Щодо важливості формування практичних навичок майбутніх правоохоронців під час вивчення дисциплін кримінологічного циклу
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.3.1Ключові слова:
кримінологічна наука, кримінологічна освіта, кримінальні правопорушення, криміногенні ситуації, практичні навички, професійна компетентність, аналітичне та критичне мислення, кримінологічна експертиза, особа правопорушника, кримінологічний портретАнотація
Вказується, у сучасному контексті система юридичної освіти України зазнає значних трансформацій, дедалі більше уваги приділяється розвитку професійних компетенцій, спрямованих на те, щоб майбутні юристи могли застосовувати набуті теоретичні знання на практиці, зокрема у сфері кримінально-процесуальних відносин. Серед юридичних наук кримінологія як дисципліна займає особливо важливе місце, оскільки поєднує теоретичні знання з безпосередньою практичною складовою. Кримінологічна освіта, ефективно інтегруючи фундаментальні теоретичні знання з практичними навичками, озброює фахівців правоохоронних органів компетентними та ефективними діями в конкретних криміногенних ситуаціях.
Визначається, що українська система юридичної освіти суттєво змінюється, вона все більше орієнтується на формування професійних компетентностей, які мають бути спрямовані на здатність майбутнього юриста використовувати здобуті теоретичні знання на практиці, в тому числі й у сфері кримінально-процесуальних відносин. Серед правових наук дисципліні «Кримінологія» приділяється особливе місце саме тому, що вона поєднує теоретичні знання з безпосереднім практичним компонентом. Саме кримінологічна освіта при ефективному поєднанні фундаментальних теоретичних знань із практичними навичками дозволить правоохоронцям професійно діяти в конкретних криміногенних ситуаціях.
Доведено, що вітчизняна кримінологічна освіта розвивається та має великий потенціал для інтеграції міжнародного досвіду поєднання теоретичної та практичної складової в українську освітню систему, що сприятиме формуванню професійних компетентностей майбутніх правоохоронців. Саме кримінологічна культура при ефективному поєднанні фундаментальних теоретичних знань із практичними навичками дозволить правоохоронцям професійно діяти в конкретних криміногенних ситуаціях.
Автор статті наголошує на створенні кримінологічних лабораторій та кримінологічних кабінетів у закладах вищої освіти, забезпечити дуальні програми з метою поєднання практики і навчання, налагодити тісну співпрацю між закладами вищої освіти та правоохоронними органами, підтримати академічну мобільність здобувачів. Таке поєднання теорії і практики сприятимуть формуванню аналітичного та критичного мислення, професійної відповідальності та ефективної діяльності у сфері боротьби та запобігання злочинним проявам.
Посилання
Robinson C. Teaching criminological theory in higher education. Learning and Teaching: 17, 2024. Issue 2. URL: https://www.berghahnjournals.com/view/journals/latiss/17/2/latiss170206.xml.
Stringer C., Murphy E. and J. .Major decisions and career attractiveness among criminal justice students. Journal of Criminal Justice Education. 31, no. 4, 2020. P. 523–541. URL: https://doi.org/10.1080/10511253.2020.1814829.
Bosworth, M. and C. Hoyle. What is Criminology? (Oxford: Oxford University Press), 2011. 511р. URL: https://www.academia.edu/25480570/WHAT_IS_CRIMINOLOGY_Eds_Mary_Bosworth_and_Carolyn_Hoyle_Oxford_Oxford_University_Press_www_oup_com_2011_xxxvi_551pp_ ISBN_978019_9571826_hb_75.
Palmer D. Meta review of recent scholarship on learning and teaching in criminology. in D. Palmer (ed.), Scholarship of Teaching and Learning in Criminology (Cham: Palgrave Macmillan), 2020. P. 133–140. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-35158-8?utm.
Shevchuk T. On the main directions of the Criminology development in Ukraine. Conferința științifică internațională «OMUL, CRIMINOLOGIA, ȘTIINȚA», ediția a II-a. 2023. С.220-222. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/490971bf-e7c7-4570-b175-f97cc0331960/content.
Bandurka O.M., Litvinov O.M. Crime as an object of phenomenological analysis. Law and Security. No. 3(58), 2015. P.6-10. URL: https://dspace.univd.edu.ua/items/0caeb86b-f56c-4a81-bca48cc39ceae1b1.
Kim D.Y. Adopting Problem-Based Learning in Criminology and Criminal Justice Education. SAGE Open. 2014. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2158244014542086.
University of Hull. Criminology, Sociology and Professional Policing. 2024. URL: https://www.hull.ac.uk/faculties/subjects/criminology-sociology-and-professional-policing.
Amelina, S., & Tarasenko, R. Dual form of education: The experience of german higher education institutions. Humanities Studios: Pedagogy, Psychology, Philosophy. 12(2), 2024. Р. 8–14. URL: https://doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.8-14.
Stratton G., Moffa M., Sigamoney A..Ruyters M. Innocence Projects, Work-Integrated Learning, andStudent Career Pathways. Journal of Criminal Justice education. 2024, Vol. 35, no. 4, 677– 693. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10511253.2023.2231050.
Statistics Canada (Crime and Justice. URL: https://www.statcan.gc.ca/en/subjectsstart/crime_and_justice.
General Social Survey Victimization. URL: https://www.statcan.gc.ca/en/survey/gss.
Rossmo D. Kim. Geographic Profiling. 2nd Edition. 2025. URL: https://www.routledge.com/Geographic-Profiling/Rossmo/p/book/9781032347394.
Criminology: textbook [Text] / O.M. Dzhuzha, V.V. Vasylevich, V.V. Cherney, S.S. Chernyavsky and others; under the general editorship of Dr. of Law, Prof. V.V. Cherney; under the scientific editorship of Dr. of Law, Prof. O.M. Dzhuzha. Kyiv: National Academy of Internal Affairs, 2020. 612 p. URL: https://fpk.in.ua/images/biblioteka/4bac_pravo/Kryminolohiya-Cherney.pdf.
Garland D.W. The Culture of Control: Crime and Social Order in Contemporary Society. Chicago: University of Chicago Press, 2001. 336 р. URL: https://www.antoniocasella.eu/nume/Garland_control_2001.pdf.
Kocsis R. Criminal Profiling: International Theory, Research, and Practice. New York, NY: Springer, 2007. P. 365–366. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-60327-146-2.
Nesterova I.A., Matsola M.I. Criminological profiling as one of the modern directions of crime prevention. Comparative – analytical law. 2019. No. 3. P.182-185. URL: http://www.pap.in.ua/index.php/arhiv-vidannja/127.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М. М. Вишневська

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.