Екологічні права та безпечне довкілля vs демократія

Автор(и)

  • Л. Б. Васильчук кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного права та порівняльного правознавства ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.18

Ключові слова:

демократія, право на здорове довкілля, екологічні права, екологічна демократія, права людини, право на доступ до інформації

Анотація

Вказується, з моменту більш суттєвого визнання деградації навколишнього середовища в 1960-х роках, наукова спільнота дивиться на демократію зі змішаними почуттями. Дослідження ґрунтовно аналізує складний взаєзв’язок між типом політичної системи та її здатністю ефективно вирішувати екологічні проблеми та сприяти глобальному сталому розвитку. Праця виходить за рамки спрощеного питання «демократія чи автократія» і проводять емпіричну перевірку того, як різні моделі демократії – а саме ліберальна, соціально-ліберальна та деліберативна – впливають на формування екологічної політики.

Результати дослідження демонструють диференційний вплив цих моделей. З’ясовано, що демократії з розвиненими деліберативними рисами, де важливу роль відіграють громадські обговорення та участь, схильні приймати більшу кількість екологічних законів. Однак саме соціально-ліберальні демократії, що поєднують ринкову економіку з сильними соціальними гарантіями та захистом прав, показують здатність ухвалювати та реалізовувати більш суворі та ефективні політичні рішення.

У роботі спростовується поширений аргумент на користь авторитаризму, зокрема на прикладі Китаю, як більш ефективної моделі для «зеленої» трансформації. Наголошується, що за винятком окремих випадків, авторитарні режими систематично ігнорують екологічні проблеми. На противагу цьому, демократії завдяки таким інституціям, як вільна преса, громадянське суспільство, свобода слова та підзвітність влади, створюють середовище, де уряд змушений реагувати на екологічні вимоги громадян, що в підсумку призводить до кращих екологічних показників.

Особлива увага приділяється визнанню ООН права на здорове довкілля як права людини, що включає доступ до інформації, участь у прийнятті рішень та доступ до правосуддя. Підкреслюється, що ці процедурні права є фундаментом екологічної демократії. У висновках йдеться про необхідність адаптації демократичних моделей для забезпечення переходу до сталого розвитку, а також розглядаються альтернативні концепції, зокрема «зелений республіканізм», який може вимагати від громадян певних жертв заради екологічного блага майбутніх поколінь.

Посилання

Agyeman J., Schlosberg D., Craven L., Matthews C. Trends and directions in environmental justice: from inequity to everyday life, community, and just sustainabilities. Annual Review of Environment and Resources. 2016; 41(1). Р. 321–340. URL: https://www.researchgate.net/publication/305802145_Trends_and_Directions_in_Environmental_Justice_From_Inequity_to_Everyday_Life_Community_and_Just_Sustainabilities.

Amnesty International. The State of the World’s Human Rights. 2024. URL: https://www. amnesty.org/en/documents/pol10/7200/2024/en.

Autesserre S. Dangerous tales: dominant narratives on the Congo and their unintended consequences. African Affairs. 2012; 111. P. 202–222. URL: https://academic.oup.com/afraf/article-abstract/111/443/202/16975.

Bachrach P., Baratz M.S. Two faces of power. American Political Science Review. 1962. 56(4). P. 947–952. URL: https://fbaum.unc.edu/teaching/articles/Bachrach_and_Baratz_1962.pdf.

Berglund O., Schmidt D. Civility and disobedience. In: Berglund O., Schmidt D., eds. Extinction Rebellion and Climate Change Activism: Breaking the Law to Change the World. Cham: Palgrave Macmillan; 2020. p. 25–39.

Biermann F., Gupta A. Accountability and legitimacy in earth system governance: A research framework. Ecological Economics. 2011. 70. P.1856–1864. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2011.04.008.

Bilan. En pleine sécheresse, le business de Volvic fait grincer des dents. 2023. URL: https://www.bilan.ch/story/en-pleine-secheresse-le-business-de-volvic-fait-grincer-des-dents-715375535292.

Bjørnskov C., Rode M. Regime types and regime change: A new dataset on democracy, coups, and political institutions. Review of International Organizations. 2020. P. 15:531–551. DOI: https://doi.org/10.1007/s11558-019-09345-1.

Bornemann B., Knappe H., Nanz P., eds. The Routledge Handbook of Democracy and Sustainability. London: Routledge; 2022.

BUND. Kommentar zu Laschet bei Tesla: schöne Bilder, wenig Substanz. 2021. URL: https://www.bund.net/service/presse/pressemitteilungen/detail/news/kommentar-zu-laschet-bei-tesla-schoene-bilder-wenig-substanz-unions-kanzlerkandidat-bleibt-antworten-auf-draengende-fragen-schuldig.

BUND. Coca-Cola erneut größter Plastikverschmutzer. 2022. URL: https://www.bund.net/themen/aktuelles/detail-aktuelles/news/coca-cola-erneut-groesster-plastikverschmutzer.

Bürgerinitiative Grünheide. Meldung: Tesla verbraucht nur halb so viel Wasser wie größter Spargelhof Brandenburgs. 2024. №5. URL: https://www.bi-gruenheide.de/wp-content/uploads/2024/10/Wasserverbrauch3_final.pdf.

Chervier C., Déprés C., Lataste F., Lépicier D., Berriet-Solliec M., Perrot E., Pham H.V. Private business and local collaborative watershed management: The case of Volvic in France. 2017. URL: https://uca.hal.science/hal-01652344.

Claassen K., Ackermann E., Bertsou E., Borba R.E., Carlin R., Cavari A., et al. Conceptualizing and measuring support for democracy: a new approach. Comparative Political Studies. 2024. 58(6). P. 1171–1198. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00104140241259458.

Coppedge M., Gerring J., Altman D., Bernhard M., Fish S., Hicken A., et al. Conceptualizing and measuring democracy: a new approach. Perspectives on Politics. 2011. 9. P.247–267. DOI: https://doi.org/10.1017/S1537592711000880.

Dahl R.A. The concept of power. Behavioral Science. 1957. 2(3). 201–215. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bs.3830020303.

Digeser P. The fourth face of power. Journal of Politics. 1992. 54(4). 977–1007. URL: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.2307/2132105.

Dryzek J.S., Bächtiger A., Chambers S., Cohen J., Druckman J.N., Felicetti A., et al. The crisis of democracy and the science of deliberation. Science. 2019. 363(6432). P.1144–1146. URL: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aaw2694.

Eckersley R. Geopolitan democracy in the anthropocene. Political Studies. 2017. 65(4). P. 983– 999. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0032321717695293.

Fredriksson P.G., Wollscheid J.R. Democratic institutions versus autocratic regimes: the case of environmental policy. Public Choice. 2007. 130. P.381–393. DOI: https://doi.org/10.1007/s11127-006-9093-1.

Gleick P.H., ed. Water in Crisis: A Guide to the World’s Fresh Water Resources. New York: Oxford University Press; 1993. 473 p.

Partzsch L. ‘Power with’ and ‘power to’ in environmental politics and the transition to sustainability. Environmental Politics. 2017. 26(2). P.193–211. URL: https://www.researchgate.net/publication/310460060_’Power_with’_and_’power_to’_in_environmental_politics_and_the_transition_to_sustainability.

Wicki M., Huber R.A., Bernauer T. Can policy-packaging increase public support for costly policies? Insights from a choice experiment on policies against vehicle emissions. Journal of Public Policy. 2020. 40(4). P.599–625. URL: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-public-policy/article/abs/can-policypackaging-increase-public-support-for-costly-policies-insights-from-a-choice-experiment-on-policies-against-vehicle-emissions/DEAEEC251EB609E74A5B0D97B91C4AF2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 6. Земельне право; аграрне право; екологічне право; природоресурсне право