Судові та правоохоронні органи України в системі забезпечення антикорупційної політики та утвердження доброчесності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.3.48Ключові слова:
антикорупційна політика, доброчесність, НАБУ, САП, ВАКС, підслідність, верховенство праваАнотація
У статті здійснено системний правовий аналіз ролі судових і правоохоронних органів України в реалізації антикорупційної політики в контексті євроінтеграційних зобов’язань держави. На основі чинного українського законодавства, Антикорупційної стратегії на 2021–2025 рр., а також емпіричних даних судової статистики та міжнародних оцінок розкрито трансформацію інституційної архітектоніки протидії корупції – від фрагментарної моделі до спеціалізованої багаторівневої інфраструктури. Окреслено правовий статус і функціональну специфіку НАЗК як центру превентивної політики, НАБУ як органу досудового розслідування топ корупції, САП як суб’єкта процесуального керівництва, ВАКС як суду, уповноваженого розглядати особливо складні корупційні провадження та справи про необґрунтовані активи, а також ДБР, прокуратури, Національної поліції та судів загальної юрисдикції як елементів, що забезпечують розмежування підслідності й підтримання публічного обвинувачення. Показано, що попри інституційне посилення антикорупційних органів зберігаються колізії та прогалини кримінально-правового й процесуального регулювання, неоднорідність судової практики, кадрові й ресурсні обмеження, а також ризики зовнішнього впливу на спеціалізовані інституції. Обґрунтовано, що подальший розвиток антикорупційної інфраструктури має бути спрямований на уточнення меж підслідності, посилення спроможності судової влади й органів досудового розслідування, удосконалення механізмів повернення активів і захисту викривачів, а також на поглиблення інституційної доброчесності як ключового критерію реальної імплементації принципу верховенства права та готовності України до інтеграції в європейський правовий простір. Особливу увагу приділено функціональному розподілу між превентивною, слідчо-прокурорською та судовою ланками, що також вимагає узгодженості процедур виявлення, розслідування й судового розгляду корупційних правопорушень. Наголошено на важливості спеціалізації суддів і прокурорів, розвитку внутрішніх систем контролю та співпраці з громадянським суспільством для формування культури нульової толерантності до корупції.
Посилання
Конституція України: Закон України від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
Закон України «Про запобігання корупції»: Закон України від 14 жовт. 2014 р. № 1700-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 49. Ст. 2056. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text.
Про Національне антикорупційне бюро України: Закон України від 14 жовт. 2014 р. № 1698–VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 47. Ст. 2051. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1698-18#Text.
Про Вищий антикорупційний суд: Закон України від 07.06.2018 № 2447-VIII // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2447-19#Text.
Про прокуратуру: Закон України від 14 жовт. 2014 р. № 1697-VII // Відомості Верховної Ради України. 2015. № 2-3. Ст. 12. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text.
Національне агентство з питань запобігання корупції. Антикорупційна стратегія на 2021-2025 роки. Київ, 2022. URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/Antykoruptsijna-strategiya-na-2021-2025-rr.pdf.
Аналіз інфраструктури антикорупційних органів України Transparency International Ukraine – НАЗК отримало оцінку 3,7 бала з 5 у рейтингу таких органів. Transparency International Ukraine URL: https://ti-ukraine.org/en/research/capable-effective-and-independent-analysis-of-anti-corruption-agencies.
Аналіз інфраструктури антикорупційних органів України Transparency International Ukraine URL: https://ti-ukraine.org/en/research/capable-effective-and-independent-analysis-of-anti-corruption-agencies.
Національне антикорупційне бюро України (НАБУ). Історія створення, основні завдання та компетенція, особливості діяльності під час воєнного стану, нормативноправова основа діяльності / укл.: Коропатнік І.М., Микитюк М.А., Павлюк О.О., Пєтков С.В. Київ. ВД «Професіонал», 2023. – 566 с.
Стратегія розвитку Національного антикорупційного бюро України на 2025–2030 роки / НАБУ. URL: https://nabu.gov.ua/about-the-bureau/zasadi-roboti/strategiia-rozvytku-nabu-na-2025-2030-roky.
Про прокуратуру: Закон України від 14 жовт. 2014 р. № 1697–VII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 2–3. Ст. 12. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text.
Звіт Спеціалізованої антикорупційної прокуратури за 2021–2023 роки. URL: https://gp.gov.ua/sap/publications.
EUACI. Independent Assessment of Anti-Corruption Institutions. 2023. URL: https://euaci.eu.
Центр протидії корупції. Аналітичний огляд діяльності САП та НАБУ (2019–2023). URL: https://antac.org.ua.
Кримінальний процесуальний кодекс України: Закон України від 13.04.2012 № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 9–10, № 11–12, № 13. Ст. 88. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17.
Державна судова адміністрація України. Аналіз стану здійснення правосуддя у кримінальних провадженнях та справах про адміністративні правопорушення у 2024 році. Київ, 2025. URL: https://court.gov.ua/storage/portal/supreme/Analyz_zdijsnenna_pravosydda_2024.pdf.
Національна поліція України. Положення про Департамент внутрішньої безпеки Національної поліції України (Наказ № 83 від 09.11.2015, у редакції Наказу № 765 від 31.07.2019). Київ. URL: https://npu.gov.ua/polozhennia-pro-departament-vnutrishnoi-bezpeky-natsionalnoi-politsii-ukrainy/polozhennia-pro-departament-vnutrishnoi-bezpeky-natsionalnoi-politsii-ukrainy.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Р. А. Чайка, О. П. Панасюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.