Адміністративно-правове регулювання проведення окремих видів масових заходів у період воєнного стану

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.2.80

Ключові слова:

адміністративні акти, адміністративні правовідносини, військова адміністрація, воєнний стан, громадські слухання, державна влада, загальні збори ОСББ, масові заходи, народовладдя, публічне управління

Анотація

У статті досліджено особливості адміністративно-правового регулювання реалізації окремих інструментів народовладдя у період правового режиму воєнного стану в Україні. Встановлено, що реалізація та розвиток права народу на управління колективними справами під час війни полягає у тимчасовому обмеженні чи забороні реалізації окремих форм народовладдя (вибори, референдуми, інші форми громадської управлінської ініціативи) з одночасним наданням особливих повноважень органам публічної влади. Досліджено спектр позицій у царині правової науки щодо стану адміністративно-правового регулювання заборон, обмежень та дозволів щодо реалізації інструментів народовладдя у період законодавчих обмежень правового режиму воєнного стану та формування обґрунтованої авторської пропозиції у даній царині публічно-управлінських відносин. Встановлено, що більшість представників правової науки підтримують загальну позицію щодо доцільності обмеження відносин народовладдя (проведення парламентських, президентських, місцевих виборів та загальнодержавних і місцевих референдумів тощо) під час воєнного стану. Пропонується здійснювати дослідження у напрямі формування адміністративно-правових засад запровадження прямої електронної демократії. Охарактеризовано стан нормативно-правового регулювання здійснення різних видів масових зібрань як інструментів реалізації народовладдя у законодавчих, а особливо – підзаконних адміністративно-правових актах (наказах МВС України). Визначено, що такі інструменти реалізації прав громадян як громадські слухання та загальні збори ОСББ не підпадають під жоден з видів мирних зібрань (заходів), які заборонені законодавством під час дії правового режиму воєнного стану та можуть проводитися як шляхом безпосередніх зібрань громадян, а також в телекомунікаційному режимі з дотриманням усіх заходів безпеки за умови, якщо військове командування разом з військовою адміністрацією, відповідно до законодавчо закріплених за ними повноважень, не заборонило проведення таких заходів.

Посилання

Шаповал В.Д., Пустовіт І.В. Доцільність обмеження виборчого права в Україні під час дії воєнного стану. Публiчне право. 2023. № 4 (52). С. 14–22. URL: https://www.publichne-pravo.com.ua/files/52/4.pdf. DOI 10.32782/2306-9082/2023-52-2.

Корольова В.В., Гапешко Т.С. Підстави та порядок, пропорційність, законність та межі обмеження прав людини в умовах воєнного стану. Legal Bulletin. 2025. № 1 (15). С. 82–89. URL: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/legal-bulletin/article/view/525/466. DOI 10.31732/2708-339X-2025-15-A12.

Михайлов М.М. Безпосередня демократія в умовах воєнного стану: шляхи реалізації права народу на владу. Актуальні проблеми правознавства. 2022. №2 (30). С. 13–17. URL: https://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/issue/view/59. DOI: 10.35774/app2022.02.013.

Остапенко О.Л. Щодо недоцільності проведення виборів в Україні в умовах воєнного стану. Електронний портал UPLAN. URL: https://uplan.org.ua/analytics/shchodo-nedotsilnosti-provedennia-vyboriv-v-ukraini-v-umovakh-voiennoho-stanu/ (дата звернення: 15.10.2025).

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 р. № 389– VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 15.10.2025).

Пищида Володимир. Чи заборонятимуть військові масові заходи під час війни. Інформаційне агентство УНІАН. 31.08.2025 р. URL: https://www.unian.ua/society/volodimir-pishchida-chi-zaboronyatimut-viyskovi-masovi-zahodi-pid-chas-viyni-13115268.html. (дата звернення: 16.10.2025).

Яременко А.О. Щодо визначення поняття масових заходів. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2006. № 34. С. 32–38. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnuvs_2006_34_8.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. URL: http://zakon5.rada.gov.ua (дата звернення: 15.10.2025).

Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua (дата звернення: 15.16.2025).

Про затвердження Статуту патрульно-постової служби міліції України: Наказ ВМС України від 28.07.94 №404. (втратив чинність згідно з наказом МВС від 18.02.2019 р. № 110). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v01229020-12#Text (дата звернення: 15.10.2025).

Про затвердження Інструкції про дії органів і підрозділів внутрішніх справ щодо організації й забезпечення охорони громадського порядку: Наказ МВС України від 11.05.2010 р. № 170. (скасовано на підставі Розпорядження КМ України № 103-р від 15.02.2012) URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0170320-10#Text (дата звернення: 15.10.2025).

Про затвердження Статуту патрульно-постової служби міліції України: Наказ МВС України від 28.07.1994 р. №404 (втратив чинність згідно з наказом МВС від 18.02.2019 р. № 110). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0213-94#Text (дата звернення: 15.10.2025).

Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 17.10.2025).

Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку: Закону України від 29.11.2001 р. № 2866-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-14#Text (дата звернення: 17.10.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право