Форми безпосередньої участі територіальних громад у вирішенні питань місцевого значення
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.2.39Ключові слова:
електронні петиції, громадські слухання, загальні збори, місцеве самоврядування, місцеві ініціативи, повноваження, рішення, територіальна громада, управління, форми діяльностіАнотація
У статті охарактеризовано найбільш поширені форми безпосередньої участі територіальних громад у вирішенні питань місцевого значення. Зазначено, що у зв’язку із проведенням рефор- ми децентралізації, на рівень об’єднаних територіальних громад було передано значне коло по- вноважень для вирішення питань місцевого значення. Ці повноваження мешканці сіл, селищ та міст реалізовують переважно через органи місцевого самоврядування. Однак, останнім часом все більшого поширення набуває безпосередня участь територіальної громади в управлінні місцевими справами. Законодавство передбачає окремі види такої участі. Зокрема, загальні збори громадян, місцеві ініціативи, електронні петиції, громадські слухання, участь у громадських організаціях та органах самоорганізації населення, тощо. Ці форми участі визначаються чинним законодавством та деталізуються статутом громади, який затверджується із врахуванням історичних, національ- но-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самовряду- вання. Зазначено, що в Україні більшість статутів органів місцевого самоврядування не включають широкого підходу до детального закріплення механізмів реалізації територіальними громадами форм безпосередньої участі в управлінні місцевими справами. Зважаючи на це, у статті розкри- то існуючі правові та теоретичні підходи щодо використання зазначених форм. Наголошено, що участь громадськості у вирішенні питань місцевого значення є важливою для забезпечення про- зорості та відповідальності місцевого самоврядування. Це сприяє врахуванню потреб та інтересів громади, підвищує довіру до влади та покращує якість прийнятих рішень. Активна участь громадян у вирішенні місцевих питань є основою демократичного суспільства. Всебічний розвиток терито- ріальних громад потребує ефективного місцевого самоврядування, яке оптимально і справедливо враховує інтереси всіх груп громадськості та стимулює їх до активної діяльності для досягнення не тільки індивідуальних, а й спільних благ. Зазначено, що перелік форм участі територіальних громад у вирішенні питань місцевого значення не є вичерпним, що сприяє появі нових проявів громадської активності для забезпечення ефективного партнерства муніципальних органів та меш- канців населених пунктів.
Посилання
Бобровський О.І. Теоретичні засади публічного управління територіальних громад. Держав- не управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 4. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/ pdf/4_2020/153.pdf.
Олексюк Г.В., Попадинець Н.М., Самотій Н.С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна еконо- міка. 2021. № 3. С. 19–25.
Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text.
Загальні збори громадян. Довідник громадського активіста: веб сайт. URL: http://dovidnyk. org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=53.
Врублевський О. Що потрібно знати старості про юридичну природу загальних зборів гро- мадян. Децентралізація: веб сайт. URL: https://decentralization.ua/news/10260 (дата звер- нення 01.09.2025).
Про затвердження Положення про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні: Постанова ВРУ від 17.12.1993 № 3748-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3748- 12#Text.
Про місцеві ініціативи: Проект Закону України від 03.11.2011 № 9404.URL: https://ips. ligazakon.net/document/JF79800A.
Децентралізація: веб сайт. URL:https://decentralization.ua/news/9583 (дата звернення 1.09.2025).
Положення про місцеві ініціативи у м. Львові. URL: https://city-adm.lviv.ua/lmrdownloads/ Aktualno/statut/S_Dodatok_3.pdf.
Про звернення громадян: Закон України від 02.10.1996 № 393/96-ВР. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Котляревська Г.М. Електронна петиція як вид звернення громадян. Держава та регіони. 2019. № 3. С. 295–300.
Рішення та положення про електронні петиції. Лачинська громада: веб-сайт. URL: https:// lanchynska-gromada.gov.ua/rishennya-tapolozhennya-pro-elektronni-peticii-16-32-55-27-05-2019/ (дата звернення: 1.09.2025).
Про громадські слухання: Проект Закону України від 06.07.2015 № 2295а.URL: https://ips. ligazakon.net/document/GH1RR68A?an=14.
Пояснювальна записка до проєкту Закону України «Про публічні консультації» № 4254 від 23.10.2020. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70235.
Кириченко Ю.М. Статут територіальної громади як ефективний засіб локальної саморегуля- ції та самоуправління. Держава та регіони. Серія: Право. 2020. № 3 (69). С. 21. URL: https:// doi.org/10.32840/1813-338X-2020.3.3.
Довідник громадського активіста. Львівська міська рада. URL: http://dovidnyk.org.ua/index. php?option=com_content&view=article&id=51.
Реформа децентралізації. Урядовий портал: веб сайт. URL: https://www.kmu.gov.ua/reformi/ efektivne-vryaduvannya/reforma-decentralizaciyi.
Букіна Т.В., Лазарева А.О., Губа М.І. Громадські слухання як форма взаємодії влади та гро- мадськості: теоретичні аспекти. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 4. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2043.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Я.П. Павлович-Сенета

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.