Використання штучного інтелекту у публічному адмініструванні: виклики та перспективи

Автор(и)

  • О. І. Мусій аспірант за спеціальністю 081 Право, Навчально-науковий інститут права ім. І. Малиновського, Національний університет «Острозька академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-3668-1413

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.64

Ключові слова:

штучний інтелект, публічне адміністрування, цифрове врядування, етика штучного інтелекту, прозорість, підзвітність, захист даних, державна політика, цифрова трансформація

Анотація

Швидкий розвиток технологій штучного інтелекту (ШІ) приніс глибокі трансформації майже в кожен сектор людської діяльності, і державне управління не є винятком. Інтеграція штучного інтелекту в систему державного управління відкриває безпрецедентні можливості для підвищення ефективності, прозорості та оперативності у наданні державних послуг. У цій статті досліджується потенціал, проблеми та перспективи використання штучного інтелекту в державному управлінні, зосереджуючись на його етичних, правових та організаційних наслідках. У дослідженні наголошується, що інструменти штучного інтелекту – від аналізу даних та алгоритмів машинного навчання до обробки природної мови та автоматизованих систем прийняття рішень – можуть значно покращити якість планування політики, розподілу ресурсів та залучення громадян. Забезпечуючи прогнозне моделювання, інтелектуальну обробку даних та моніторинг у режимі реального часу, штучний інтелект сприяє прийняттю рішень на основі доказів та підвищує адаптивність державних установ у швидкозмінному соціально-економічному середовищі.

Однак впровадження штучного інтелекту в державному управлінні супроводжується складними викликами. Серед найкритичніших проблем – ризики алгоритмічної упередженості, порушення конфіденційності даних, відсутність прозорості в автоматизованих рішеннях та недостатня цифрова компетентність серед державних службовців. У статті підкреслюється, що без міцної етичної бази та адекватних регуляторних механізмів впровадження штучного інтелекту може посилити соціальну нерівність та підірвати довіру громадськості до державних установ. Тому вкрай важливо розробити чіткі стандарти управління використанням штучного інтелекту в державному секторі, забезпечуючи підзвітність, справедливість та людський нагляд у всіх процесах прийняття рішень.

У дослідженні також розглядається міжнародний досвід управління штучним інтелектом, зокрема в Європейському Союзі, Сполучених Штатах та провідних азійських країнах, визначаючи найкращі практики, які можна адаптувати до національних контекстів. У статті стверджується, що стратегічне впровадження штучного інтелекту має базуватися на принципах відкритого урядування, інклюзивності та орієнтованої на людину цифрової трансформації. Крім того, дослідження підкреслює необхідність постійного навчання та нарощування потенціалу державних службовців для ефективного управління інструментами на основі штучного інтелекту та інтерпретації алгоритмічних результатів.

На завершення, у статті стверджується, що штучний інтелект є як викликом, так і можливістю для сучасного державного управління. Хоча він може оптимізувати бюрократичні процеси та зміцнити демократичне управління, він одночасно вимагає нових правових гарантій, етичних норм та інституційних компетенцій. Успішна інтеграція штучного інтелекту в державне управління залежатиме від балансу між технологічними інноваціями та захистом прав людини, прозорістю та підзвітністю. Отже, майбутнє штучного інтелекту в управлінні полягає не лише в технологічному прогресі, а й у встановленні відповідальної та сталої державної політики, яка узгоджує інновації з суспільними інтересами та демократичними цінностями.

Посилання

Governing with Artificial Intelligence. The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). URL: https://www.google.com/search?q=OECD&oq=OECD&gs_lcrp=EgZjaHJvb-WUyDwgAEEUYORiDARixAxiABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDI-HCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCTIyODRqMGox-NagCCLACAfEFLZq-Tz9H5Uo&sourceid=chrome&ie=UTF-8.

AI takes office. Abu Dhabi unveils world`s first AI-powered public servant at GITEX Global 2025. The Times of India. 2025. URL: https://timesofindia.indiatimes.com/world/middle-east/ai-takes-office-abu-dhabi-unveils-worlds-first-ai-powered-public-servant-at-gitex-global-2025/articleshow/124556927.cms?utm_source=chatgpt.com.

Vivek Narayanan. AI to assist in city police services. The Times of India. 2025. URL: https://timesofindia.indiatimes.com/city/chennai/ai-to-assist-in-city-police-services/articleshow/124676188.cms?utm_source=chatgpt.com.

Ved Ghulghule. Washim police launch AI powered video call system for direct citizen access to ASP. The Times of India. 2025. URL: https://timesofindia.indiatimes.com/city/nagpur/washim-police-launch-ai-powered-video-call-system-for-direct-citizen-access-to-asp/articleshow/124643627.cms?utm_source=chatgpt.com.

Dubai unveils «Dubai Live»: An AI-powered command hub to digitaly govern the city in real time. The Times of India. 2025. URL: https://timesofindia.indiatimes.com/world/middle-east/dubai-unveils-dubai-live-an-ai-powered-command-hub-to-digitally-govern-the-city-in-real-time/articleshow/124549282.cms?utm_source=chatgpt.com.

Clare Martorana. AI in Action: 5 Essential Findings from the 2024 Federal AI Use Case Inventory. U.S. Chief Information Officers Council.2025. URL: https://www.cio.gov/ai-in-action/?utm_source=chatgpt.com.

Charlie Hamer. Case study: AI implementation in th government of Estonia. Public sector network. 2024. URL: https://publicsectornetwork.com/insight/case-study-ai-implementation-in-the-government-of-estonia?utm_source=chatgpt.com.

Piers Kelly. How Governments are Using AI: 8 Real-World Case Studies. GovNet technology. 2025. URL: https://blog.govnet.co.uk/technology/ai-in-government-case-studies?utm_source=chatgpt.com.

Elizabeth Moon. 5 AI trends shaping the future of the public sector in 2025. Google Cloud. 2025. URL: https://cloud.google.com/blog/topics/public-sector/5-ai-trends-shaping-the-future-of-the-public-sector-in-2025?utm_source=chatgpt.com.

Kritica Gupta. Chatbot for Government services – Enhancing citizen support with data-driven insights. TARS. URL: https://hellotars.com/blog/chatbot-for-government-services-enhancing-citizen-support-with-data-driven-insights?utm_source=chatgpt.com.

Kani Talabani. AI governance in governments: Chatbots in positions of power. Hot Topics. URL: https://hottopics.ht/insights/ai-governance-in-governments-chatbots-in-positions-of-power?utm_source=chatgpt.com.

Virtual Assistant for Public Services. The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). URL: https://oecd-opsi.org/innovations/virtual-assistant-for-public-services/?utm_source=chatgpt.com.

Civic body receives training in Artificial Intelligence. The Times of India. 2025. URL: https://timesofindia.indiatimes.com/city/aurangabad/civic-body-receives-training-in-artificial-intelligence/articleshow/121007323.cms?utm_source=chatgpt.com.

Andrea Shahal.IMF’s Georgieva says countries lack regulatory, ethical foundation for AI. Reuters. 2025. URL: https://www.reuters.com/business/imfs-georgieva-says-countries-lack-regulatory-ethical-foundation-ai-2025-10-13/?utm_source=chatgpt.com.

Cob Poushter, Moira Fagan, Manolo Corichi. How People Around the World View AI. Pew Research Center. 2025. URL: https://www.pewresearch.org/global/2025/10/15/how-people-around-the-world-view-ai/?utm_source=chatgpt.com.

Isaac Avilucea. Philadelphia is launching an AI task force to guide city workers` use. Axios Philadelphia. 2025. URL: https://www.axios.com/local/philadelphia/2025/10/15/philadelphia-ai-task-force-city-workers?utm_source=chatgpt.com.

Appaya Sharmista, Ng Jeremy. Global Trends in AI Governance: Evolving Country Approaches. World bank group. 2025. URL: https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/099120224205026271?utm_source=chatgpt.com.

Marijn Janssen, Haiko van der Voort. Adaptive governance: Towards a stable, accountable and responsive government. Science Direct. 2016. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0740624X16300156.

Helen Margetts, Cosmina Dorobantu. Rethink government with AI. Nature. 2019. URL: https://creatingfutureus.org/wp-content/uploads/2021/10/Nature-2019-RethinkGovAi.pdf.

Bernd W. Wirtz, Jan C. Weyerer, Ines Kehl. Governance of artificial intelligence: A risk and guideline-based integrative framework. Science Direct. 2016. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0740624X22000181.

Наталія Колесник. Використання цифрових технологій та штучного інтелекту в сучасному освітньому просторі. URL: https://eprints.zu.edu.ua/44443/1/1.pdf.

Rohit Madan, Mona Ashok. Making Sense of AI Benefits: A Mixed-method Study in Canadian Public Administration. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10796-024-10475-0.

Ethics guidelines for trustworthy AI. European Commission. 2019. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai?utm_source=chatgpt.com.

Assessment List for Trustworthy Artificial Intelligence (ALTAI) for self-assessment. European Commission. 2020. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/assessment-list-trustworthy-artificial-intelligence-altai-self-assessment?utm_source=chatgpt.com.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право