Принципи адміністративно-правового статусу Бюро економічної безпеки України

Автор(и)

  • О.А. Матвієць аспірант юридичного факультету Вищого навчального закладу «Національна академія управління», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.2.33

Ключові слова:

адміністративно-правовий статус, Бюро економічної безпеки України, принципи, незалежність, верховенство права, законність, взаємодія, відкритість, політична нейтральність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблеми принципів адміністративно-правового статусу Бюро економічної безпеки України.

Встановлено, що у науці під принципами адміністративно-правового статусу розуміють фак- тично або ж усі принципи організації та діяльності того чи іншого суб’єкта, або ж те, що складає сутність адміністративного-правового статусу суб’єкта. Такі підходи є помилковими. Зроблено ви- сновок, що принципами адміністративно-правового статусу Бюро економічної безпеки України є нормативно визначені у законодавстві принципи організації та діяльності Бюро як основні ідеї, положення, вимоги, що характеризують адміністративні права та обов’язки Бюро, його адміністра- тивну правосуб’єктність, заборони і відповідальність за їхнє порушення, та гарантії.

Досліджено такі принципи адміністративно-правового статусу Бюро економічної безпеки Укра- їни: 1) верховенства права; 2) законності; 3) пріоритетності додержання прав, свобод і інтересів фізичних та юридичних осіб; 4) оперативності; 5) відкритості та прозорості діяльності Бюро еконо- мічної безпеки України для суспільства та громадського контролю, підзвітності і підконтрольності визначеним законом державним органам; 6) політичної нейтральності та позапартійності; 7) неза- лежності від інших, крім державних, інтересів; 8) персональної відповідальності кожного працівни- ка; 9) справедливості; 10) неупередженості; 11) єдиноначальності у реалізації повноважень Бюро економічної безпеки України; 12) взаємодії з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями.

При дослідженні принципу незалежності від інших, крім державних, інтересів, зроблено висно- вок, що його найменування є помилковим. При визначенні цього принципу необхідно вести мову про незалежність Бюро економічної безпеки України від будь-якого незаконного впливу на нього, а не як незалежність від інших, крім державних, інтересів.

При дослідженні принципу взаємодії Бюро економічної безпеки України з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями зроблено висновок про неможливість розгляду статусу Ради громадського контролю при Бюро економічної безпеки України як адміністративного органу.

За наслідками дослідження запропоновано внести зміни до чинного законодавства.

Посилання

Словник іншомовних слів; за ред. О.С. Мельничук. К.: Голов. ред. УРЕ АН УРСР, 1974. 775 с.

Рабінович П.М. Основи загальної теорії права та держави: навчальний посібник. 9-те вид. зі змінами. Львів: Край, 2007. 192 с.

Погребняк С.П. Основоположні принципи права (змістовна характеристика) Харків: Право, 2008. 238 с.

Адміністративне право України: навчальний посібник / [В.В. Галунько, В.І. Курило, С.О. Ко- роєд, О.Ю. Дрозд та інші]; за ред. проф. В.В. Галунька. Херсон: Грінь Д.С., 2015. Т. 1. За- гальне адміністративне право. 180 с.

Гришко О.М. Адміністративно-правовий статус органів та осіб, які здійснюють примусове ви- конання судових рішень і рішень інших органів: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. К.2018. 270 с.

Пацкан В.В. Засади адміністративно-правового статусу Рахункової палати як вищого органу аудиту України. Правова позиція. 2019. № 4 (25). С. 61–68.

Малюга В.І., Михайленко О.Р. Принципи організації та діяльності прокуратури України: мо- нографія. КНУТШ. Київ: Київ. ун-т, 2005. 130 с.

Факас І. Б. Конституційно-правові принципи організації та діяльності судів загальної юрис- дикції в Україні: автореф. дис… канд. юрид. наук: 12.00.02; Київ. нац. ун-т внутр. справ. Київ, 2009. 17 с.

Мещерякова О.В. Щодо визначення елементів адміністративно-правового статусу учасників операцій ООН з підтриманням миру. Форум права. 2011. № 2. С. 609–612. URL: http://nbuv. gov.ua/j-tit/FP_index.htm.

Стеценко С.Г. Адміністративне право України: навч.посіб. Київ: Атіка, 2007. 624 с.

Верховенство права. Доповідь, схвалена Венеційською Комісією на 86-му пленарному засі- данні. Право України. 2011. № 10. С. 168–184. URL: https://www.venice.coe.int/files/articles/ Holovathy_RoL.pdf.

Теорія держави та права / за заг. ред. О.Є. Гіди. Київ: ФОП О.С. Ліпкан, 2011. 576 с.

Рішення Конституційного Суду України у справі про призначення судом більш м’якого пока- рання від 02.11.2004 року № 15-рп/2004 у справі №1-33/2004. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/v015p710-04/conv.

Бакаянова Н.М. Єдиноначальність та колективний спосіб реалізації повноважень у діяль- ності Державного бюро розслідувань. Державне бюро розслідувань: на шляху розбудови : матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 16 червня 2018 р.) / редкол.: Г.О. Ульянова (голова ред.), ВМ. Дрьомін, Є. Л. Стрельцов [та ін.]; НУ «ОЮА». Одеса: Юридична літера- тура, 2018. С. 11–14.

Звіт про діяльність Бюро економічної безпеки за 2024 рік (відповідно до статті 35 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України»). URL: https://esbu.gov.ua/storage/app/ sites/32/2025/Zvit-ESBU-2024.pdf.

Пилип В. Взаємодія Бюро економічної безпеки України з інститутами громадянського су- спільства. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2024. № 1. С. 102–117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-02

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право