Методика проведення семінарських занять з навчальних дисциплін адміністративно-правового блоку
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.2.20Ключові слова:
здобувачі вищої освіти, адміністративне право, адміністративний процес, семінарське заняття, методика викладання, інтерактивні методи навчання, критичне мислення, про- фесійні компетентності, правозастосування, освітній процес, військова освіта, правова культураАнотація
Метою статті є характеристика методики проведення семінарських занять з навчальних дисци- плін адміністративно-правового блоку у закладах вищої військової освіти, що здійснюють підготов- ку офіцерських кадрів для Державної прикордонної служби України.
Охарактеризовано інтерактивні форми роботи: дискусії, кейс-аналізі, рольових іграх, методі «прес-конференції», які сприяють активізації пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти, роз- витку критичного мислення та формуванню професійних компетентностей. Підкреслено, що семі- нарське заняття виступає важливим засобом активізації пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти, формування у них професійно-прикладних компетентностей та навичок правозастосування. Розкрито зміст організаційної, мотиваційної та основної частини семінару, які, залежно від обра- ної форми проведення, можуть змінюватися за структурою, але залишаються незмінними за функ- ціональним призначенням. Особлива увага приділяється інноваційним педагогічним прийомам і методам активного навчання, які сприяють розвитку критичного мислення, комунікативних умінь, уміння відстоювати власну позицію та аргументувати правові висновки.
Зроблено висновок, що ефективність семінарського заняття визначається ступенем опрацюван- ням теоретичного змісту та його практичної апробації через інтерактивні форми. Показано зна- чення «інтелектуальної розминки» як способу актуалізації набутих на попередніх заняттях знань курсантів і підготовки їх до вирішення складніших завдань; наведено приклади запитань, що сти- мулюють когнітивну активність і дозволяють з’ясувати рівень засвоєння базових понять адміні- стративного права та процесу (стадії адміністративного провадження, склад правопорушення, тер- міни та процедури розгляду справ тощо).
Окремо акцентовано увагу на ролі викладача як модератора навчального процесу, здатного не лише організувати дискусію та контролювати її логіку, а й тактовно спрямовувати здобувачів до коректного застосування правових норм.
Зроблено висновок, що семінарське заняття є ефективним засобом формування професійних компетентностей офіцера-прикордонника, дозволяє поєднувати теоретичні знання з їх практичним застосуванням, створює умови для розвитку аналітичного мислення та правової культури.
Посилання
Тараненко Г.Г. Методика викладання у вищому навчальному закладі: навчально-методич- ний посібник. Мелітополь: ФО-П Однорог Т.В., 2017. 202 с.
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради. 2014. № 37-38. Ст. 2004.
Концепція трансформації системи військової освіти: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.1997 р. № 1410. (у редакції від 28.09.2024.). URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/1410-97-%D0%BF#Text.
Діденко О.В. Особливості змісту і розвитку професійної компетентності офіцерів Державної прикордонної служби України на оперативному рівні військової освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні на- уки. 2022. № 4 (31). URL: https://dspace.nadpsu.edu.ua/bitstream/123456789/2528/1/1.14. pdf.
Нежива О.М. SMART ‒ освіта у навчальному просторі сьогодення. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 194. С. 37–40.
Лук’янова Ю.М., Комарь В.І. На шляху до смарт-освіти. Теорія та методика навчання (з га- лузей знань). Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 20. Т. 3. С. 7–10.
Форми організації навчального процесу у вищій школі. URL: https://learn.ztu.edu.ua/ pluginfile.php/402213/mod_resource/content/1/%D0%9B%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%9 6%D1%8F%202.pdf.
Стинська В.В. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Івано–Франківськ, 2022. 180 с.
Види семінарів, вимоги до їх організації та проведення. URL: https://vseosvita.ua/library/ embed/00191d-524c.docx.html.
Вітюк В.В. Семінарське заняття як одна з форм навчання української мови в сучасному виші. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Т. 31 (70). № 1. Ч. 1. URL: http://philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/1_2020/ part_1/6.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Р.В. Гринько

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.