Цифровізація прокуратури: потенціал штучного інтелекту у прокурорській діяльності

Автор(и)

  • В. Р. Голуб студентка IV курсу бакалаврату Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0004-7085-456X
  • Т. З. Гарасимів доктор юридичних наук, професор, професор кафедри міжнародного та кримінального права Навчально-наукового Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-4627-4774

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.3.82

Ключові слова:

прокуратура, цифровізація прокуратури, штучний інтелект, правосуддя, автоматизація, нормативно-правова база, етичні стандарти, цифрова безпека, інновації у праві, зарубіжний досвід

Анотація

У статті досліджується процес цифровізації прокуратури України в контексті впровадження технологій штучного інтелекту (ШІ) у прокурорську діяльність. Автор розкриває потенціал використання інтелектуальних систем для оптимізації ключових напрямів роботи органів прокуратури, зокрема аналітичної, наглядової, процесуальної та адміністративної діяльності. Зазначено, що цифрова трансформація є важливим інструментом модернізації прокуратури, який сприяє підвищенню ефективності, прозорості та об’єктивності прийняття рішень, зменшенню рівня бюрократії та людського фактору.

У науковій розвідці наголошується, що впровадження систем на основі ШІ може забезпечити автоматизацію рутинних процесів – від аналізу великого обсягу доказової інформації до виявлення корупційних ризиків і прогнозування результатів судових процесів. Розглядаються приклади успішного використання технологій машинного навчання у зарубіжних прокуратурах (наприклад, у США, Естонії та Сінгапурі), що можуть бути адаптовані до українських реалій. Особлива увага приділяється питанням правового регулювання використання штучного інтелекту в системі кримінальної юстиції, необхідності розроблення етичних стандартів, захисту персональних даних та забезпечення цифрової безпеки прокурорських систем.

Зауважено, що для ефективної адаптації зарубіжного досвіду необхідно враховувати правові та організаційні особливості України. Перш за все, потрібно забезпечити сумісність нових цифрових систем з чинним законодавством, включаючи законодавчі норми щодо захисту персональних даних, електронного документообігу та доступу до публічної інформації. По-друге, важливо навчати персонал прокуратури роботі з ШІ, проводити тренінги та навчальні програми, щоб працівники могли правильно інтерпретувати рекомендації систем і приймати обґрунтовані рішення. По-третє, необхідно впроваджувати механізми контролю та аудиту алгоритмів, щоб забезпечити їхню точність, прозорість і відповідність етичним стандартам.

У результаті проведеного дослідження зроблено висновок, що впровадження штучного інтелекту в діяльність прокуратури є не лише технологічним, а й концептуальним викликом, який вимагає оновлення нормативної бази, підвищення цифрової грамотності працівників і формування нової культури прийняття рішень. Використання інтелектуальних технологій може стати каталізатором підвищення довіри громадян до органів правопорядку, забезпечити більш ефективне здійснення правосуддя та сприяти побудові сучасної європейської моделі прокуратури України.

Посилання

Офіційний сайт Генеральної прокуратури України. URL: https://gp.gov.ua/ua/categories/novini (дата звернення 25.10.2025).

Закон України «Про прокуратуру» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 2-3, ст. 12). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text (дата звернення 25.10.2025).

Аналітика щодо цифровізації прокуратури України, Міністерство юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/ (дата звернення 25.10.2025).

Закон України «Про захист персональних даних» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, № 34, ст. 481). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text (дата звернення 25.10.2025).

Закон України «Про інформацію». (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 48, ст.650). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (дата звернення 25.10.2025).

Systèmes judiciaires européens. Efficacité et qualité de la justice. URL. https://rm.coe.int/systemes-judiciaires-europeens-efficacite-et-qualite-de-la-justiceetu/16807882c1 (дата звернення 26.10.2025).

Досвід використання ШІ у США. Міністерство юстиції США. URL: https://www.justice.gov/ (дата звернення 27.10.2025).

Використання ШІ у Сінгапурі. «Singapore’s Model AI Governance Framework» (2019) by the Infocomm Media Development Authority (IMDA). URL: https://www.imda.gov.sg/-/media/imda/files/industry-development/sectors/digital-economy/artificial-intelligence/ai-gov-framework/sgmodel-ai-gov-framework-20190607.pdf. (дата звернення 27.10.2025).

Досвід цифровізації прокуратури Естонії. Міністерство юстиції Естонії. URL: https://www.justdigi.ee/en/activities/prosecutor-general (дата звернення 27.10.2025).

Panjari H. Role of Artificial Intelligence in Judiciary System. LinkedIN. 2023. URL: https://www.linkedin.com/pulse/role-artificial-intelligence-judiciary-system-hetal-panjari (дата звернення 27.10.2025).

Положення про систему оцінювання якості роботи прокурорів. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0407905-21#Text (дата звернення 27.10.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-22

Номер

Розділ

Розділ 13. Актуальні питання сучасної правової науки