Єдиний податок для суб’єктів спрощеної системи оподаткування не є «єдиним»

Автор(и)

  • С. С. Ігнатенко аспірант юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0003-4175-9446

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.46

Ключові слова:

єдиний податок, спрощена система оподаткування, податковий обов’язок, правовий механізм оподаткування, податкове навантаження, платники податку

Анотація

У статті розглядається питання: чи дійсно платники єдиного податку звільняються від сплати інших податків і зборів, які прямо чи опосередковано пов’язані з провадженнях їх господарської діяльності, та чи може єдиний податок при сучасній організації податкових відносин вважатися по-справжньому «єдиним» для його платників. З цією метою здійснено правовий аналіз співвідношення терміну «єдиний», який використано у назві фіскального платежу «єдиний податок», із реальним змістом податкових обов’язків суб’єктів, які обрали спрощену систему оподаткування. Констатовано, що формулювання «єдиний податок» це про ідею фіскального мінімалізму для визначеної категорії платників податку. Концептуальна основа цієї ідеї полягає не у зменшенні податків як таких, а у конверсії умов, порядку та механізму сплати частини податків шляхом їх інтеграції до складу єдиного податку як самостійного, цілісного податкового платежу.

Вказується, що «єдиний податок» отримав таку назву через свій консолідований характер, поєднавши собою кілька окремих податків і зборів, властивих загальній системі оподаткування, що спростило процес оподаткування для відповідної категорії платників та мало своїм наслідком зменшення кількості контрольних заходів з боку держави на предмет перевірки податкової дисципліни платників єдиного податку.

Особлива увага приділяється сучасній моделі спрощеної системи оподаткування, яка має тенденцію трансформуватися у напрямку збільшення податкового навантаження на платників єдиного податку (зокрема через запровадження для цієї категорії платників нових видів фіскальних платежів) та одночасного зменшення податкової лояльності держави до осіб, які обрали цей спеціальний режим оподаткування.

У підсумку сформульовано висновок, згідно якого при існуючій організації податкових відносин єдиний податок не може вважатися по справжньому «єдиним», оскільки на осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, окрім обов’язку нарахування, сплати та подання звітності з єдиного податку, поширюється також значна кількість податкових обов’язків з нарахування, сплати та подання звітності з інших видів податків та зборів.

Посилання

Задорожня Л., Маршалок Т. Прогресивне оподаткування: перспективи повернення до добре забутого. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3850313-progresivne-opodatkuvanna-perspektivi-povernenna-do-dobre-zabutogo.html?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 18.10.2025).

Декрет Кабінету Міністрів України «Про податок на прибуток підприємств і організацій» від 26.12.1992 року № 12-92. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/12-92/ed20061004#top (дата звернення: 18.10.2025).

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.1994 року № 334/94-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/334/94-вр/ed20101012#top (дата звернення: 18.10.2025).

Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.1998 року № 727/98. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/727/98/ed19980703#Text (дата звернення: 18.10.2025).

Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (дата звернення: 18.10.2025).

Постанова Верховного Суду від 28.03.2024 р. у справі № 640/2766/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/117974568 (дата звернення: 18.10.2025).

Греца Я.В. Правові аспекти застосування спрощеної системи оподаткування під час здійснення податкового планування. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: юридичні науки. 2020. Том 31 (70) № 1. С. 124-128. URL: https://juris.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/1_2020/25.pdf/

Словник української мови у 20 т. Том 4. Д—Ж / Наук. кер. проекту В.А. Широков. К.: Наукова думка, 2013. 1010 с.

Гогой І.Ю. Спрощена система оподаткування: переваги та недоліки. Управління розвитком. № 5 (168). 2014. С. 78-80. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uproz_2014_5_37.

Лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 19.08.2005 року № 7069. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v7069563-05#Text (дата звернення: 04.11.2025).

Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 року № 2464-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#top (дата звернення: 04.11.2025).

Постанова Верховного Суду від 22.04.2024 р. у справі № 560/2530/22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/118566599 (дата звернення: 06.11.2025).

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 31.07.2014 року № 1621-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1621-18/ed20250101#Text (дата звернення: 06.11.2025).

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» від 10.10.2024 року № 4015-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4015-20#Text (дата звернення: 06.11.2025).

Пояснювальна записка від 02.04.2024 року до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30.08.2024 року 11416-д. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/CardByRn?regNum=11416-%D0%B4&conv=9 (дата звернення: 06.11.2025).

Військовий збір для ФОПів: чому він руйнує логіку «спрощенки», опубліковано 28.04.2025 року. URL: https://minfin.com.ua/ua/2025/04/28/149857514/ (дата звернення: 06.11.2025).

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Національної стратегії доходів до 2030 року» від 27.12.2023 року № 1218-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-natsionalnoi-stratehii-dokhodiv-do-2030-s1218-271223 (дата звернення: 06.11.2025).

Греца Я.В. Зміст, правові засоби та межі податкового планування: зарубіжний досвід та українська практика. Дис..докт.юрид.наук.:12:00:07 - Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. Ужгород. 2020. , 2020. 471 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право