Цифрова трансформація державних органів в Україні: аналіз систем електронного документообігу на прозорість та ефективність роботи

Автор(и)

  • О. О. Ковіненко здобувачка вищої освіти Інституту післядипломної освіти та заочного навчання Дніпровського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0009-0000-9417-5749
  • Д. О. Лавренко cтарший викладач кафедри теорії держави та права Дніпровського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0003-2162-7593

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.49

Ключові слова:

цифрова трансформація, електронний документообіг, державне управління, правове врегулювання, цифрові платформи

Анотація

Вказується, сучасний етап розвитку української державності характеризується активними процесами цифрової трансформації, які охоплюють усі сфери публічного управління.

У статті досліджується процес цифрової трансформації державних органів в Україні крізь призму впровадження та функціонування систем електронного документообігу як ключового інструмента підвищення прозорості, ефективності й підзвітності публічної адміністрації. Розкрито сутність цифрової трансформації як комплексного процесу модернізації державного управління, спрямованого на оптимізацію внутрішніх процедур, зменшення бюрократичного навантаження, забезпечення оперативності прийняття управлінських рішень та покращення взаємодії держави з громадянами. Проведено аналіз нормативно-правових актів, що регламентують впровадження електронного документообігу в органах державної влади, зокрема законодавства про електронні довірчі послуги, електронне врядування та цифрову трансформацію. Визначено основні напрями цифровізації документообігу ‒ перехід на електронний обмін офіційними документами, використання систем електронного підпису, створення єдиних баз даних і цифрових архівів, автоматизацію контролю виконання документів. Здійснено порівняльний аналіз ефективності функціонування сучасних систем електронного документообігу, таких як “Вулик”, “АСКОД”, “M.E.Doc”, “DealOffice” та ін., з урахуванням їх впливу на прозорість управлінських процесів, зниження корупційних ризиків і підвищення якості публічних послуг. Особливу увагу приділено проблемам інтеграції різних систем, кібербезпеці, стандартизації електронних процесів і необхідності підвищення цифрової компетентності державних службовців. Аргументовано, що успішна цифрова трансформація потребує не лише технічного оновлення, а й зміни управлінської культури, орієнтованої на відкритість, інноваційність та сервісність. Зроблено висновок, що впровадження систем електронного документообігу є важливим чинником підвищення прозорості державного управління, сприяє зміцненню довіри громадян до влади та забезпечує сталий розвиток цифрової держави в України.

Посилання

Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги: Закон України від 05.10.2017 № 2155-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 54, ст.159. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text.

Про електронні документи та електронний документообіг: Закон України від 22.05.2003 № 851-IV. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 45, ст.400. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15#Text.

Про схвалення Стратегії цифрового розвитку інноваційної діяльності України на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2025-2027 роках: Розпорядження від 31 грудня 2024 р. № 1351-р. Урядовий кур’єр від 22.01.2025 № 17. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1351-2024-%D1%80#Text.

Жаровська І.М. Зарічний О.А. Форми громадської участі у публічно-владній діяльності: монографія. / Київ: Видавництво Людмила, 2020. 135 с.

Шпак Ю.В. Доступність центру надання адміністративних послуг - основа реформування місцевого самоврядування. Вісник Запорізького національного університету. Юридичні науки. 2021. № 1. С. 68–73. 20. URL: https://law.journalsofznu.zp.ua/archive/visnik-1-2021/11.pdf.

Ющенко М. Проблемні питання правового регулювання адміністративних послуг в Україні. Актуальні проблеми державного управління. 2019. Том 3. № 79. С. 92–97. URL: http://uran.oridu.odessa.ua/article/view/185438.

Михайловська О. Концепція громадського прогресу в науці публічного управління: монографія / Нац. ун-т «Чернігів. політехніка». Мена: Домінант, 2020. 308 с.

Кулініч, О.О. Право на справедливий суд: теоретико-правові засади та механізми забезпечення. Академічні візії, 2025. № (40). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15211137.

Лавренко Д.О. Юридичні конструкції як засіб забезпечення стабільності правової системи в період кризи. Соціологія права. 2025. №.1. С. 105-108. DOI: https://doi.org/10.37687/2413-6433.2025-1.17.

Лавренко Д.О. Функціональна панель юридичних конструкцій. Аналітично-порівняльне правознавство. № 3. С. 64-68. DOI: https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.03.10.

Плескач В.Л. Інформаційні системи електронного документообігу. Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ: Київський університет, 2020. 301 с.

Деякі питання документування управлінської діяльності: Постанова Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55. Дата оновлення: 05.07.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-2018-.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право