Проблеми та шляхи удосконалення військової освіти в Україні під час російсько-української війни

Автор(и)

  • А.В. Діміч доктор юридичних наук, доцент, співробітник Національної академії СБ України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8319-4351

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.2.22

Ключові слова:

правове регулювання, суб’єкти, військова освіта, компетенція, державна безпека, логістика, етичне та технологічне лідерство, національна безпека, забезпечення, воєнний стан, стандарти НАТО

Анотація

У цій статті розглядається розвиток військової освіти в Україні у сучасний драматичний період. Автором статті визначено систему військової освіти в Україні у період окупаційно-геноцидної війни рф проти України, охарактеризовано проблемні питання у цій сфері, запропоновано шляхи удо- сконалення цієї проблематики, а також сформульовано окремі зміни до чинного законодавства України відповідно до стандартів НАТО і викликів часу.

Акцентовано увагу на необхідності безперервного навчання з міжнародного гуманітарного пра- ва для офіцерського складу, що відображено у наказі регулярного проходження відповідних курсів підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації.

Визначено, що повномасштабне вторгнення, безжалісна інформаційна боротьба також посилила роль ефективного державного управління та адекватне реагування на сучасні виклики, загрози та логістичні маневри, оскільки це екзистеційна війна України з Російською Федерацією на виживан- ня, адже наш сусід вічний та агресивний.

Розглянуто також досвід Республіки Польщі, яка значно покращила систему військової логісти- ки, що стало можливим завдяки реформам у військовій освіті. Зокрема, було впроваджено програ- ми з управління оборонними ресурсами та військовою логістикою за стандартами НАТО, а також навчання офіцерів у сфері логістичного планування та забезпечення бойових дій. З’ясовано, що для України цей напрям є важливим, оскільки ефективне управління військовими ресурсами та логістичне забезпечення операцій – один із ключових факторів успіху в сучасній війні.

Запропоновано відновити строковий призов на військову службу громадян України з 18 років без використання їх в бойових діях, також замінивши військових із бойовим досвідом на охоро- ну військових і стратегічних об’єктів, посилення оборони з Російською Федерацією та Республікою Білорусь шляхів і об’єктів логістики, штабів, воєнні склади, розмінування, та ін., тим самим мати підготовлений резерв для призову в Збройні Сили України після 2,5 років, адже агресивний сусід залишається. У цій науковій статті констатовано, що гарантом суверенітету та безпеки України є Збройні Сили України, сучасна, технологічна, професійно підготовлена, сильна і вмотивована армія.

Посилання

Орел М.Г., Клочко О.А. (2022). Актуальні проблеми нормативно-правового забезпечен- ня сектору безпеки й оборони у відповідності до стандартів НАТО. Публічне урядування, (3 (28), 67–72. DOI: https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-3(28)-10.

Котляренко О.П. (2019). Адаптація національного військового законодавства до стандар- тів країн-членів НАТО. Правоохоронна функція держави: теоретико-методологічні та істо- рико‐правові проблеми (с. 101–103). Харків. DOI: https://univd.edu.ua/general/publishing/ konf/17_05_2019/pdf/47.pdf.

Севрук В.А. (2022). Досвід країн-членів НАТО щодо професійної підготовки майбутніх офі- церів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, (84), 233–237. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.84.42.

Радзіковський С. (2021). Концептуальні засади запровадження сучасної моделі бойової під- готовки у сухопутних військах на основі стандартів НАТО. Збірник наукових праць Наці- ональної академії державної прикордонної служби України, 84(1), 65–85. Взято з https://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/military_tech/article/view/804/773.

Жиздюк Г.А. (2024) Адаптація військової освіти в Україні до стандартів НАТО: виклики та перспективи. Академічні візії. 29/2024. С. 1–12.

Невзоров Р.В. (2022) Стандарти НАТО з військової освіти як орієнтир для системи фахо- вої підготовки до бойових польотів майбутніх льотчиків тактичної авіації. Військова освіта, № 2. (46), 2022. С. 188–195.

Гетьманчук А., Зарембо К., Фахурдінова М. (2019). Україна і стандарти НАТО: як влучити у “рухому ціль”?: дискусійна записка. Київ: Центр “Нова Європа”. 16 с.

Голопатюк Л.С., Литовченко В.М. (2016). Стандарти Альянсу. Оборонний вісник. № 12. C. 4–9.

Хилько М. (2020). Питання сумісності та впровадження стандартів НАТО у взаємодії Укра- їни з Північноатлантичним Альянсом. Громадська думка про правотворення. № 5 (190). С. 19–25.

Backman, M. Human capital in firms and regions: impact on firm productivity. Papers in Regional Science, 93(3), 2014, 557–575.

Mayo, A. The role of employee development in the growth of intellectual capital. Personnel Review, 29(4), 2000: 521–533.

Сальнікова О.Ф., Артамощенко В.С. (2021) Теоретичні аспекти державного управління сис- темою військової освіти. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 12. С. 67–71. URL: https:// doi.org/10.32702/2306-6814.2021.12.67.

Клачко В., Білявець С., Діденко О., Дем’янюк Ю. (2022). Стан, проблеми та перспекти- ви трансформації військової освіти в контексті реалізації стандартів НАТО. Збірник науко- вих праць Національної академії державної прикордонної служби України, 28(1), 90–104. DOI: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v28i1.958.

Самченко В. Стандарти НАТО (2024): безперервна освіта від лейтенантів до генералів. Ukrinform. 2024. URL: https://www.ukrinform.ua/amp/r (дата звернення: 10.03.2025).

Гук В.М. (2025) Стандарти військової підготовки у контексті дотримання норм міжнародного гуманітарного права. Український політико-правовий дискурс. 2025. 11.

NATO Glossary of Terms and Definitions (AAP-06). URL: https://nso.nato.int/natoterm/content/ nato/pages/glossaries.html?lg=en (дата звернення: 01.07.2025).

Концепція військової кадрової політики в системі Міністерства оборони України на період до 2028 року: затв. наказом Міністерства оборони України від 27.10.2023 р. № 637/нм. URL: https://www.mil.gov.ua/ content/tenders/koncepcia_kadr_29012024.pdf (дата звернен- ня: 11.06.2025).

Про схвалення Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чолові- ків на період до 2030 року та затвердження операційного плану з її реалізації на 2022–2024 роки: розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 № 752-р. URL: zakon.rada. gov.ua/laws/show/752-2022-%D1%80#Text

Медвідь М., Медвідь Ю., Мусевич Р. (2022) Теоретичні основи реалізації політики забезпе- чення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у військових формуваннях. Науковий вісник Київського інституту Національної гвардії України. № 1 (2022). URL: https://kingu- visnyk.kyiv.ua/index.php/journal/article/view/4.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків під час проходження військової служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях» від 06.09.2018 № 2523-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 44. Ст. 353.

Міноборони планує провести гендерний аналіз та виявити інституційні перешкоди для впровадження програм рівності у лавах Збройних Сил України. URL: https://suspilne. media/852625-minoboroni-vprovadzue-standarti-nato-sodo-gendernoi-rivnosti zsu/#:~:text.

Вознюк Оксана Військова освіта в Україні в контексті стандартів НАТО: формування профе- сійної культури офіцера. Особистість в екстремальних умовах: матеріали ХІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (23 квітня 2025 р., м. Львів). Львів, 2025. 414 с. 195–198.

Брич Леся (2024) Переосмислення поняття людського капіталу в період воєнного часу: за- сади державного управління його розвитком. 2024. Теоретичні та прикладні питання держа- вотворення. Випуск 31. с. 102-103.

Ядловська Ольга (2025) Гендерне питання в закладах вищої освіти України: реалізація та виклики в освітньому процесі. Науковий вісник Дніпровського державного університету вну- трішніх справ. 2025. № 1 c. 247-254. ISSN 2078-3566

Бажал Ю. М. (2017) Реалізація моделі «потрійної спіралі» в інноваційній екосистемі України. Економіка і прогнозування. 2017. № 3. С. 124–139.

Fransman M. Models of Innovation in Global ICT Firms: The Emerging Global Innovation Ecosystems. JRC Scientific and Policy Reports. Seville: JRCIPTS, 2014. 60 р.

Максимова Ю.О., Рудик О.Г., Максимов О.С., Задорожний Є.М. (2024). Сучасний стан та пер- спективи вдосконалення співпраці закладів вищої освіти та бізнесу на основі прелімінарин- гу. Освітня аналітика України. 2024. № 1 (27). С. 88. https://science.iea.gov.ua/wpcontent/ uploads/2024/04/7_Maksymova_Rudyk_Maksymov_Zadorozhnyi_127_2024_84-95.pdf.

Алієва П. Фундаменталізація вищої освіти в контексті європейської інтеграції. Державне управління у сфері цивільного захисту: наука, освіта, практика: зб. мат. інтернет-конф., м. Харків, 28-29 квітня 2016 р. / НУЦЗУ, 2016. С. 3-4.

Беньковська Наталя Борисівна Рекомендації щодо реформування військової освіти в Україні на основі аналізу фахової підготовки майбутніх офіцерів в Республіці Польща. Теорія і мето- дика професійної освіти. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14961778.

NATO military police centre of excellence quality https://www.google.com.ua/url?esrc=s&q=&r ct=j&sa=U&url=https://mpcoe.org/uploads/FOR_WEB/quality_assurance/2016_NATO_MPCOE_ QA_Policy.pdf&ved=2ahUKEwjBz6bs2YDAhXX_ioKHa-HBQsQFnoECAoQAg&usg=AOvVaw3Ux_ QznlraRjdFC_GN1bA2.

Максимець В.Є., & Вівсяна В.І. (2023). Співробітництво України та НАТО у протидії де- структивним інформаційним впливам Російської Федерації (2022–2023 рр.). Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право, 2(58), 74–80. DOI: https://doi.org/10.20535/2308- 5053.2023.2(58).285605.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-02

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право