Оптимізація балансу освіти й практики як чинник підвищення якості кримінального провадження

Автор(и)

  • О.М. Дуфенюк кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри кримінального процесу та криміналістики факультету № 1 Інституту з підготовки фахівців для підрозділів Національної поліції Львівського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0001-6529-4036

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.02.58

Ключові слова:

юридична освіта, органи досудового розслідування, прокуратура, суд, кримінальне провадження, інститут наставника, інститут помічника слідчого, підвищення кваліфікації

Анотація

Запропонована публікація є частиною дослідження балансу в складній системі кримінального провадження. Відповідно до концепції авторки цей баланс реалізується на трьох рівнях: (1) інституційний рівень; (2) правозастосовний рівень; (3) особистісний рівень. На особистісному рівні чільне місце відводиться питанню освітньої підготовки персоналу органів досудового розслідування, прокурорів та суддів. Синергія та тісний корелятивний зв’язок між освітою та практикою є основою якісного кримінального провадження та ефективного виконання завдань кримінального правосуддя. Останніми роками у науковій доктрині лунає критика сучасного процесу підготовки суб’єктів кримінально-процесуальної діяльності в Україні. Відтак, метою дослідження є експлікація авторської відповіді на питання: як оптимізувати процес професійної підготовки суб’єктів кримінально-процесуальної діяльності. Змістовна частина статті розділена на три підрозділи. У першому підрозділі йдеться про зміну підходів до освітнього процесу (усвідомлення неможливості в сучасному світі підготувати фахівця на всі випадки службових ситуацій; необхідність розвитку навиків самоосвіти; превалювання інтерактивних, інноваційних методів професійного навчання розвиток творчого мислення; необхідність перегляду вимог до методичного забезпечення освітнього процесу). Додатково звертається увага на необхідність зміни підходів до інституту помічника слідчого. У другому підрозділі статті йдеться про проблематику реформування інституту наставництва (впровадження заходів стимулювання виконання обов’язків наставника; зміни в підходах до критеріїв оцінювання якості практичного навчання; додаткове вивчення досвіду зарубіжних колег щодо поступового «входження» в посаду). У третьому підрозділі дослідження розглядаються питання реформування інституту підвищення кваліфікації персоналу органів досудового розслідування, прокуратури та суду (перевага тренінгового навчання, плюралізм тематики тренінгів та можливість вибору напрямку підвищення кваліфікації цільовою аудиторією з урахуванням актуальних потреб набуття (посилення, удосконалення) певних компетентностей). У завершальній частині статті викладено коротке резюме отриманих результатів, а також окреслено перспективні напрямки продовження дослідження.

Посилання

Маньгора В.В. Болонський процес і професійна підготовка юристів. Педагогічний дискурс. 2013. Вип. 14. С. 298‒303.

Ситник П. Фахова підготовка майбутніх юристів у закладах вищої освіти: сучасний стан і проблематика. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Вип. 26 (1). С. 194‒197.

Загородній В.Є. Професійна підготовка прокурорів у контексті прийняття нового Закону України «Про прокуратуру». Митна справа. 2014. № 5 (2.2). С. 109‒114.

Мілорадова Н.Е. Застосування тренінгових технологій у професійній підготовці слідчих (на прикладі тренінгу «Психологія допиту»). Юридична психологія. 2020. № 1(26). С. 62‒69. DOI: https://doi.org/10.33270/03202601.62.

Біленчук П. Підготовка юристів нової генерації.Світовий досвід та реалії українського класичного університету. Віче. 2013. № 22. С. 6‒8.

Сафонова О.Ю. Підвищення кваліфікації та професійна підготовка суддів: концепція дискурсу. Актуальні проблеми держави і права. 2015. Вип. 75. С. 217‒224.

Бойко І.С. Підготовка юристів у сфері морського права у системі юридичної освіти. Правове регулювання економіки. 2013. Вип. 13. С. 205‒212.

Артикуца Н. Високоефективні методики фахової підготовки правників. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. С. 180‒188. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2449/Artykytsa_Vysokoefektyvni.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Системи освіти та підготовки поліції в регіоні ОБСЄ. Київ, 2018. 164 с.

Топчій О. Гуманістичні аспекти професійної освіти як основа моделювання процесу підготовки слідчих у вищих навчальних закладах міністерства внутрішніх справ України. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка. 2011. Вип. 99. С. 223‒230.

Івашкевич І.В. Характеристика підструктур особистості та визначення складових професійної компетентності юриста. Психологія: реальність і перспективи. 2016. Вип. 6. С. 66‒71.

Калніна-Кауне С. Первинна підготовка в країнах ЄС. Короткий огляд. Методологія і зміст: підхід Латвійського суддівського тренінгового центру. Слово Національної школи суддів України. 2020. №1. С. 140‒144.

Фулей Т. Добір і підготовка суддів та прокурорів у Португалії. Вісник Національної академії прокуратури України. 2012. № 2. С. 101‒106.

Манасян А. Підготовка кандидатів на посаду судді та підвищення кваліфікації суддів у контексті питань захисту прав людини: досвід Академії юстиції Республіки Вірменія. Слово Національної школи суддів України. 2020. № 1. С. 165‒167.

Маляренко В. Провалена реформа, або Дещо про «реформаторські» зміни в прокуратурі та прокурорську майстерність. Lexinform. 27.02.2020. URL: https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/provalena-reformaabo-deshho-pro-reformatorski-zminy-vprokuraturi-ta-prokurorsku-majsternist/.

Бурмака Є.А. Післядипломна підготовка суддів у контексті верховенства права. Публічне право. 2013. № 2. С. 405‒409.

Rozdział 2b ‒ Asesorzy sądowi ‒ Prawo o ustroju sądów powszechnych. Dz.U. 2023. 217. URL: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ustroju-sadow-powszechnych-16909701/dz-2-roz-2-b.

Голова ВСУ у відставці Маляренко: Реформа прокуратури: мета і засоби. Протокол. 25.05.2016. URL: https://protocol.ua/ru/reforma_prokuraturi_meta_i_zasobi/.

Куц В.М. Підготовка прокурорських кадрів у контексті реформування правничої освіти: європейські моделі та вітчизняні реалії. Юридична наука. 2011. № 1. С. 28‒33.

Якимчук М., Лизогуб Б. Актуальні проблеми професійної підготовки суддів і прокурорів у аспекті європейської інтеграції України. Вісник Національної академії прокуратури України. 2009. № 3. С. 10‒15.

Огородник А.П., Гордєєв В.В. Професійна підготовка судді: інтерактивні методи навчання та їх застосування. Слово Національної школи суддів України. 2016. № 1. С. 6‒17.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Номер

Розділ

Розділ 9. Кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза; оперативно-розшукова діяльність