Міжнародно-правове регулювання авіаційних перевезень багажу

Автор(и)

  • Я. Л. Назаренко аспірант кафедри міжнародного та європейського права факультету права та міжнародних відносин Державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0007-4593-2281

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.3.69

Ключові слова:

багаж, відповідальність авіаперевізника, міжнародно-правове регулювання, Варшавська конвенція, Монреальська конвенція, Міжнародна асоціація повітряного транспорту, Міжнародна організація цивільної авіації, перевезення багажу

Анотація

Встановлено, що зростання безпеки аеропортів призвело до запровадження спеціальних правил перевезення багажу. Тому пасажири стикаються з безліччю вимог, що випливають як з авіакомпаній, так і з національного законодавства.

З’ясовано, що поняття багажу не визначено ні договірним правом, ні законодавством ЄС. Використання термінології з перевезення вантажів підкреслює відсутність специфіки цієї відповідальності. Визначення багажу залежить від його місця призначення, згідно з яким застосовуються два режими відповідальності.

Зауважено, що ні поняття «багаж», ні поняття «товари» не визначені Варшавською конвенцією. Однак, договірне право вирішило підпорядкувати їх, по суті, ідентичним правилам, за винятком двох ситуацій: права розпоряджатися багажем під час перевезення та положень, що звільняють від відповідальності, що містяться у статті 23(2) Варшавської конвенції. Авіакомпанії визначають характеристики багажу, який пасажири можуть брати з собою в подорож.

Досліджено міжнародні механізми регулювання авіаперевізника, який є зберігачем багажу, він має право користуватися, контролювати та розпоряджатися ним. Опіка над багажем є взаємною. Пасажир передає опіку над своїм багажем перевізнику та з цього моменту пасажир перестає бути зберігачем, залишаючись власником багажу. Опіка є взаємною, оскільки пасажир і перевізник не одночасно мають опіку над багажем. Це доктринальне дослідження, через концепцію зберігання, дозволяє нам зрозуміти мету режиму відповідальності, який покладається на авіаперевізника.

Висновки зосереджені на важливості Монреальської конвенції, яка встановлює сувору відповідальність авіаперевізника за шкоду, що виникла у разі знищення, втрати або пошкодження зареєстрованого багажу, лише через те, що подія, яка спричинила знищення, втрату або пошкодження, сталася на борту повітряного судна або протягом будь-якого періоду, протягом якого перевізник мав під опікою зареєстрований багаж. Перевізник може бути звільнений від відповідальності лише тією мірою, якою шкода виникла внаслідок притаманної специфіки самого багажу або його дефекту. Як і у випадку з відповідальністю за тілесні ушкодження, перевізник звільняється від відповідальності лише за вини потерпілого, це називається притаманним дефектом багажу.

Посилання

Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень. ІКАО; Конвенція, Міжнародний документ від 28.05.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_594#Text (дата звернення 14.11.2025).

Конвенція про міжнародну цивільну авіацію 1944 р. ІКАО; Конвенція, Поправки, Міжнародний документ від 07.12.1944. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038#Text (дата звернення 14.11.2025).

Назаренко Я.Л. Міжнародно-правове регулювання відповідальності авіаперевізника за зареєстрований багаж пасажира. Аналітично-порівняльне правознавство. Випуск № 02, 2025. С. 1240-1245. URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2025/04/189.pdf (дата звернення 14.11.2025).

Попова О.П. Відповідальність авіаперевізника за договором міжнародного повітряного перевезення. URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e2e6efc1-43d9-47b0-923e-bba5e966c4cc/content (дата звернення 14.11.2025).

Правила проведення спеціального догляду повітряних суден цивільної авіації України. Мінтранс України; Наказ, Правила від 04.12.1997 № 412. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0611-97/ed19971222/find?text=%C1%E0%E3%E0%E6#Text (дата звернення 14.11.2025).

Правила повiтряних перевезень та обслуговування пасажирiв i багажу рейсiв Державного авiацiйного пiдприсмства «Украiна». URL: https://saeukraine.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Правила-повітряних-перевезень-та-обслуговування-пасажирів-і-багажу-рейсів-ДАП-Рев.03-від-24.08.2023.pdf (дата звернення 14.11.2025).

Перелік нормативно-правових документів з авіаційної безпеки станом на 8.03.2024. URL: https://avia.gov.ua/bezpeka-aviatsiyi/aviatsijna-bezpeka/perelik-normatyvno-pravovyh-dokumentiv-z-aviatsijnoyi-bezpeky/ (дата звернення 14.11.2025).

Гуртовенко О.Л. ICAO Technical Instructions And Ukrainian Criminal Law. URL: http://lsej.org.ua/11_2021/148.pdf (дата звернення 14.11.2025).

Responsabilité du transporteur vis à vis de la merchandise. URL: https://www.fluvial.developpement-durable.gouv.fr/responsabilite-du-transporteur-vis-a-vis-de-la-a135.html (дата звернення 14.11.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-22

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право