Використання метода Сократа при підготовці юристів
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2022.04.72Ключові слова:
юридична освіта, юридичні послуги, юридичний професіоналізм, дидактичний метод, критичне мислення, елімінування гіпотез, кейс-метод, групове мислення, інтелектуальна маніпуляціяАнотація
Сучасний період розвитку юридичної освіти в Україні стикається з багатьма проблемами. Однак, поки що вони належним чином не вирішуються.
З огляду на впровадження в Україні принципів та вимог Болонського процесу, увагу дослідників привертають такі питання, як зміна ролі права і юристів у суспільстві, реформа юридичної професії, інтернаціоналізація ринку юридичних послуг, вплив юридичного професіоналізму на юридичну освіту.
Частиною названих викликів є методи удосконалення власне навчального процесу, зокрема логічного мислення майбутніх юристів.
В пошуках розв’язання згаданих проблем автори погоджуються з тим, що одним із шляхів, зокрема, поєднання теорії і практики, є використання досвіду зарубіжних країн. Передусім США, Великобританії і ФРН, де створені і функціонують три найкращі сьогодні у світі системи юридичної освіти.
У статті розглядаються окремі аспекти вдосконалення юридичної освіти в Україні, пов’язані зі зв’язком теорії і практики, становленням професійної юридичної компетенції, особливою рисою якої є аргументованість. В основі дослідження лежить «сократівський» метод. Він виступає формою спільного аргументованого діалогу між викладачем та студентом, що заснований на постановці і відповіді на запитання, з метою стимулювання логічного і критичного власного мислення майбутніх юристів. Поступове впровадження в українську юридичну освіту досвіду роботи американських правничих шкіл, методу, коли здобувач освіти самостійно виробляє свою логіку доказу і переконує всіх, що визначене ним рішення є найкращим.
На погляд авторів, запозичити метод Сократа для підготовки українських юристів може тільки за чотирьох умов.
Перша з них пов’язана з тою обставиною, що «Логіка», як навчальна дисципліна в вишах України, не обов’язковою. Метод Сократа, який притаманний цій дисципліні, у відповідних «Робочих програмах» часто навіть не згадується.
Друга умова має враховувати досвід США в тому, що починаючи юридичну освіту, американський студент вже значною мірою підготовлений логічно мислити.
Третя умова полягає у забезпеченні значно вищого рівня усвідомленості абітурієнтами вибору професії юриста.
Четверта умова використання методу Сократа в юридичній освіті України – врегулювання до сих пір невирішеної проблеми навантаження на викладача. Воно є очевидним бар’єром для індивідуалізації навчання, оскільки впливає на його заробіток.
Посилання
Шемелинець І. Що (не) так із правничою освітою в Україні? Перемоги і провали у 2021 році. URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2022/ 01/31/247301/ рdf (дата звернення: 29.06.2022).
Проскурняк О. Г. Сучасна зарубіжна юридична освіта : історико-правове дослідження (на прикладі США, Великобританії і ФРН): дис… канд. юрид. наук: 12.00.01 / Чернівецький нац. ун-т ім. Юрія Федьковича, Національний університет. Чернівці, 2019, 226 с. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/ dissertation/5666/ disertaciyna-robota-na-zdobuttya-naukovogo-stupenya-kandidata-yuridichnikh-nauk-proskurnyaka-og. рdf (дата звернення: 27.05.2022).
Заярна І. C. Особливості застосування методу Сократа у навчанні англійського аргументованого писемного мовлення студентів юридичного профілю. АRS LINGUODIDACTICAE. 2017. № 1. С. 44–48. URL: http://ald.knu.ua/materials/zaryana.pdf (дата звернення: 07.06.2022).
Бігун В. С. Юридична професія та освіта. Досвід США у порівняльній перспективі. Київ : Видавнича організація «Юстиніан», 2006. 272 с.
Предмет логіки та її практичне значення: мультимедійний підруч. URL: https://arm.naiau.kiev.ua/books/logika/lections/lection1_1.html рdf (дата звернення: 21.05.2022).
Силабус навчальної дисципліни «Логіка». Запоріжжя, 2021. URL: http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/8430/1/S_Dievochkina.pdf рdf (дата звернення: 17.06.2022).
Робоча програма навчальної дисципліни «Логіка». Чернігів, 2016. URL: https://academysps.edu.ua/wp-content/uploads/2017/02/Robocha-programa_Logika. pdf рdf (дата звернення: 12.06.2022).
Юридическое образование в США. URL: https://www.hotcourses.ru/study-in-usa/subject-guides/law-education-in-the-usa/ рdf (дата звернення: 27.05.2022).
Що таке LSAT? URL: https://educationusa.org.ua/tests/lsat-testing/ рdf (дата звернення: 06.07.2022).
Zach C. The Fragi lity of the Socratic Method = Зак К. Крихкість сократового методу. URL: https://medium.com/@zachcaceres/the-fragility-of-the-socratic-method-3d57d0a19a0a рdf (дата звернення: 17.06.2022).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Analytical and Comparative Jurisprudence

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.