Від алгоритму до справедливості: філософсько-етичні межі автоматизації правосуддя
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.3.67Ключові слова:
верховенство права, етика, права людини, правова процедура, правосуддя, філософія права, штучний інтелект, юридична деонтологія, юридичні інноваціїАнотація
У статті досліджується проблема співвідношення справедливості та алгоритмічної автоматизації правосуддя. Питання про природу справедливості отримує нові виміри в умовах використання штучного інтелекту у судочинстві. Класичні концепції справедливості зіставляються з можливостями алгоритмів, які, попри видиму неупередженість, відображають упередження своїх творців і навчальних даних. Особлива увага приділяється процедурній справедливості та проблемі «справедливої процедури», що вимагає поєднання результату з належним процесом ухвалення рішень. Підкреслено, що алгоритмічні системи функціонують у парадигмі індуктивного узагальнення, що суперечить принципам правової визначеності та стандартам доказування. Герменевтична традиція демонструє неспроможність алгоритмів адекватно враховувати контекст і ціннісні аспекти. У роботі також аналізується концепція ціннісного плюралізму Ісайї Берліна, яка вказує на неможливість редукції моральних цінностей до математичних критеріїв, що загрожує редукціонізмом у правосудді. Розглядається проблема «прогалини відповідальності», оскільки алгоритмічні системи позбавлені свободи та моральної відповідальності, що є необхідними умовами легітимності судового рішення. Окремо наголошується на епістемологічних труднощах: непрозорість алгоритмів суперечить вимогам обґрунтованості й зрозумілості судових рішень. Увага приділена темпоральному аспекту справедливості, оскільки алгоритми, навчені на історичних даних, ризикують відтворювати застарілі упередження. На основі філософсько-правового аналізу обґрунтовується принцип субсидіарності алгоритмічного правосуддя: автоматизація можлива у сфері процедурних, аналітичних та стандартизованих рішень, але є неприйнятною для питань вини, покарання чи складних ціннісних дилем. Запропоновано принципи етичної архітектури алгоритмічного правосуддя: моральної агентності, герменевтичної прозорості, ціннісної повноти та темпоральної справедливості. Зроблено висновок, що автоматизація правосуддя може виступати лише допоміжним інструментом, тоді як остаточна відповідальність за правове рішення має належати людині-судді.
Посилання
Ролз Д. Теорія справедливості / Пер. з англ. О.Мокровольський. Київ: Основи, 2001. 822 с.
Дворкін Р. Серйозний погляд на права / Пер. з англ. Андрій Фролкін. Київ: Основи, 2000. 519 с.
Фуллер Лон Л. Мораль права / пер. з англ.. Н. Комарова. Київ: Сфера, 1999. 232 с.
Радбрух Ґ. Законне неправо та надзаконне право: пер. з нім. В.С. Бігуна. Проблеми філософії права. 2004. Том II. С. 83–94.
Середюк В.В., Дудар С.К. Формула Ґустава Радбруха: концептуальний аналіз та практичне значення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2024. Вип. 84. Ч. 4. С. 389–396.
Floridi L. The Ethics of Artificial Intelligence: Principles, Challenges, and Opportunities. Oxford University Press, 2023. 272 р.
О’Ніл К. BIG DATA. Зброя математичного знищення. Як великі дані збільшують нерівність і загрожують демократії. BookChef, 2019. 336 с.
Kuchuk A.M., Andrusyshyn B.I., Bilozorov Y.V., Minchenko O.V., Filianina L.A. Lawyer’s emotional intelligence and professional ethics development: aspects of the widespread introduction of legal clinic. Linguistics and Culture Review. 2021. №5(S2). Р. 608-618.
Perepolkin S., Kuchuk A., Lehka, O., Labenska L., Stryzhak I. Artificial Intelligence and international law: from recommendations to conventional regulation. Brazilian Journal of International Law. 2024. Vol. 21. №3. Р. 319–337.
Meincke L., Shapiro D., Duckworth A., Mollick E., Mollick L., Cialdini R. Call Me A Jerk: Persuading AI to Comply with Objectionable Requests (July 18, 2025). URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5357179.
Поппер К. Логіка наукового відкриття. Огляд деяких фундаментальних проблем / Пер. з англ. під кер. О.Є. Оліфер. Актуальні проблеми духовності. 2021. № 22. С. 170–192.
Берлін І. Чотири есеї про свободу / перекл. з англ. О. Коваленка. Київ: Основи, 1994. 272 с.
Williams B. Philosophy as a Humanistic Discipline. Princeton University Press, 2008. 264 p.
Йонас Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації. Пер. з нім. Київ: Лібра, 2001. 400 с.
Вітгенштайн Л. Tractatus Logiko-Philosophicus. URL https://chtyvo.org.ua/authors/Wittgenstein_Ludwig/Lohiko-filosofskyi_traktat.
Дерида Ж. Письмо та відмінність / перекл. В. Шовкун. Київ: Основи, 2004. 602 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А. М. Кучук, Ю. С. Завгородня

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.