Призупинення діяльності політичних партій: українські реалії та досвід держав Балтії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.1.23Ключові слова:
досвід країн Балтії, верховенство права, воєнний стан, письмові попередження, політичні партії, призупинення діяльності політичних партій, правова визначеність, судовий контрольАнотація
Вказується, у сучасних умовах протидії зовнішнім загрозам питання обмеження політичної діяльності набуває особливої значущості. Стаття присвячена аналізу правової природи та законності призупинення діяльності політичних партій в Україні під час воєнного стану, а також порівнянню українського досвіду із регулюванням в Естонії, Литві та Латвії. На основі розгляду правозастосовних актів щодо призупинення діяльності окремих політичних партій наголошується, що на момент їх ухвалення вітчизняне законодавство не містило процедури призупинення діяльності партій, а окремі визначені підстави мали декларативний характер. Підкреслюється, що застосування обмежень щодо партій має ґрунтуватися на принципі верховенства права, передбачуваності та юридичної визначеності, відповідно до позицій доктрини та рекомендацій Венеційської комісії.
У роботі розглянуто литовську та латвійську моделі, де призупинення діяльності партій виступає ефективним інструментом реагування на порушення законодавства, поєднуючи механізм попередження, чітко визначені підстави, судовий контроль та обмежені строки застосування. На прикладі законодавства Литви та Латвії проаналізовано процедури повідомлення про порушення, строки їх усунення, повноваження на подання заяви різними державними органами, а також наслідки у вигляді заборони участі у виборах та медійної діяльності.
Доведено доцільність запозичення підходів балтійських держав для українського законодавства, зокрема необхідність упровадження превентивного механізму письмових попереджень та визначення вичерпного переліку підстав для призупинення у мирний час. Наголошено, що заборона партії має залишатися виключним заходом, що застосовується лише після неусунення порушень. Для правового режиму воєнного стану пропонується окремий механізм: без обов’язкового попередження, але з обов’язковим зверненням до суду та визначеним строком дії призупинення до ухвалення рішення щодо заборони. Зроблено висновок про необхідність законодавчого врегулювання процедури призупинення з метою забезпечення демократичних стандартів, національної безпеки та запобігання зловживанням у політичному процесі.
Посилання
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій»: Указ Президента України від 19 березня 2022 р. № 153/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/153/2022#Text.
Про політичні партії в Україні: Закон України від 5 квітня 2001 р. № 2365-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2365-14#Text.
Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 р. № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.
Про Раду національної безпеки і оборони України: Закон України від 5 березня 1998 р. № 183/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183/98-вр#Text.
Чорненький В.І. Заборона політичних партій в умовах воєнного стану та її відповідність конституційним та європейським стандартам. Український часопис конституційного права. 2023. № 1. С. 10–23. URL: https://www.constjournal.com/wp-content/uploads/issues/2023-1/pdfs/2-vitalii-chornenkyi-zaborona-politychnykh-partii-umovakh-voiennoho-stanu-yii-vidpovidnist-konstytutsiinym.pdf.
Ковбас І.В. Матеріально-правові аспекти заборони діяльності політичних партій у мирний час та в умовах дії воєнного стану: міжнародні стандарти та перспективи для законодавства України. Колективна монографія: Концептуальні засади розвитку вітчизняного адміністративного права та процесу: тенденції, перспективи, практика. Є. Герасименко, П. Діхтієвський, Н. Задирака,Т. Коломоєць, В. Клинчук та ін.; за заг. ред. П. Діхтієвського, В. Пашинського. Рига, Латвія : “Baltija Publishing”, 2022. С. 382–403. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/11518/256-Chapter%20Manuscript-14925-1-10-20221014.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Lietuvos Respublikos politinių organizacijų jstatymas 2022 m. rugsėjo 15 d. Nr. XIV-1415. URL: https://e-seimasx.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/a81b677034fa11edbf47f0036855e731?jfwid=rinbj60pc.
2006. gada 22. jūnija Politisko partiju likums. URL: https://likumi.lv/ta/id/139367-politisko-partiju-likums.
Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій: рішення Ради національної безпеки та оборони України від 18 березня 2022 року, введено в дію Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0005525-22#Text.
Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій: Закон України від 3 травня 2022 р. № 2243-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2243-20#n70.
Про Регламент Верховної Ради України: Закон України від 10 лютого 2010 р. № 1861-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1861-17#Text.
Конституція України від 28 червня 1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#top.
Щодо відповідності Конституції України (конституційності) абзацу восьмого пункту 5 частини першої статті 11 Закону України „Про міліцію“: рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v017p710-10#Text.
Про правовладдя: доповідь № 512/2009 Європейська Комісія «За демократію через право» (Венеційська Комісія), схвалена Венеційською Комісією на 86 пленарному засіданні (Венеція, 25–26 березня 2011 року). С. 16. URL: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2011)003rev2-ukr.
Консолідовані версії Договору про Європейський Союз та Договору про функціонування Європейського Союзу з протоколами та деклараціями. 403 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/file/text/40/f450346n12.pdf.
Eesti Vabariigi põhiseadus Vastu võetud 28.06.1992. URL: https://www.riigiteataja.ee/akt/115052015002.
1992 m. vasario 11 d. Lietuvos Respublikos Konstitucija. URL: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.1890?jfwid=-1crxf248xh.
Rugsėjo 25 d. Lietuvos Respublikos politinių partijų jstatymas. 1990 m. Nr. I-606. URL: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.604?jfwid=oizvy85o.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. В. Джуган

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.