Проблемні питання організації загальноосвітнього навчання засуджених до позбавлення волі
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.3.6Ключові слова:
виправлення, засуджений, загальноосвітнє навчання, освіта, позбавлення волі, ресоціалізаціяАнотація
У статті здійснено спробу окреслити проблемні питання організації загальноосвітнього навчання осіб, які засуджені до позбавлення волі.
Констатовано, що право на освіту є конституційним правом будь-якого громадянина, зокрема ст. 53 Конституції України закріплює це суб’єктивне право в нашій державі за кожним, при цьому не є виключенням і засуджені до позбавлення волі. Таким чином, право засуджених на освіту посідає важливе місце в системі їх прав, оскільки воно забезпечує всебічний розвиток особистості як найвищої соціальної цінності суспільства. Проте, механізм реалізації згаданого права щодо засуджених має свої особливості.
Провідна роль освіти полягає у тому, що коли засуджені до позбавлення волі задіяні в освітньому процесі, це, насамперед, відволікає їх від даремного, безглуздого проведення часу, а також допомагає у переосмисленні своїх життєвих позицій. На підставі цього автори стверджують, що підвищення культурного рівня засуджених у процесі навчання сприяє деякою мірою позитивній зміні їхньої особистості.
Встановлено, що хоча право на освіту осіб засуджених до позбавлення волі певним чином і обмежується, проте ці обмеження не поширюються на отримання повної загальної середньої освіти. Авторами проведено аналіз чинного законодавства, що регламентує порядок організації загальноосвітнього навчання засуджених до позбавлення волі в Україні. На підставі цього аналізу виявлено, що положення базового Закону України «Про освіту» встановлюють організаційні основи і принципи державної політики у галузі освіти, державні гарантії прав людини та громадянина у зазначеній сфері, пріоритет освіти у сфері розвитку суспільства. Закон України «Про загальну середню освіту» регламентує всю систему загальної середньої освіти, майже весь спектр питань, пов’язаних із функціонуванням галузі загальної середньої освіти. Спеціальним же нормативно-правовим документом, що регламентує порядок організації загальноосвітнього навчання засуджених до позбавлення волі в Україні, виступає «Порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти засудженими до позбавлення волі на певний строк або довічного позбавлення волі, а також неповнолітніми особами, взятими під варту».
Авторами статті зазначається, що на даний час стан організації загальноосвітнього навчання в установах відбування покарань хоча і має певні позитивні тенденції, проте не може бути визнаний таким, що у повній мірі відповідає міжнародним рекомендаціям з цього питання, тому модернізація освіти залишається важливим компонентом сучасної кримінально-виконавчої політики України.
Посилання
Кондратов Д.Ю., Шевелев К.Є. Загальноосвітнє та професійно-технічне навчання як засоби виправлення і ресоціалізації засуджених до позбавлення волі. Вісник Кримінологічної асоціації України. 2022. № 2 (27). С. 110–119.
Боднар І.В., Кондратов Д.Ю. Деякі особливості професійно-технічного навчання засуджених до позбавлення волі. Актуальні питання теорії та практики в галузі права, освіти, соціальних та поведінкових наук – 2022: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 10 черв. 2022 р.) / гол. ред. О.М. Тогочинський; Академія Державної пенітенціарної служби. Чернігів: Академія ДПтС, 2022. С. 128–131.
Кондратов Д., Шевелев К. Деякі проблемні питання організації загальноосвітнього навчання засуджених до позбавлення волі. Захист та стійкість критичної інфраструктури: матеріали науково-практичної конференції (м. Харків, 14 травня 2025 року). Пропілеї права та безпеки: наук. журнал / Ред. кол. Н.Є. Філіпенко, С.Ю. Лукашевич, Т.М. Лазарева та ін. Національний аерокосмічний університет «Харківський авіаційний інститут», 2025. № 6-7. С. 68–70.
Ворожбіт-Горбатюк В.В., Пивоваров В.В., Яковець І.С. Право засуджених на освіту в установах виконання покарань: виклики, рішення, перспективи: монографія. Харків: Право, 2023. 110 с.
Кримінально-виконавчий кодекс України: закон України від 11.07.2003 № 1129-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1129-15 (дата звернення: 01.07.2025).
Про затвердження Порядку організації здобуття повної загальної середньої освіти засудженими до позбавлення волі на певний строк або довічного позбавлення волі, а також неповнолітніми особами, взятими під варту: постанова Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 № 526// База даних «Законодавство України»/Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 01.07.2025).
Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти засудженими до позбавлення волі. URL: https://kvs.gov.ua/new/note/3966/ (дата звернення: 01.07.2025).
Чечин М.Ю. Сучасний стан освіти засуджених до позбавлення волі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2016. № 23. С. 173–176.
Засоби виправлення і ресоціалізації засуджених до позбавлення волі: монографія; за заг. ред. А.X. Степанюка. Xарків: Кроссроуд, 2011. 298 с.
Створюємо умови для здобуття вищої освіти засудженими. URL: https://kvs.gov.ua/new/note/13183/ (дата звернення: 01.07.2025).
Пивоваров В.В. До питання важливості дотримання прав засуджених на гарантовану освіту. Актуальні дослідження правової та історичної науки (Випуск 55): матеріали Міжнародної наукової інтернет-конференції, (м. Тернопіль, Україна – м. Ополе, Польща, 8–9 листопада 2023 р.) / [редкол.: О. Яремко та ін.]; ГО «Наукова спільнота»; WSZIA w Opolu. Тернопіль. URL: https://www.lex-line.com.ua/?go=full_article&id=3691 (дата звернення: 01.07.2025).
Права та законні інтереси засуджених до позбавлення волі в умовах. реформування Державної кримінально-виконавчої служби України: монографія; за заг. ред. А.Х. Степанюка. Харків: Право, 2015. 246 с.
Литвинов О.М., Орлов Ю.В. Антипостмодерн: кримінологічні етюди. Харків: Право, 2020. 280 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Д. Ю. Кондратов, К. Є. Шевелев, І. Ю. Тур

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.