Адміністративно-філософська парадигма сучасного студентоцентрованого навчання
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.3.68Ключові слова:
студентоцентризм, здобувач вищої освіти, викладач, освітній процес, заклад вищої освіти, Стандарт, компетентності, програмні результати навчанняАнотація
В статті автор висвітлює питання місця та значення студентоцентрованого навчання в закладах вищої освіти як сучасної вимоги часу та відповідності української освіти світовим та європейським стандартам. Її наближення до провідних Європейський закладів вищої освіти. Адже сучасна вища освіта наразі зазнає глобальних змін та продовжує активно розвиватися.
В статті зазначається, що сучасне суспільство стрімко розвивається завдяки соціальним мережам, Інтернету, електронним ресурсам, можливостям прослухати різнопланові вебінари, онлайн-лекції та тренінги. Сучасні здобувачі вищої освіти знаходяться на хвилі масової інформації. І, здавалося б, з одного боку, функція викладача в класичному розумінні втрачає своє призначення. Викладач набуває нового статусу – наставника або тьютора, основне завдання якого полягає допомогти здо- бувачу вищої освіти опанувати та виокремити ту інформацію, яка стане йому корисною в подаль- шому, сформує у нього загальні та спеціальні компетентності та програмні результати навчання. В основі студентоцентрованого навчання лежить не стільки знаннєва, як компетентнісна парадигма освітньої діяльності, орієнтація на отримання симбіозу знань, умінь, навичок, здатностей розв’язу- вати складні завдання соціального характеру.
Автор також окреслює проблему розуміння студентоцентризму як основної ідеї орієнтації на здобувача вищої освіти водночас не зводячи це до свавілля та вседозволенності здобувача і від- сутності прав у викладача. Студентоцентризм – це, в першу чергу, партнерські відносини спря- мовані на якісну освіти з урахування здібностей та прагнення здобувача в оволодінні вміннями та навичками, що вимагає Стандарт вищої освіти.
Реалізовуючи принципи студентоцентризму, здо- бувачі набуваються статусу активного учасника освітнього процесу, набувають не тільки прав та свобод, а й обов`язків. Своєї черги студентоцентризм вимагає від викладача саморозвитку та вдо- сконалення своє професійної майстерності, яка передається здобувачам вищої освіти. Викладачі допомагають студентам формулювати освітні цілі, виявляти й розвивати свої потенційні можливості і загалом готують їх до викликів сучасного світу.
Посилання
Колесніченко Л.А. Суб’єктність – необхідна складова студентоцентрованого навчання. Сту- дентоцентризм у системі забезпечення якості освіти в економічному університеті: зб. матері- алів Всеукр. наук.-метод. конф. за міжнар. участю, (Київ, 2–3 берез. 2016 р.) / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана»; редкол.: А.М. Колот, Т.В. Гуть. – Київ: КНЕУ, 2016. С. 201.
Шевчук Г.Й. Студентоцентроване навчання в умовах сучаасних освітніх викликів. Іновацій- на педагогіка. 2023. Випуск 63. Том 2 .С. 127–130.
Болотіна Є.В. Студентоцентризм як прояв людиноцентризму в педагогіці вищої школи. Су- часна освіта – доступність, якість, визнання: збірник наукових праць ХІI міжнародної на- уково-методичної конференції, 11–13 листопада 2020 року, м. Краматорськ / під заг. ред. д-ра техн. наук., проф. С.В. Ковалевського і Hon.D.Sc., Prof. Dasic Predrag. – Краматорськ: ДДМА, 2020. С. 13–15.
Заблоцька О.С., Ніколаєва І.М. Студентоцентризм як тренд сучасної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Випуск 194. С. 29–33.
Деділова Т.В., Токар І.І. Студентоцентризм і сталість: новий шлях освітньої трансформації. URL: https://api.dspace.khadi.kharkov.ua/server/api/core/ bitstreams/879c4f68-46a4-4f21- 8bc0-c49e2c789a04/content
Клименко К. Студентоцентризм як принцип академічної культури сучасного університету. Дидаскал. 2017. № 17. С. 60–63.
Орхей І. У чому полягає сутність студентоцентризму. Принципи якості освіти: студентські рефлексії: збірник есе та постерів здобувачів вищої освіти/ уклад.: Дідук І.А., Ясюк Т.Л. [Електронний ресурс]. Київ, КЗВО КОР «Академія мистецтв імені Павла Чубинського», 2025. С. 7-8.
Федченко Ю. Про вищу освіту і студентоцентризм. URL: https://osvita.ua/blogs/60794.
Совгиря С.М., Винник Н.І., Задворнова Г.П., Грінько Р.М. Проблеми й суперечності сту- дентоцетрованого навчання в сучасній українській вищій школі. Сучасні тренди розвитку медичної освіти: перспективи і здобутки: матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Потава, 24 березня 2022 р. Полтава, 2022. С. 286-287.
Савичук О.В., Любарець С.Ф., Любарець Т.Ф. До питання студентоцентризму як сучасної фі- лософії освітньої діяльності. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: ви- клики сьогодення та перспективи їх вирішення: матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. в онлайн-режимі за допомогою системи microsoft teams (Тернопіль, 20–21 трав. 2021 р.) / Терноп. нац. мед. ун-т імені І.Я. Горбачевського МОЗ України. – Тернопіль: ТНМУ, 2021. С. 417-418.
Гула Л. Організація самостійної роботи студентів на принципах студентоцентризму у закладах вищої освіти. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/11882/1/%D0%A 2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%93%D1%83%D0%BB%D0%B0%20%D0%9B.%D0%92..pdf.
Гула Л. Історичні засади формування студентоцентрованої освітньої парадигми. URL: https:// dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/7596/1.
Распопов Є.І., Кравчук О.В., Качерова О.Г. Роль студентоцентризму у формування компе- тентностей ХХІ століття здобувачів ЗВО. Вісник науки та освіти. Серія: Педагогіка. 2024. № 12(30).С. 1024–1032.
Дідук І. Студентоцентроване навчання як інструмент забезпечення якісної вищої освіти в Україні. Scientific Collection “InterConf”. 2023. № 162. С. 86–90.
Сосницька Н., Глікман С. Студентоцентрований підхід до професійної освіти в умовах стало- го розвитку суспільства. URL: http://ksgn.hol.es/wp-content/ uploads/2017/ 05/Sosnitska.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Л.В. Кузнецова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.