 01.11.2024 № 1079-р. URL: https://davr.gov.ua/fls18/PURBPryazovya7_ukr.pdf (дата звернення: 14.07.2025).
Повідомлення про підозру та повістки про виклик Петрова О.О. на 08.11.2023, 09.11.2023 та 10.10.2023. Головна – Офіс Генерального прокурора. URL: https://gp.gov.ua/ua/posts/povidomlennya-pro-pidozru-ta-povistki-pro-viklik-petrova-oo-na-08112023-09112023-ta-10102023 (дата звернення: 14.07.2025).
Пилипенко О. Окупаційний «Бердянскводоканал» закуповує обладнання у петербурзької фірми (документ) – Локатор Медіа. Локатор Медіа. URL: https://lokatormedia.online/okupaciinii-berdyanskvodokanal-zakupovuie-obladnannya-u-peterburzkoi-firmi/ (дата звернення: 14.07.2025).
Бердянське водосховище на межі висихання – причина екологічної катастрофи руйнування Каховської ГЕС – Нижні Сірогози.City. Нижні Сірогози.City. URL: https://nsirogozy.city/articles/388753/berdyanske-vodoshovische-na-mezhi-visihannya-prichina-ekologichnoi-katastrofi-rujnuvannya-kahovskoi-ges (дата звернення: 14.07.2025).
Про затвердження Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Заплава р. Берда» у новій редакції: наказ від 07.03.2012 № 137. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0137737-12#n10 (дата звернення: 14.07.2025).
Біорізноманіття середньої течії р. Уж басейну р. Тиса: сучасний стан та антропогенні впливи / Станкевич-Волосянчук О.І., Куртяк Ф.Ф., Кіш Р.Я., Пляшечник В.І. Ужгород: РІК-У, 2023. 68 с. URL: https://ekosphera.org/wp-content/uploads/2023/09/uzh_river_biodiversity.pdf (дата звернення: 14.07.2025).
Нагорний Д. На ТОТ Запорізької області окупанти планують зрошувати землю артезіанською водою – Федоров. Суспільне Запоріжжя. URL: https://suspilne.media/zaporizhzhia/767627/na-tot-zaporizkoi-oblasti-okupanti-planuut-zrosuvati-zemlu-artezianskou-vodou-fedorov (дата звернення: 14.07.2025).
The Food and Agriculture Organization of the United Nations. Irrigation potential in Africa: a basin approach. Roma: The Food and Agriculture Organization of the United Nations, 1997. 191 p. URL: https://openknowledge.fao.org/items/57be9ea9-4aa6-4419-a910-196fb28788d2 (date of access: 14.07.2025).
Запорізька облдержадмін. Екологічний паспорт Запорізької області. Запоріжжя, 2022. 141 с. URL: https://mepr.gov.ua/diyalnist/napryamky/ekologichnyj-monitoryng/ekologichni-pasporty/ (дата звернення: 14.07.2025).
Криза води у Бердянську загострюється – Бердянська міська територіальна громада. Бердянська міська територіальна громада – офіційний веб-сайт. URL: https://brd.gov.ua/news/221624-kriza-vodi-u-berdiansku-zagostriujetsia (дата звернення: 14.07.2025).
Вронська Г. Вплив війни на довкілля України та актуальна судова практика щодо захисту навколишнього середовища. 2024. 30 с. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supreme/2024_prezent/Prezent_Vpluv_viinu_dovkillya.pdf (дата звернення: 14.07.2025).
Офіс Генерального прокурора. Лист. 27.05.2025, № 27/3-945ВИХ-25.
Yurikov O.O. Counteracting planning, preparation, resolution and management aggressive war on the territory of Ukraine. Legal Sciences and Their Role in the Development of the Legal Culture Of A Modern Man. 2022. P. 180–197. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-2098-9 (date of access: 14.07.2025).
Постанова Великої Палати Верховного Суду від 28.02.2024 у справі № 415/2182/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/117555176 (дата звернення: 14.07.2025).
IV Конвенція про закони і звичаї війни на суходолі та додаток до неї: Положення про закони і звичаї війни на суходолі: Конвенція Україна від 18.10.1907. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_222#Text (дата звернення: 14.07.2025).
Конвенція про захист цивільного населення під час війни (укр/рос): Конвенція Орг. Об’єдн. Націй від 12.08.1949: станом на 23 лют. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_154#Text (дата звернення: 14.07.2025).
Judgment of International court of justice of 09.02.2022 in Armed Activities on the Territory of the Congo (Democratic Republic of the Congo v. Uganda). URL: https://www.icj-cij.org/case/116 (date of access: 14.07.2025).
The International Law Commission. Draft principles on protection of the environment in relation to armed conflicts. 2022. URL: https://legal.un.org/ilc/texts/instruments/english/draft_articles/8_7_2022.pdf (date of access: 14.07.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Є. С. Гетьман

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.