Процесуальний самоконтроль у системі адміністративного судочинства
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.2.39Ключові слова:
самоконтроль, процесуальний самоконтроль, внутрішній контроль, самоконтроль суду, адміністративне судочинство, судові помилкиАнотація
У статті здійснено системне дослідження інституту процесуального самоконтролю як важливого елементу правозастосовної діяльності адміністративного суду. Наголошено, що самоконтроль суду виходить за межі суто етичного або професійного виміру та набуває регламентованого процесуального статусу, що дозволяє суду виявляти та оперативно усувати власні помилки без звернення до вищестоящих судових інстанцій. Розкрито зміст і функціональне призначення судового самоконтролю на окремих стадіях адміністративного провадження. Підкреслено, що: судовий самоконтроль не передбачає повторного розгляду справи по суті або підміни раніше встановленої процедури. Його завданням є не перегляд, а саме локалізація і нейтралізація помилок, не зачіпаючи основ юридичної позиції, вираженої в судовому рішенні.
Встановлено, що судовий самоконтроль як особливий вид контролю володіє всіма базовими функціями, характерними для контрольної діяльності загалом. Насамперед, це: функція коригування, що виявляється у здатності суду оперативно і самостійно усувати власні помилки, тим самим відновлюючи порушену правову рівновагу; функція соціальної превенції, яка полягає в недопущенні повторення порушень у майбутньому шляхом виявлення та усунення як помилок, так і причин, що призвели до їх виникнення; правоохоронна функція, що виражається у здатності суду самостійно і без зволікання забезпечити захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.
Увагу зосереджено на двофазній природі самоконтролю: до ухвалення судового рішення (через, зокрема, перевірку належності позовної заяви, процесуальну корекцію ходу розгляду, призначення експертиз, допити свідків тощо) та після ухвалення судового рішення (через механізми виправлення описок і арифметичних помилок, ухвалення додаткових рішень, роз’яснення, зміну способу виконання тощо). Проаналізовано нормативну базу, зокрема положення КАС України, які присвячені процесуальному самоконтролю (ст.ст. 112, 227, 231, 252, 253, 254, 378 та ін.).
Зроблено висновок, що інститут судового самоконтролю в адміністративному судочинстві є не декларативною чи суто формальною функцією, а виступає структурно оформленим інструментом забезпечення внутрішньої правової узгодженості, нормативної цілісності та логічної несуперечливості судової діяльності. Його застосування спрямоване на постійне підтримання високих стандартів юридичної точності та процесуальної доброчесності у діяльності суду як гаранта справедливого правосуддя.
Посилання
Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747-IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2005. № 35-36. № 37. Ст. 446.
Справа № 160/8046/18, адміністративне провадження № К/9901/22479/19. URL: https://protocol.ua/ua/postanova_kas_vp_vid_31_03_2020_roku_u_spravi_160_8046_18/ (дата звернення: 01.06.2025).
Справа № 200/6912/19-а. Ухвала від 24.10.2019 р. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/85200518 (дата звернення: 01.06.2025).
Справа № 400/2839/22, адміністративне провадження № К/990/26995/23. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/115839324 (дата звернення: 01.06.2025).
Перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами. Юридичний вісник України, 2021. URL: https://kdkako.com.ua/perehlyad-sudovoho-rishennya-za-novovyyavlenymy-obstavynamy/ (дата звернення: 01.06.2025).
Габрелян А.Ю. Адміністративно-правове забезпечення державної політики у протидії проституції: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2021. 249 с.
Габрелян А.Ю. Проституція в сучасних українських реаліях. Новий погляд на проблему. Економіка. Фінанси. Право, 2016. № 12. С. 28–32.
Габрелян А.Ю. Доцільність легалізації проституції в Україні: аргументи «за». Сучасні питання економіки і права: зб. наук. праць, 2018. Випуск 2(8). С. 135–143.
Габрелян А.Ю. Правові аспекти віднесення секс-праці (проституції) до легальних видів економічної діяльності. Європейські перспективи, 2020. № 1. С. 45–50.
Горбайчук Л.В., Габрелян А.Ю. Проблемні питання використання коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. «Правові системи». Науково-практичний електронний журнал, 2018. № 1/2. С. 301–312.
Литвин О.В., Габрелян А.Ю. Правовий режим проституції в Польщі. «Правові системи». Науково-практичний електронний журнал, 2018. № 3. С. 232–242.
Стрілецька О.В., Габрелян А.Ю. Реалізація принципу змагальності в ході проведення досудового розслідування. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право», 2024. Випуск 81(1). С. 168–179.
Стрілецька О.В., Габрелян А.Ю. Реалізація принципу змагальності під час судового розгляду. Аналітично-порівняльне правознавство, 2024. Випуск 2. С. 719–731.
Стрілецька О.В., Габрелян А.Ю. Організаційні проблеми реалізації принципу змагальності у кримінальному процесі. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, 2024. № 1. С. 328–340.
Стрілецька О.В., Габрелян А.Ю. Реалізація принципу змагальності в кримінальному процесі країн романо-германської правової сім’ї. VI Міжнародна науково-теоретична конференція «Традиційні та інноваційні підходи до наукових досліджень» (08.03.2024; м. Вінниця, Україна), 2024. С. 64–70.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. О. Лукʼяненко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.