Концептуальні засади поняття «конфлікт інтересів» у сфері публічного управління

Автор(и)

  • О. Г. Костроміна кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри права та публічного управління ПрАТ «ПВНЗ «Запорізький інститут економіки та інформаційних технологій», Україна https://orcid.org/0000-0002-9471-237X
  • Д. Є. Швець доктор соціологічних наук, професор, проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи ПрАТ «ПВНЗ «Запорізький інститут економіки та інформаційних технологій», Україна https://orcid.org/0009-0005-4073-6754
  • Б. І. Прокопенко здобувач 4-го курсу ПрАТ «ПВНЗ «Запорізький інститут економіки та інформаційних технологій», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.2.67

Ключові слова:

конфлікт інтересів, публічне управління, підзвітність влади, службові обов’язки, державні службовці, приватний інтерес, моральна відповідальність, доброчесність

Анотація

У статті досліджено еволюцію наукових поглядів на природу конфлікту інтересів у публічному управлінні. Розглянуто історичні витоки проблеми, починаючи з праць Арістотеля, який розмежовував правління задля загального блага від того, що слугує приватним інтересам правителів. Простежено подальший розвиток концепції у теорії суспільного договору (Дж. Локк), яка обґрунтувала підзвітність влади, та концепції раціональної бюрократії М. Вебера, який наголосив на відокремленні службових обов’язків від особистих інтересів як основі службової етики. Розглянуто інституційний підхід до вивчення конфлікту інтересів (Д. Норт, О. Вільямсон), а також теорію «принципал-агент» (М. Дженсен, В. Меклінг), яка дозволила концептуалізувати конфлікт інтересів як прояв агентської проблеми. Розкрито значення етичного підходу (Д. Томпсон), зосередженого на моральній відповідальності та принципі демократичної підзвітності.

Визначено, що конфлікт інтересів є правовою ситуацією, що полягає у суперечності між приватним інтересом особи, уповноваженої на виконання публічних функцій, та її службовими обов’язками, що створює потенційну або реальну загрозу об’єктивності та неупередженості управлінських рішень. Розкрито зміст приватного інтересу як будь-якої майнової чи немайнової вигоди для самої особи або пов’язаних із нею осіб. Окреслено основні елементи структури цього явища: суб’єктивний (особа з повноваженнями та приватним інтересом), об’єктивний (конкретні обставини чи рішення) та функціональний (можливість використання службового становища). Проаналізовано особливості тлумачення поняття в законодавстві України, зокрема в Законі України «Про запобігання корупції», який містить поняття «потенційний» та «реальний» конфлікт інтересів, однак не містить чіткої дефініції самого терміна, що ускладнює правозастосування.

Проаналізовано сучасні наукові підходи до вивчення конфлікту інтересів та корупційних ризиків. Розглянуто інтегровані моделі, зокрема формулу корупції Р. Клітгаарда, що наочно демонструє зв’язок між монополією, дискреційними повноваженнями та підзвітністю. Висвітлено дослідження С. Роуз-Аккерман щодо впливу політичної конкуренції та незалежності інституцій на контроль за конфліктами інтересів. Систематизовано основні підходи до розуміння природи явища: структурно-функціональний (конфлікт як дисфункція системи), поведінковий (дослідження індивідуальних мотивів) і системний (аналіз взаємодії множини факторів). Наголошено, що ефективне врегулювання конфлікту інтересів вимагає комплексного застосування правових, етичних та інституційних механізмів для забезпечення підзвітності та доброчесності в публічному секторі.

Посилання

Арістотель. Політика / Пер. з давньогр. та передм. О. Кислюка. К.: Основи, 2000. 239 с.

Локк Джон. Два трактати про правління / пер. з англ. Павло Содомора. К.: Наш Формат, 2020. 312 с.

Вебер Макс. Господарство і суспільство. Нариси соціології розуміння. З німецької переклав Микола Кушнір. Київ. Видавничний дім «Всесвіт». 2012 р. 1112 с.

Douglass C. North. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press, 1990. 152 p.

Douglass C. North. Understanding the Process of Economic Change Princeton University Press. 2005. 200 p.

Williamson O.E. The Economic Institutions of Capitalism: Firms, Markets, Relational Contracting.

Williamson O.E. Public and Private Bureaucracies: A Transaction Cost Economics Perspective. The Journal of Law, Economics, and Organization, Volume 15, Issue 1, March 1999. Pages 306-342. DOI: https://doi.org/10.1093/jleo/15.1.306.

Michael C. Jensen, William H. Meckling. Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure Jensen Meckling Journal of Financial Economics Volume 3, Issue 4, October 1976. P. 305–360. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0304405X7690026X.

Jean-Jacques Laffont David Martimort The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. Princeton University Press. 2002. 440p.

Gutmann Amy, Dennis Thompson. Democracy and disagreement. Cambridge, Mass: Belknap Press of Harvard University Press, 1996. 440 p. URL: https://archive.org/details/democracydisagre0000gutm_m4o5.

Dennis Thompson. Political Ethics and Public Office. Harvard University Press, 1987. 263 p.

Robert Klitgaard. Controlling Corruption Berkeley. CA: University of California Press, 1988. 220 p.

Susan Rose-Ackerman, Anti-corruption Policy: Can International Actors Play a Constructive Role? Yale Law and Economics Research 2011. № 440. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1926852#.

Слюсарев І.О. Управління конфліктами в системі місцевого самоврядування: дис… докт. філософії спец. 281 «Публічне управління та адміністрування»: Київ. нац. ун-т ім. Т.Г. Шевченка. Київ, 2023. 271 с.

Зелінська Я.С., Спасенко В.О. Прояви конфлікту інтересів в публічному адмініструванні. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 155–158. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2022-3/35.

Лук’янець Д.М. Реформа регулювання професійної етики публічних службовців в Україні. URL: http://crps.sumynews.com/policydevelopment/rules-of-professional-ethics-inpublic-service-and-conflict-ofinterest/item/5-regulyuvannya-profesijnoyi-etykypublichnyx-sluzhbovcziv.html.

Пастух І.Д. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у публічно-правових відносинах засобами адміністративного права: дис. … докт. юрид. наук: спец. 12.00.07. Київ, 2021. 518 с. URL: https://elar.navs.edu.ua/server/api/core/bitstreams/cfdf5d72-837f-472a-8d3b-b589a7573bc8/content.

Про місцеве самоврядування: Закон України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24. Ст. 170. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text.

Про запобігання корупції: Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 49. Ст. 2056. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-11

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право