Реалізація права законодавчої ініціативи: аналіз положень Конституції УНР 1918 року та їх використання для формування ефективного законодавства в сучасній Україні

Автор(и)

  • О. С. Волохов кандидат юридичних наук, докторант відділу теорії держави і права Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України, Україна https://orcid.org/0009-0007-7559-3567

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.1.2

Ключові слова:

право законодавчої ініціативи, Конституція УНР 1918 року, формування ефективного законодавства, законодавча ініціатива народу

Анотація

Стаття присвячена дослідженню положень Конституції УНР 1918 року, якими закріплено право законодавчої ініціативи та суб’єкти реалізації цього права. Обґрунтовано необхідність використання цього історичного документу, як ціннісного орієнтиру для формування сучасної правової політики, направленої на забезпечення ефективності національного законодавства. Наголошується, що Конституція УНР 1918 року залишається символом українського державотворення. Хоча цей історичний документ 1918 року не був реалізований, він містить унікальний досвід державотворення, використання якого, зокрема, в питаннях реалізації права законодавчої ініціативи та формування ефективного законодавства, дозволяє вирішити окремі правові проблеми та законодавчі упущення сучасності. Сформовані під впливом європейських стандартів парламентаризму та народовладдя, конституційні ідеї 1918 року стали проявом суверенної волі українського народу, адже взірцем для Конституції УНР 1918 року стали саме європейські та американські конституції. Конституція УНР передбачала вкрай широкий перелік суб’єктів законодавчої ініціативи. Депутати Всенародних Зборів, тобто парламенту, були основним суб’єктом права законодавчої ініціативи, але реалізували його через участь у роботі парламентських фракцій чи інших об’єднань. Це відображало плюралістичний характер парламенту, стимулювало колективну відповідальність парламентарів, запобігало «хаосу» від поодиноких їх ініціатив. Чинна Конституція України 1996 року таке право надає народним депутатам без обмежень, що часто зумовлює як низьку якість тексту законопроєктів, так і реєстрацію абсолютно безперспективних та неефективних проектів законів. Автор стверджує, що обмеження права законодавчої ініціативи народним депутатам, встановлення мінімальної кількості підписів під законопроектом для його реєстрації допоможе позбутися сумнівним законодавчих ініціатив. Вимога про отримання 30 підписів народних депутатів для реєстрації законопроєкту або його реєстрація депутатськими фракціями відповідає існуючим державотворчим традиціям, викладеним у Конституції УНР 1918 року. Окремо наголошується, що Законодавча ініціатива для понад 100 тисяч громадян (народна законодавча ініціатива), яка була передбачена у ст. 39 Конституції УНР, має стати предметом для наслідування у сучасній Україні. Таке право, як механізм безпосереднього народовладдя свідчить, що держава готова враховувати думку суспільства та допускає його пряму участь у державних справах.

Посилання

Cheibub J.A., Rasch B.E. Constitutional parliamentarism in Europe, 1800–2019. West European Politics. 2021. № 45(3). Р. 470–501. URL: https://doi.org/10.1080/01402382.2020.1870841.

Андрусишин Б.І., Токарчук О.В. Конституційний процес в Україні доби Центральної Ради. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 18: Право. 2019. Вип. 34. С. 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_018_2019_34_3.

ЦДАВО України, ф. 1113, оп. 1, спр. 2, арк. 1. URL: https://tsdavo.gov.ua/gmedia/28-1-jpg.

Парламентаризм: реєстр термінів і понять: довідк. вид. / авт.-упоряд.: О.Л. Копиленко та ін.; Ін-т законодавства Верховної Ради України. К.: К. I. С., 2012. 512 с.

Конституція Української Народньої Республіки (Статут про державний устрій, права і вільності УНР) від 29.04.1918 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0002300-18#Text.

Ярош Д.В. Конституція Української Народної Республіки 1918 року про органи державної влади та управління України: історичний досвід і сучасність. Університетські наукові записки. 2005. № 1-2. С. 49–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Unzap_2005_1-2_8.

Рябовол Л.Т. Конституція Української Народної Республіки 1918 року у вітчизняному конституційному процесі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Юриспруденція». 2018. № 33. С. 26–29 URL: https://vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc33/9.pdf.

Висновок Центру експертизи багаторівневого врядування Секретаріату Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи щодо «Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» м. Страсбург, 3 грудня 2024 року. Документ CEMG/PAD(2024)6. URL: https://rm.coe.int/cemg-pad-2024-6-ua-reform-concept-ukr-final/1680b2b51a.

Проєкт Закону про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо законодавчої ініціативи народу) URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66254.

Смук М.М. Народна законодавча ініціатива: конституційно-правовий аспект: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.02. Ужгород, 2016. 19 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/9173.

Галус О.О. Народна законодавча ініціатива як форма безпосереднього народовладдя: перспективи нормативно-правового регулювання в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2013. Вип. 23. Ч. 1. Т. 1. С. 118–121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-28

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень