Стягнення в дохід держави підсанкційних активів: міжнародний досвід та практика Європейського суду з прав людини

Автор(и)

  • О.В. Щербанюк доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри процесуального права Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, професор Вільнюського університету, Україна https://orcid.org/0000-0002-1307-2535

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.3.67

Ключові слова:

санкції, стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, суд, судова влада, підсудність, право на справедливий суд

Анотація

Вказується, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності санкцій, пов’язаних з активами окремих осіб» запроваджено новий вид санкцій – стягнення активів в дохід держави. Природа таких санкцій має позасудовий та судовий характер в частині обмежень прав. При цьому актуальним є дослідження міжнародного досвіду та прецедентної практики Європейського суду з прав людини щодо стягнення в дохід держави під- санкційних активів.

Санкції ЄС також можуть бути спрямовані на обмеження здатності об’єкта до несприятливої поведінки, шляхом встановлення витрат або перешкод для об’єкта, або шляхом його економічного послаблення. Як застосовуються та виконуються санкції, залежить від характеру конкретної санк- ції та правової бази окремої держави, яка прагне її запровадити.

Якщо активи уряду, фізичної особи чи організації є об’єктом режиму санкцій, це саме по собі не означає, що ці активи пов’язані зі злочинністю або походять від неї. Натомість це означає лише те, що автор режиму санкцій вважав за необхідне включити ці активи до режиму санкцій на тій підставі, що їх обмеження може сприяти досягненню загальної мети цього режиму.

Однак важливо зазначити, що санкції, запроваджені деякими державами, можуть застосову- ватися поза географічними кордонами до фізичних та юридичних осіб, які не обов’язково мають тісний звʼязок із юрисдикціями, що накладають санкції. У Європейському Союзі щоденне адміні- стрування та забезпечення виконання санкцій ЄС здійснюється уповноваженими органами в кож- ній державі-члені. Орган, уповноважений застосовувати санкції, часто має широкі повноваження щодо забезпечення виконання, що дозволяє йому виявляти активи, що підпадають під режими санкцій. Більшість правових юрисдикцій гарантують певні права, повʼязані з володінням та корис- туванням майном. Важливо розрізняти активи, на які поширюються фінансові санкції, та активи, які є «знаряддями» або «доходами» від злочинної діяльності. Інші країни включатимуть до свого законодавства про санкції положення, які дозволяють конфіскацію санкційних активів за певних особливих обставин. Крім того, специфікації щодо типу особи, яка може бути піддана санкційному режиму, також є дуже широкими та включають «будь-яку особу» в іноземній державі.

Посилання

Європейська конвенція з прав людини. URL: https://www.echr.coe.int/documents/ d/echr/ convention_ukr.

Крапивин Євген. Стягнення в дохід держави активів як різновид санкцій та практика Євро- пейського Суду з прав людини. Українська Гельсінська спілка з прав людини (УГСПЛ), 2024. С. 6.

Поправка щодо характеру заміни до H.R. 6930, запропонована паном Маліновським з Нью-Джерсі, 3 березня 2022 р. URL: https://malinowski.house.gov/sites/evo-.

Санкція. Конфіскація. Компенсація. Брифінг: Порівняльне право для конфіскації та пере- профілювання активів російських олігархів, Redress, 2022. URL: https://redress.org/wp-.

Тетяна Хутор, Богдан Карнаух, Андрій Климосюк, Тарас Рябченко. Аналіз практики Вищого антикорупційного суду щодо застосування санкції у виді стягнення активів в дохід держави за 2022-2023 роки. Аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей». 2024. URL: https://izi. institute/media/analysts/pdf/2025/01/27/analiz-praktyky-vyshchoho-antykoruptsijnoho-sudu- za-2022-2023-roky.pdf.

Baltics, EU uses frozen assets for Ukraine reconstruction’, Central European Initiative, 30 May 2022 URL: https://www.cei.int/ansa/108846; ‘Joint.

Bill S-217, An Act respecting the repurposing of certain seized, frozen or sequestrated assets, 3rd reading, Senate Debates 44-1, 1550 (Hon Yuen Pau Woo) URL: https://sencanada.ca/en/ content/sen/chamber/441/debates/035db_2022-04-26-e.

Canadian Bill of Rights. S.C. 1960, c. 44 Assented to 1960-08-10 URL: https://laws-lois.justice. gc.ca/eng/acts/c-12.3/page-1.html.

E Andrews ‘A Nation at War: Iraqi Assets; Bush Asks Seizure of $1.7 Billion Held in U.S.

EU restrictive measures against Russia over Ukraine (since 2014), European Council. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia- over-ukraine/.

Executive Order 13290 – Confiscating and Vesting Certain Iraqi Property, 20 March 2003. https:// georgewbushwhitehouse.archives.gov/news/releases/2003/03/20030320-10.html.

Guidelines on Implementation and Evaluation of Restrictive Measures (Sanctions) in the Framework of the Eu Common Foreign and Security Policy, Council of the European Union, 2018, p. 46. URL: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5664-2018-INIT/en/pdf.

International Emergency Economic Powers Act, 50 U.S. Code §1702 (a)(1)(C). URL: https:// uscode.house.gov/view.xhtml?path=/prelim@title50/chapter35&edition=prelim.

Law of 19 December 2020 on the implementation of restrictive measures in financial matters, Article 3. URL: https://www.cssf.lu/wp-content/uploads/L_191220_restrictive_measures_eng. pdf.

Law on the Prevention of Money Laundering and Terrorism and Proliferation Financing URL: https://likumi.lv/ta/en/id/178987-law-on-the-prevention-of-money-laundering-and-terrorism- financing.

New York Times, 22 March 2003 URL: https://www.nytimes.com/2003/03/22/world/a-nation- at-war-iraqi-assets-bush-asks-seizure-of-1.7-billion-held-in-us.html.

Overview of US Sanctions laws and regulations, Norton Rose Fulbright, 6 June 2022. URL: https:// www.nortonrosefulbright.com/-/media/files/nrf/nrfweb/knowledge-pdfs/220606-overview-of- us-sanctions-laws-and-regulations.pdf.

Sanctions and Anti-Money Laundering Act 2018, Section 1(2). URL: https://www.legislation.gov. uk/ukpga/2018/13/introduction.

Special Economic Measures Act, Section 4. URL: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/S-14.5/ page-1.html.

Special Economic Measures Act. S.C. 1992, c. 17. Assented to 1992-06-04 URL: https://laws- lois.justice.gc.ca/eng/acts/S-14.5/page-1.html.

Statement by Estonia, Latvia, Lithuania and Slovakia Calling to use the frozen Russian assets for rebuilding Ukraine’ URL: https://www.politico.eu/wp-content/uploads/2022/05/24/Joint- statement_RU-assets_Ukraine_final-05.2379.pdf.

T. Koch, C. Somers-Joce, and E. Rowland, ‘Enacting ECHR compliant measures to confiscate property: imposing sanctions on Russian oligarchs for the invasion of Ukraine’, Oxford University, 2022.URL: https://blogs.law.ox.ac.uk/research-and-subject-groups/property-law/ blog/2022/03/enacting-echr-compliant-measures-confiscate.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-14

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право