Належна перевірка за законодавством про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом: правова природа
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.05.3.72Ключові слова:
владні управлінські функції, запобігання та протидія легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, належна перевірка, оперативно-розшукові заходи, фінансовий моніторингАнотація
Вказується, для безперешкодного використання та розпорядження грошима чи іншими активами, здобутими внаслідок злочинної діяльності, а також для зменшення ймовірності їх виявлення та повернення законним власникам, необхідно відокремити таке майно від первинного злочину та ввести його в легальний економічний обіг, створюючи видимість законного походження цих активів.
У статті указано на те, що, на доповнення до обслуговування клієнтів та підвищення конкурентоспроможності їх послуг, суб’єкти первинного фінансового моніторингу мають забезпечувати виконання широкого кола аналітичних та пошукових заходів, які безпосередньо не пов’язані із дослідженням платоспроможності та добросовісності клієнтів для оцінки доцільності започаткування ділових відносин з ними. Натомість, вони здійснюються для забезпечення умов для виявлення та повернення активів злочинного походження, сприяння розслідуванню предикатного кримінального правопорушення та досягнення інших цілей законодавства про запобігання та протидію відмиванню доходів, які лежать у площині публічного інтересу та реалізація яких належить до функцій держави. Більше того, для збирання інформації про клієнтів та їх фінансові операції для здійснення щодо них належної перевірки суб’єкти первинного фінансового моніторингу можуть звертатись не лише до самих клієнтів у рамках ділових відносин із ними. Вони можуть звертатись із запитами про витребування інформації, які мають особливий обов’язковий статус та можуть подаватись відповідно до відповідних положень законодавства про відмивання доходів до Національного банку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, органів виконавчої влади, правоохоронних органів, державних реєстраторів. З урахуванням цього обґрунтований висновок про те, що має місце випадок покладення на підставі закону владних управлінських функцій щодо здійснення фінансового моніторингу на суб’єктів фінансового сектору економіки та деяких інших приватних осіб. Більше того, заходи первинного фінансового моніторингу, насамперед, деякі додаткові та посилені заходи належної перевірки за їх природою, а також масштабом та глибиною вивчення й документування репутації та інших обставин діяльності клієнта наближаються до оперативно-розшукових заходів.
Посилання
Бисага К.В. Фінансовий моніторинг і схеми «відмивання коштів» публічними особами в Україні. Університетські наукові записки. 2015. № 4. С. 158–169.
Зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України до проекту Закону України про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (реєстраційний № 5067) від 14 жовтня 2014 року. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=52162&pf35401=314971.
Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення: Закон України від 6 грудня 2019 року № 361-IX. Дата оновлення: 9 січня 2025 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text.
Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 7 червня 2024 року № 282. Дата оновлення: 6 серпня 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1071-24/conv#n530.
Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 р. № 65. Дата оновлення: 8 жовтня 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0065500-20/conv#n880.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М. В. Шевченко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.