Правове регулювання контрольованих іноземних компаній в Україні з позиції їх впливу на боротьбу з агресивним податковим плануванням

Автор(и)

  • В. Ю. Смердов аспірант кафедри фінансового та податкового права, Державний податковий університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.2.55

Ключові слова:

податкові правовідносини, контрольовані іноземні компанії, BEPS, податкові пільги, контролююча особа, офшори

Анотація

У статті, на основі міжнародної практики та податкового законодавства України проведено розгляд передумов впровадження правил контрольованих іноземних компаній в Україні, а також проведено їх аналіз з позиції досягнення цілей зазначених правил – зокрема, розширення бази оподаткування та боротьби з агресивним податковим плануванням.

Автором було розглянуто підходи до визначення контролю з метою визнання особи контролюючою – а саме, формально-юридичного та фактичного, які є традиційними для країн, що впровадили правила КІК в свої локальні законодавства. Також було розглянуто переваги та недоліки застосування зазначених критеріїв контролю. Зокрема, щодо фактичного контролю зазначено, що в законодавстві України перелік ознак для визнання його наявності визначений невичерпно, що створює для платників податків ситуацію правової невизначеності.

При цьому значну увагу автором приділено застосуванню податкових пільг, які дозволяють звільняти прибуток контрольованих іноземних компаній від оподаткування – тих, що передбачені рекомендаціями ОЕСР (встановлення мінімальних порогових сум, запобігання ухиленню від сплати податків, застосування правил КІК тільки до КІК, які є резидентами низькоподаткових юрисдикцій), а також визначеними законодавством України. Зокрема, було розглянуто пільги щодо контрольованих іноземних компаній, які застосовуються на підставі міжнародних договорів України – а саме, договорів про уникнення подвійного оподаткування та про обмін податковою інформацією.

Особливу увагу приділено застосуванню податкових пільг саме на підставі договору про обмін податковою інформацію. Учасниками такого договору є, у тому числі, офшори (зокрема, Беліз, Британські Віргінські Острови, Багами, Бермудські Острови, Гренада тощо), тому така податкова пільга створює для контролюючих осіб можливості для агресивного податкового планування, зокрема, із перенесенням прибутків в офшори, які не передбачають для компаній, які зареєстровані у них, будь-якого оподаткування. Це створює для контролюючих осіб можливості для ухилення від оподаткування, що суперечить базовим цілям впровадження правил контрольованих іноземних компаній в Україні.

Посилання

BEPS. Міністерство фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk/beps-440.

Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві: Закон України від 16 січня 2020 року № 466-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/466-20#Text.

Дмитрик О.О., Мікрюков А.О. Контрольована іноземна компанія як платник податків: деякі дискусійні аспекти визначення поняття. Економічна теорія та право. 2023. № 4 (55). С. 36–55. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2023-55-4-36.

Базов В.П. Контрольовані іноземні компанії (CFC/КІК): поняття та принципи оподаткування. Слово Національної школи суддів України. 2020. № 4. https://doi.org/10.37566/2707-6849-2020-4(33)-9.

Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.

Гуцаленко Л.В., Трохимець Б.В. Контрольовані іноземні компанії – новий платник податку на прибуток в системі оподаткування в Україні. Економічна наука. 2025. С. 48-53. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2025.9.48.

Монаєнко А.О., Атаманчук Н.А. Правова регламентація основних елементів правил контрольованих іноземних компаній: світовий досвід та можливості для України. Нове українське право. 2022. Вип. 2. С. 93–100. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.13.

OECD. Designing Effective Controlled Foreign Company Rules. Action 3 – 2015 Final Report. OECD/ G20 Base Erosion and Profit Shifting Project. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2015/10/designing-effective-controlled-foreign-company-rules-action-3-2015-final-report_g1g58ce1/9789264241152-en.pdf.

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 143-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/143-2011-р#Text.

Міжнародні договори України про уникнення подвійного оподаткування. Міністерство фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk/international_agreements_of_ukraine_on_avoidance_double_taxation-543.

Лист Державної податкової служби України від 26.08.2021 р. № 19398/7/99-00-21-02-02-07. URL: https://www.tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/print-76075.html.

OECD. Jurisdictions participating in the Convention on mutual administrative assistance in tax matters. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-sub-issues/convention-on-mutual-administrative-assistance-in-tax-matters/status_of_convention.pdf/_jcr_content/renditions/original./status_of_convention.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-11

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право