Філософські концепції міжнародно-правового статусу особи у працях мислителів Середньовіччя
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.3.70Ключові слова:
міжнародно-правовий статус особи, природне право, середньовічна філософія, права людини, універсальні цінності, правовий індивідуалізмАнотація
Стаття присвячена системному аналізу філософських концепцій міжнародно-правового статусу особи у працях мислителів Середньовіччя, що заклали основи сучасного розуміння прав і свобод людини. Розглянуто формування уявлень про права, обов’язки та морально-правові межі індивіда в контексті міждержавних відносин. Зазначено, що центральне місце у становленні даних концепцій належить природному праву, яке забезпечувало універсальні моральні принципи, спільні для всіх суспільств незалежно від державних чи культурних відмінностей.
Особливу увагу приділено аналізу праць Святого Августина, Томи Аквінського, Данте Аліг’єрі та Вільяма Оккама, які сформували уявлення про особу як морального й правового суб’єкта, наділеного гідністю, автономністю та відповідальністю. Автором статті наголошується на особливостях положень філософських праць згаданих мислителів та зазначено, що Святий Августин розглядав справедливість як прояв божественного закону, Тома Аквінський – як основу універсального морального порядку, Данте Аліг’єрі наголошував на гармонізації прав і обов’язків, Вільям Оккам заклав засади правового індивідуалізму.
Проаналізовано соціально-політичний контекст Середньовіччя, який визначав взаємодію релігійних, моральних і державних чинників у формуванні правової думки. Розглянуто роль схоластичної традиції, що сприяла систематизації морально-правових принципів і раціональному осмисленню права, а також значення концепції «справедливої війни», яка визначала моральні межі застосування сили та вплинула на розвиток гуманітарних норм міжнародного права. Проаналізовано внесок інших мислителів – Ібн Хальдуна, Роже Бекона, Жана Бурідана – які розвивали уявлення про соціальну відповідальність, моральну автономію та універсальні норми поведінки в міжнародному контексті.
Зроблено висновок, що середньовічна філософія, поєднуючи релігійні, моральні й правові засади, створила інтелектуальні основи сучасної доктрини прав людини, принципів справедливості та гуманності.
Посилання
Буткевич О.В. Історія міжнародного права: підручник. Київ: Видавництво Ліра-К, 2013. 416 с.
Гавриленко О.А. Історіографія еволюції міжнародного права та його науки: основні етапи становлення та розвитку. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Право. 2025. Вип. 39. С. 348–361. URL: https://periodicals.karazin.ua/law/article/view/26223 (дата звернення: 21.10.2025).
Гоголь В. Антропологічне вчення святого Августина. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2021. Вип. 37. С. 19–26. DOI: https://doi.org/10.30970/PPS.2021.37.2 (дата звернення: 21.10.2025).
Augustin. De Civitate Dei. Roma: K. Sweynheym, 1470. 600 р.
Aquinas T. Summa Theologiae. Latin text and English translation. New York; London: McGraw Hill Book Company; Eyre & Spottiswoode, 1976. 224 p.
Bacon R. Four Works of Roger Bacon. The R. A. M. S. Library of Alchemy Series. Volume 32 / ed. Ph. Wheeler. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015. 260 p.
Benham J. International Law in Europe, 700-1200. Manchester: Manchester University Press, 2022. ХХ, 337 p.
Buridan J. Summulae de Dialectica / tr. Klima G. New Haven; London: Yale University Press, 2001. 1032 p.
Conklin W. The Exclusionary Boundary of the Early Modern International Community. Nordic Journal of International Law. 2012. Issue 81. Pp. 133–173. https://scispace.com/papers/the-exclusionary-boundary-of-the-early-modern-international-2uy2fwwzt3 (дата звернення: 23.10.2025).
Corbett G. Ethical and Political Manifesto. Dante’s Christian Ethics: Purgatory and Its Moral Contexts. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. Pp. 13–64.
Gaurier D. Histoire du droit international: de l’Antiquité à la création de l’ONU. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2005. 1136 p.
Goyette J., Latkovic M.S., Myers R.S. St. Thomas Aquinas and the Natural Law Tradition: Contemporary Perspectives. Washington: Catholic University of America Press, 2004. 311 p.
Grewe W.G. The Epochs of International Law. Berlin; New York: Walter de Gruyter, 2000. 780 p.
Ibn Khaldûn I., Dawood N. J., Rosenthal F., Lawrence B. B. The Muqaddimah: An Introduction to History – Abridged Edition. New Jersey: Princeton University Press, 2015. 680 p.
Neff S.C. Justice Among Nations. A History of International Law. Cambridge, London: Harvard University Press. 2014. 628 p.
Walker T.A. A History of the Law of Nations. Vol. I: From the earliest times to the peace of Westphalia, 1648. Cambridge: Cambridge University Press, 1845. 361 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Л. М. Невара

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.