Впровадження новітніх технологій у систему тактико-спеціальної підготовки під час воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.3.40Ключові слова:
тактико-спеціальна підготовка, воєнний стан, Національна поліція України, віртуальна реальність, лазерні тири, VBS3, OpenLabyrinth, тактична медицина, БПЛА, службова підготовкаАнотація
У статті розглянуто особливості трансформації системи тактико-спеціальної підготовки поліцейських в умовах запровадження воєнного стану та активного використання новітніх технологій у правоохоронній діяльності. Показано, що саме під час збройної агресії різко зростають вимоги до мобільності, психологічної стійкості, технічної оснащеності та тактичної гнучкості підрозділів Національної поліції України, які залучаються не лише до класичних поліцейських завдань, а й до стабілізаційних, охоронних, розвідувальних, евакуаційних і контрдиверсійних заходів у районах бойових дій чи поблизу них. Нормативною основою модернізації виступив наказ МВС України від 05.07.2022 № 412, яким оновлено Положення про організацію службової підготовки та закріплено сучасне розуміння тактичної і загальнопрофільної підготовки як комплексів заходів, спрямованих не лише на відпрацювання дій у ситуаціях підвищеного ризику, а й на формування психологічної надійності, готовності до дій у надзвичайних ситуаціях і надання домедичної допомоги. У роботі обґрунтовано, що актуальна модель підготовки зміщується від пояснювально-тренувального до модульно-сценарного формату, в межах якого курсанти та діючі поліцейські занурюються у штучно змодельовані обстановки, наближені до реальних умов обстрілів, терористичних загроз, застосування БПЛА, диверсійних проникнень чи масових заворушень. Проаналізовано можливості використання спеціалізованих апаратно-програмних комплексів, мультимедійних і лазерних тирів типу «Рубін-У», середовищ віртуальної та доповненої реальності, а також симуляторів на кшталт OpenLabyrinth і Virtual Battlespace 3 (VBS3), які дозволяють багаторазово програвати один і той самий сценарій із варіативними розв’язками, оперативно змінювати параметри під поточну обстановку і навчати різнопрофільні групи в єдиному віртуальному полі. Підкреслено, що важливим трендом стала інтеграція до поліцейських курсів блоків з тактичної медицини (MARCH, TCCC/TECC), протидії та застосування БПЛА, роботи в умовах радіоелектронної боротьби, застосування захищених інформаційно-комунікаційних систем, а також тренувань у міському середовищі з використанням тактичних ліхтарів, ІЧ-приладів, маркувальних засобів і мобільних штурмових комплектів. Доведено, що технологізація підготовки дає змогу перенести значну частину тренувань у безпечний формат без втрати якості, забезпечити прозору систему оцінювання через цифрову звітність і сформувати індивідуальні траєкторії навчання. Водночас виявлено проблемні аспекти: нерівномірне технічне забезпечення, брак інструкторів, відсутність уніфікованих методичних стандартів і недостатня інтеграція бойових кейсів у повсякденну службову підготовку. Запропоновано низку організаційних і методичних рішень, спрямованих на стандартизацію змісту навчання, створення централізованого банку сценаріїв, розвиток інституту інструкторів та розширення модулів з кібер– і комунікаційної безпеки.
Посилання
Міністерство внутрішніх справ України. Про затвердження Змін до Положення про організацію службової підготовки працівників Національної поліції України: наказ МВС України від 05.07.2022 № 412. Зареєстровано в Мін’юсті України 02.08.2022 за № 866/38202. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0866-22 (дата звернення: 31.10.2025).
Фурса В.В. Перспективи використання онлайн-системи моделювання діяльності «openlabyrinth» в процесі підготовки поліцейського. Європейські перспективи. 2023. № 4. С. 137–142. URL: https://doi.org/10.32782/ep.2023.4.21 (дата звернення: 31.10.2025).
Покайчук В., Поливанюк В., Фурса В., Зубець О. Методичні рекомендації щодо використання Інтерактивного мультимедійного лазерного тиру «Рубін-У» під час проведення сценарно-орієнтованих занять з дисциплін «Тактико-спеціальна підготовка» та «Вогнева підготовка». Дніпро: ДДУВС, 2021. 64 с. URL: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/6469.
Від авіасимуляторів до рекрутингу. Як AR/VR використовують у підготовці військових. Vector. 2023. URL: https://vctr.media/ua/vid-pidgotovki-pilotiv-do-rekrutingu-yak-ar-vr-vikoristovuyut-u-pidgotovczi-vijskovih-ta-stvorenni-zbroyi-183908/ (дата звернення: 31.10.2025).
Virtual Battlespace 3 (VBS3) у Збройних Силах України: вчимося воювати по-новому (відео). Defense Express. 2023. URL: https://defence-ua.com/army_and_war/vr_tehnologiji_u_zbrojnih_silah_ukrajini_navchannja_bijtsiv_vihodit_na_novij_riven_video-2029.html (дата звернення: 31.10.2025).
U.S. Air Force. Pilot Training Next (PTN) and Undergraduate Pilot Training 2.5: accelerating learning through VR/AR and simulation. Air Education and Training Command, 2020. URL: https://www.aetc.af.mil (дата звернення: 31.10.2025).
Коміссаров С.А., Покайчук В.Я., Поливанюк В.Д., Миронюк С.А., Мислива О.О., Фурса В.В., Великий Ю.М. Використання інтерактивного мультимедійного обладнання у підготовці поліцейських: навч. посібник. Дніпро: ДДУВС, 2022. 196 с. URL: https://www.er.dduvs.edu.ua/bitstream/123456789/9934/1/.pdf.
Поливанюк В.Д.; Завістовський О.Д. Актуальні питання удосконалення методик навчання у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання в період воєнного стану. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 3. С. 336–338. URL: http://www.lsej.org.ua/3_2023/79.pdf https://doi.org/10.32782/2524-0374/2023.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Г. Д. Цигікало, В. Д. Поливанюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.