Особливості діяльності органів державної виконавчої влади в умовах воєнного стану: питання фінансового контролю

Автор(и)

  • Я. М. Крупко кандидат юридичних наук, доцент, начальник кафедри адміністративного та конституційного права Пенітенціарної академії України, Україна https://orcid.org/0000-0002-1578-2303

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.51

Ключові слова:

верховенство права, виконавча влада, орган державної виконавчої влади, права людини, публічні фінанси, фінансовий контроль, фінансово-правове регулювання

Анотація

У статті досліджуються особливості діяльності органів державної виконавчої влади в умовах воєнного стану крізь призму здійснення фінансового контролю як інструменту забезпечення правовладдя та дотримання людських прав. Акцентовано увагу на тому, що в екстраординарних обставинах, спричинених воєнними діями, традиційні механізми публічного контролю стикаються з обмеженнями доступу, дефіцитом часу для ухвалення управлінських рішень та необхідністю збереження режимної інформації. Продемонстровано, що фінансовий контроль у цих умовах не може зводитися до формальної перевірки дотримання бюджетної дисципліни, а повинен перетворюватися на динамічний процес, спрямований на забезпечення ефективності, прозорості та підзвітності використання публічних ресурсів.

Особливу увагу приділено діяльності Державної кримінально-виконавчої служби України, яка у структурі Міністерства юстиції виконує комплекс завдань, що потребують значних фінансових витрат – на охорону об’єктів, переміщення засуджених, утримання установ виконання покарань, забезпечення безпеки персоналу. У воєнний період здійснення контролю за публічними фінансами у межах цієї служби ускладнюється специфічними умовами функціонування, проте набуває ще більшої ваги у контексті забезпечення гарантій людських прав.

Зазначено, що системні порушення Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, які неодноразово фіксував Європейський суд з прав людини у зв’язку з неналежними умовами тримання осіб у місцях несвободи, свідчать про необхідність переосмислення ролі фінансового контролю та удосконалення фінансово-правове регулювання.

Аргументовано, що модернізація системи фінансового контролю – шляхом цифровізації, ризик-орієнтованого аудиту та посилення міжвідомчої координації – має розглядатися як інституційна умова збереження балансу між оперативністю управління та непорушністю людської гідності.

Зроблено висновок, що у період воєнного стану фінансовий контроль стає не лише засобом підтримання функціональної спроможності органів виконавчої влади, а й правозахисним інструментом, який забезпечує дотримання принципів пропорційності, законності та правовладдя навіть у кризових ситуаціях.

Посилання

Авер’янов В.Б., Пухтецька А.А. Удосконалення організації та діяльності системи органів виконавчої влади з урахуванням європейських принципів і стандартів. Часопис Київського університету права. 2010. № 4. С. 110–117. URL https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/23648.

Фрицький Ю.О. Проблеми правового регулювання виконавчої влади та системи її органів в Україні. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2010. № 3. С. 69–78. URL https://scholar.google.com/scholar?cluster=7436564986615729340&hl=uk&as_sdt=0,5.

Шемшученко Ю. Концептуальні проблеми регіональної політики і децентралізації влади в Україні в контексті євроінтеграційних процесів. Віче. 2015. № 12. С. 3–6. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/viche_2015_12_2.

Орел О.В. Належне урядування як основа успішної реалізації державної євроінтеграційної політики України. Економіка, управління та адміністрування. 2025. № 1 (111). С. 190–198. DOI https://doi.org/10.26642/ema-2025-1(111)-190-198.

Примаков К. Інструменти у функціонуванні публічної адміністрації: концептуальний аналіз. Актуальні проблеми державотворення, правотворення та правозастосування: мат-ли Всеукр. наук.-практ. семінару (ДДУВС, 09.12.2022). Дніпро, 2022. С. 83–86. URL https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/15308.

Радишевська О.Р. Концепція належного врядування: практика ЄСПЛ та Верховного Суду. Юридична Україна. 2019. № 12. С. 56–58. URL https://yur-ukraine.com/konczepcziya-nalezhnogo-vryaduvannya-praktyka-yespl-ta-verhovnogo-sudu.

Колпакова A. Державний фінансовий контроль на сучасному етапі: огляд концептуальних засад. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2023. № 2(1). С. 9–18. URL https://isg-journal.com/isjmef/article/download/263/139.

Пасічник В.М. Державний фінансовий контроль як чинник забезпечення національної безпеки України. Публічне управління та митне адміністрування. 2023. № 3. С. 107–113. DOI https://doi.org/10.32782/2310-9653-2023-3.16.

Завгородня Ю.С., Кучук А.М. Публічне управління в умовах правовладдя: методологічні засади. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2023. Вип. 5 (71). С. 41–45. DOI https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-5.

Кучук А.М. Реформування публічного управління в умовах воєнного часу: аксіологічний аспект. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування. 2024. № 12. DOI https://doi.org/10.54929/2786-5746-2024-12-02-09.

Кучук А.М., Пекарчук В.М. Статус органів публічної влади в екстраординарних умовах: теоретико-правовий вимір. Прикарпатський юридичний вісник. 2024. № 5. С. 17–21. DOI https://doi.org/10.32782/pyuv.v5.2024.3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право