Діяльність адміністративних органів в умовах воєнного стану: загальний концепт

Автор(и)

  • О. І. Литвинчук кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри кримінальної юстиції Національної академії внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3884-8595

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.56

Ключові слова:

адміністративні органи, верховенство права, виконавча влада, орган державної виконавчої влади, повноваження, права людини, пропорційність

Анотація

У статті досліджується концепт діяльності адміністративних органів у період воєнного стану крізь призму поєднання безпекової доцільності та вимог правовладдя. Акцентовано, що воєнний стан трансформує як нормативно-правові, так і фактичні умови функціонування публічної адміністрації, змінюючи межі її дискреції та пріоритети діяльності.

Наголошено, що адміністративні органи отримують розширені повноваження для оперативного реагування на загрози національній безпеці, однак це не означає усунення від дії загальних принципів адміністративного права – законності, пропорційності, належного врядування, прозорості та підзвітності. Підкреслено, що навіть у надзвичайних умовах адміністративна діяльність має зберігати правовий характер і здійснюватися в межах модифікованого, але чинного правового порядку. Розкрито сутність переходу від звичайної регулятивної моделі до мобілізаційної, що характеризується централізацією управлінських процесів, скороченням процедурних елементів і посиленням виконавчої вертикалі.

Звернено увагу на ризики, пов’язані з концентрацією владних повноважень, які можуть призвести до виходу адміністративних органів за межі правової легітимності. У цьому контексті обґрунтовано необхідність ефективних механізмів парламентського та судового контролю, здатних забезпечити баланс між швидкістю ухвалення рішень і дотриманням правових стандартів. Зазначено, що парламентський контроль спрямований на підтримання політико-правової підзвітності виконавчої влади, тоді як судовий контроль виконує стабілізуючу функцію, запобігаючи свавільному втручанню адміністрації у сферу людських прав.

Наголошено, що адміністративні органи залишаються носіями державної легітимності, а їхня діяльність у період воєнного стану є формою правового управління в умовах обмеженого правопорядку. Зроблено висновок, що стратегічна мета адміністративної діяльності у цей період полягає не лише у забезпеченні життєздатності держави, а й у збереженні її правової ідентичності та поверненні до повного режиму правовладдя після завершення надзвичайного стану.

Посилання

Про правовий режим воєнного стану. Закон України від 12 травня 2015 року. Відомості Верховної Ради. 2015. № 28. Ст. 250. URL https://zakon.rada.gov.ua/go/389-19.

Аналітика. Внутрішньо переміщені особи. URL https://www.ioc.gov.ua/analytics.

UCDP: Sharp increase in conflicts and wars. URL https://www.uu.se/en/news/2025/2025-06-11-ucdp-sharp-increase-in-conflicts-and-wars.

Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод від 4 листопада 1950 року. Урядовий кур’єр. 2010. № 215. URL https://zakon.rada.gov.ua/go/995_004.

Корнієнко М.В. Забезпечення прав людини органами правопорядку в екстраординарних умовах: доктринальний аспект: монографія. Одеса: Видавництво «Юридика», 2023. 170 с. URL https://oduvs.edu.ua/uploads/Korniyenko_Zabezpechennya_prav_lyudini_organami_pravoporyadku_v_ekstraordinarnih_5ed42475ec.pdf.

Корнієнко М.В. Права людини в умовах воєнного стану: загальноправовий дискурс. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1-2. С. 27–31. DOI https://doi.org/10.32850/sulj.2022.1-2.5.

Завгородня Ю.С., Кучук А.М. Публічне управління в умовах правовладдя: методологічні засади. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2023. Вип. 5 (71). С. 41–45. DOI https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-5.

Кучук А.М Адміністративні органи в умовах воєнного стану: управлінський та правовий аспекти. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування. 2024. Вип. 14. DOI https://doi.org/10.54929/2786-5746-2024-14-01-09.

Кучук А.М., Пекарчук В.М. Статус органів публічної влади в екстраординарних умовах: теоретико-правовий вимір. Прикарпатський юридичний вісник. 2024. Вип. 5 (58). С. 17–21. DOI https://doi.org/10.32782/pyuv.v5.2024.3.

Євсюков Є.В. Правове регулювання повноважень органів виконавчої влади в умовах воєнного стану: компаративний аспект. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2024. № 3. С. 98–102. DOI https://doi.org/10.32782/2408-9257-2024-3-16.

Євсюков Є.В. Зарубіжний досвід функціонування органів державної влади в умовах воєнного стану. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2024. № 71. С. 29–32. DOI https://doi.org/10.32782/2307-1745.2024.71.6.

Романова О. М. Правові реалії регулювання соціального забезпечення внутрішньо переміщених осіб в Україні. Часопис Київського університету права. 2023. №4. С. 60–63. DOI https://doi.org/10.36695/2219-5521.4.2023.12.

Синицин П. М. Роль принципу пропорційності під час обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина в Україні: проблеми теорії та практики. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2025. Т. 4. № 87. С. 136–140. DOI https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.87.4.20.

Шевчук А., Боднарук О. Воєнний стан як каталізатор криміналізації діянь. URL https://law.chnu.edu.ua/voiennyi-stan-yak-katalizator-kryminalizatsii-diian.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право