Інституційна роль правоохоронних органів у реалізації транзитивної юстиції: український досвід
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.3.68Ключові слова:
транзитивна юстиція, перехідне правосуддя, права людини, право, держава, правоохоронні органи, Національна поліція України, прокуратура, суд, воєнні злочини, справедливість, відновлення прав жертв, інституційні реформи, УкраїнаАнотація
Стаття присвячена аналізу ролі правоохоронних органів у реалізації транзитивної юстиції в Україні в умовах триваючої збройної агресії Росії та постконфліктної реінтеграції. Показано, що транзитивна юстиція (перехідне правосуддя) є сучасною міжнародно-правовою концепцією, яка поєднує механізми кримінального переслідування винних у воєнних злочинах, встановлення історичної правди, забезпечення прав жертв та інституційних реформ. Центральне місце в цій системі належить правоохоронним органам – Національній поліції, Службі безпеки України, органам прокуратури, Державному бюро розслідувань та іншим структурам, які забезпечують правопорядок. Вони виконують подвійне завдання: з одного боку, виступають як інструмент документування, розслідування та притягнення до відповідальності винних у міжнародних злочинах, а з іншого – є об’єктом глибоких реформ, спрямованих на підвищення довіри суспільства й забезпечення демократичних стандартів їх діяльності.
На підставі аналізу національного досвіду та міжнародних практик доведено, що правоохоронні органи є ключовою ланкою у забезпеченні невідворотності покарання за воєнні злочини, у створенні доказової бази для національних і міжнародних судів, у реалізації програм відшкодування шкоди постраждалим, а також у формуванні історичного наративу війни. Водночас вони стикаються з численними викликами: надмірним навантаженням слідчих, необхідністю балансувати між покаранням і примиренням, проведенням перевірки кадрів, боротьбою з наслідками багаторічної окупації та відновленням довіри населення на деокупованих територіях.
Особливу увагу приділено аналізу створення спеціалізованих міжвідомчих центрів із розслідування міжнародних злочинів, розширенню міжнародної співпраці, цифровізації доказової діяльності, а також посиленню роботи з жертвами та свідками, зокрема у випадках сексуального насильства чи зникнень безвісти.
Наголошено на потребі системних реформ, спрямованих на підвищення прозорості, підзвітності та професійності правоохоронців. Узагальнено, що лише поєднання ефективної роботи правоохоронних органів у сфері переслідування злочинців і їх внутрішнього самоочищення здатне забезпечити легітимність української моделі транзитивної юстиції, сприяти відновленню верховенства права та зміцнити суспільну довіру в поствоєнний період.
Посилання
Багінський А.В. Правосуддя перехідного періоду: поняття тафункції. Вісник НТУУ «КПІ». Серія: Політологія. Соціологія. Право. 2019. Вип. 4(44). С. 74–78.
Базове дослідження із застосування правосуддя перехідного періоду в Україні: монографія / за заг. ред. А. П. Бущенка, М. М. Гнатовського. К.: «РУМЕС», 2017. 592 с.
Барсукова О. Уповноважений МВС назвав кількість українців, зниклих безвісти за особливих обставин. Українська правда. 12 червня, 2025.
Блага А., Мартиненко О. Концепція перехідного правосуддя в Україні: уведення у площину юридичної науки. Юридичний вісник. 2019. № 4. С. 30–35.
В Гаазі офіційно розпочав свою роботу Міжнародний центр з переслідування за злочин агресії проти України (ICPA). Офіс Генерального прокурора. 03.07.2023 URL: https://gp.gov.ua/ua/posts/v-gaazi-oficiino-rozpocav-svoyu-robotu-miznarodnii-centr-z-peresliduvannya-za-zlocin-agresiyi-proti-ukrayini-icpa.
Єдина інформаційна платформа з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин. URL: https://znykli-bezvisti.mvs.gov.ua.
Задоя К.П. Справа Шишимаріна: які виклики стоять перед українською судовою практикою в справах про воєнні злочини. Актуальні проблеми кримінального права: матеріали наукових заходів. 2022. С. 48–53. URL: https://elar.navs.edu.ua/server/api/core/bitstreams/19a8c0b5-91fb-4e9a-be74-6145590823f8/content.
Матвєєва Л.Г. Транзитивна юстиція як передумова деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України. Воєнний стан: теоретико-праксеологічні проблеми юриспруденції: Колективна монографія. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 303–325.
Матвєєва Л.Г. Становлення національної концепції транзитивної юстиції. Серія ПРАВО. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2024. Вип. 85, ч. 4. С. 378–385.
МВС та Нацполіція провели тренінги для слідчих і психологів щодо допомоги потерпілим від сексуального насильства, пов’язаного з конфліктом. Міністерство внутрішніх справ України. 28.03.2025. URL: https://mvs.gov.ua/news/mvs-ta-nacpoliciia-proveli-treningi-dlia-slidcix-i-psixologiv-shhodo-dopomogi-poterpilim-vid-seksualnogo-nasilstva-poviazanogo-z-konfliktom.
Плотніков О. «Правосуддя перехідного періоду» чи «транзитивна юстиція»: до питання про визначення терміну. Український часопис міжнародного права. 2016. № 4. С. 43–47.
Про засади державної політики перехідного періоду: проєкт Закону від 09.08.2021 № 5844 URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=72625.
російські воєнні злочини: оновлені дані станом на 31 січня 2025 року. Міністерство внутрішніх справ України. URL: https://mvs.gov.ua/news/zlocini-vcineni-viiskovimi-rf-pid-cas-povnomasstabnogo-vtorgnennia-v-ukrayinu-stanom-na-31012025.
Calvet-Martínez Elisenda. Transitional Justice in the Context of the War in Ukraine. Groune d’etudes geopolitique. Revue Européenne du Droit. USSUE 5. URL: https://geopolitique.eu/en/articles/transitional-justice-in-the-context-of-the-war-in-ukraine.
Just Peace After Conflict. Jus Post Bellum and the Justice of Peace / Edited by Carsten Stahn and Jens Iverson. Oxford, University Press, 2020. 362 р. URL: https://www.researchgate.net/publication/365766924_Just_Peace_After_Conflict_Jus_Post_Bellum_and_the_Justice_of_Peace.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Л. Г. Матвєєва, В. В. Шевчук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.