Правове забезпечення державного та громадського контролю за діяльністю арбітражних керуючих в умовах воєнного стану та надзвичайних ситуацій

Автор(и)

  • Н. А. Литвин доктор юридичних наук, професор, професор кафедри службового та медичного права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4199-1413

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.55

Ключові слова:

арбітражний керуючий, державний контроль, громадський контроль, процедура банкрутства, відповідальність, воєнний стан, корупційні ризики

Анотація

У статті досліджено правове забезпечення державного та громадського контролю за діяльністю арбітражних керуючих в умовах воєнного стану та надзвичайних ситуацій. Визначено основні напрями реалізації контролю, що здійснюється Міністерством юстиції України та його територіальними органами. Серед ключових недоліків чинного правового регулювання виокремлено нечіткість визначення меж компетенції арбітражного керуючого у кризових умовах, що породжує ризики порушення прав кредиторів і боржників та створює можливості для неправомірного використання повноважень. Крім того, обмежені механізми оперативного контролю у випадках втрати доступу до майна чи документації боржника внаслідок воєнних дій або форс-мажорних обставин ускладнюють своєчасне реагування на порушення. Недостатній рівень цифровізації процедур контролю, зокрема відсутність ефективних електронних інструментів моніторингу та перевірки звітності арбітражних керуючих у режимі реального часу, знижує прозорість процедур банкрутства. Слабка регламентація взаємодії між судовим наглядом і державним контролем, а також неузгодженість дисциплінарних та антикорупційних механізмів можуть призводити до дублювання повноважень, прогалин у контролі або формального застосування санкцій.

Для розв’язання означених проблем запропоновано законодавче уточнення меж компетенції арбітражного керуючого в надзвичайних умовах, зокрема шляхом визначення алгоритмів дій за обмеженого доступу до майна чи документів. Доцільним є розширення використання електронних систем контролю з метою забезпечення дистанційного моніторингу та оперативного реагування на порушення. Необхідним також є вдосконалення механізмів взаємодії державного й громадського контролю та судового нагляду задля усунення правових колізій і забезпечення комплексного захисту прав учасників процедур банкрутства. Посилення стандартів професійної етики та антикорупційних вимог, впровадження обов’язкового навчання та регулярної атестації арбітражних керуючих, а також запровадження гнучких дисциплінарних процедур визначено важливими умовами підвищення ефективності як державного, так і громадського контролю.

Посилання

Як здійснюється контроль за діяльністю арбітражних керуючих. Судова юридична газета від 14 листопада 2024 р. URL: https://sud.ua/uk/news/ukraine/315617-kak-osuschestvlyaetsya-kontrol-za-deyatelnostyu-arbitrazhnykh-upravlyayuschikh?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 02.11.2025).

Судді КГС ВС обговорили питання розмежування видів контролю за діяльністю арбітражних керуючих. Верховний суд 20 грудня 2020 р. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1047662?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 02.11.2025).

Степанова Т. В. Щодо поняття та характерних рис арбітражного керуючого. Правова держава. 2016. № 23. С. 94–99. URL: http://pd.onu.edu.ua/issue/view/4748/1774 (дата звернення: 29.10.2025).

Данілов А.І. Контроль арбітражного керуючого за задоволенням вимог кредиторів за зобов’язаннями, на які не поширюється дія мораторію. Право України. 2019. № 2. С. 274–285 DOI: https://doi.org/10.33498/louu-2019-02-274.

Бутирська І.А. Правовий статус учасників провадження у справі про банкрутство. Підприємстів, господарвство і право. 2016. № 12. С. 89–94. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2016/12/17.pdf.

Федоренко Ю.С. Учасники відокремлених проваджень у справі про банкрутство. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2022. № 6. С. 75–79. DOI: https://doi.org/10.32782/39221390/

Кодекс України з процедур банкрутства від 18.10.2018 р. № 2597-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2597-19#Text (дата звернення: 29.10.2025).

Кобзева Т.А., Заїка К.П. Концептуальні підходи до розвитку та становлення інституту банкрутства в Україні. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». 2024. С. 468–473. DOI https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.02.79.

Яринко Б. В. Адміністративні правовідносини у сфері контролю за діяльністю арбітражних керуючих як спосіб забезпечення публічного інтересу в процедурах неплатоспроможності (з урахуванням іноземного досвіду. Форум права. 2018. № 4. С. 149–155. DOI http://doi.org/10.5281/zenodo.2008577.

Долгополова М.О. Функція контролю та нагляду адміністративно-правових інститутів під час процедури банкрутства. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2024, № 3. С. 27–32. DOI https://doi.org/10.32782/2311-8040/2024-3-4.

Діденко Ю., Смородіна Д. Застосування процедур банкрутства під час воєнного стану – закон № 3249-ІХ. URL: https://lcf.ua/thought-leadership/bankruptcy-and-restructuring/zastosuvannya-protsedur-bankrutstva-v-period-diyi-voyennogo-stanu-shho-zminyuye-zakon-3249-ih/ (дата звернення: 29.10.2025).

Мандичев Д.В. Правове регулювання запобігання корупції у діяльності арбітражного керуючого. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 9. С. 98–102. DOI https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-9/23.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право