Основні об’єкти адміністративно-правового забезпечення гендерної рівності у Національній поліції України

Автор(и)

  • А. П. Стахура аспірант кафедри теорії держави та права Навчально-наукового інституту права та інноваційної освіти Дніпровського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0009-0004-9497-9797

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.2.59

Ключові слова:

стать, права і свободи, поліція, об’єкт, гендерна рівність, недискримінація, рівність жінок та чоловіків, адміністративно-правове забезпечення, гендерний баланс

Анотація

Стаття присвячена визначенню основних об’єктів адміністративно-правового забезпечення гендерної рівності у Національній поліції України. Наголошено на тому, що незважаючи на нормативно закріплені гарантії рівності прав жінок та чоловіків в Україні, практика функціонування правоохоронних органів України демонструє триваюче існування певних бар’єрів у забезпеченні гендерного балансу. Звернуто увагу на те, що проблема досягнення рівності між жінками та чоловіками у секторі безпеки і оборони України не перестає бути актуальною, тоді як введення воєнного стану в Україні лише актуалізувало її значущість. До об’єктів адміністративно-правового забезпечення гендерної рівності у Національній поліції України віднесені наступні: а) права, свободи та законні інтереси жінок та чоловіків при проходженні служби в поліції; б) принцип недискримінації за ознакою статі у колективах; в) кадрова політика, спрямована на формування гендерного балансу; г) гендерно нейтральні умови проходження служби та рівні можливості для жінок та чоловіків; ґ) правопросвітницька діяльність; д) внутрішні організаційні документи щодо недопущення дискримінації та забезпечення гендерної рівності; е) інституції, уповноважені реагувати на прояви дискримінації за ознакою статі; є) механізми захисту та відновлення прав осіб, постраждалих від проявів дискримінації за ознакою статі в Національній поліції України. Вказано на суб’єктів владних повноважень в МВС України та Національній поліції України до повноважень яких віднесено забезпечення гендерної рівності. Об’єкти адміністративно-правового забезпечення гендерної рівності у Національній поліції України визначені як відносини та пов’язані з ними права, інституції, політики й механізми які зазнають управлінського впливу уповноважених суб’єктів щодо захисту від дискримінації за ознакою статі а також забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків під час вступу, проходження та припинення служби в поліції. Наголошено, що стан адміністративно-правового забезпечення гендерної рівності в Національній поліції України залишається фрагментарним. Як наслідок, названі об’єкти адміністративно-правового забезпечення залишаються недостатньо «захищеними» дією правових та організаційних інструментів, що породжує подальше існування проблем у досліджуваній сфері.

Посилання

Чистоклетов Л., Хитра О. Поняття адміністративно-правового забезпечення та його механізму. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2020. Т. 7, № 3. С. 173-180.

Терехов В. Поняття адміністративно-правового забезпечення правоохоронної діяльності. Право.ua. 2020. № 3. С. 65–68.

Левківська В.М. Адміністративно-правове забезпечення національної безпеки. Київський часопис права. 2022. № 4. С. 83–88.

Левицький О.О. Поняття та особливості карантинних і протиепідемічних заходів як об’єкту адміністративно-правового забезпечення. Вісник кримінологічної асоціації України. 2023. № 3 (30). С. 487–493.

Корж-Ікаєва Т.Г. Адміністративно-правове забезпечення прав і свобод неповнолітніх : автореф. дис. канд. юрид. наук. Київ, 2008. 17 с.

Білоус Т.Й. Суб’єкти та об’єкти адміністративно-правового регулювання державної нотаріальної діяльності. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2014. Вип. 29. Т. 2. С. 16–19.

Шопіна І. М. Адміністративно-правове забезпечення та адміністративно-правове регулювання: співвідношення понять. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 6. С. 550–554.

Бурченко Ю.В. Адміністративно-правове регулювання правопорушень щодо порушення вимог карантину. Порівняльно-аналітичне право. 2020. № 2. С. 105–107.

Гладун З.С. Адміністративно-правове регулювання відносин у сфері охорони здоров’я населення. URL: https://www.lex-line.com.ua/?language=ru&go=full_article&id=27.

Волков В.В. Адміністративно-правове регулювання в галузі стандартизації та сертифікації в Україні: автореф. дис. канд. юрид. наук. Одеса, 2013. 22 с.

Рівні права та можливості. МВС України. URL: https://mvs.gov.ua/activity/rivni-prava-ta-mozlivosti.

Департамент головної інспекції та дотримання прав людини. Національна поліція України. URL: https://npu.gov.ua/pro-policiyu/struktura-nacionalnoyi-policiyi/departament-golovnoyi-inspekciyi-ta-dotrimannya-prav-lyudini.

Логвиненко Б. О. Гендерна сенсибілізація в діяльності Національної поліції України під час дії воєнного стану. Міжнародна та національна безпека: теоретичні і прикладні аспекти: матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 17 бер. 2023 р.). Дніпро: ДДУВС, 2023. С. 615-616.

Про Національну поліцію: Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-11

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право