Особливості формування та розвитку української політико-правової думки в Галичині після 14 березня1923 року
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.06.9Ключові слова:
мислителі і політики, інтелектуальна спадщина, національно-державницькі концепції, греко-католицька церква, громадянське суспільствоАнотація
Розглядається розвиток української політико-правової думки на західноукраїнських землях після 14 березня 1923 року. Звертається увага на особливості формування, аналізується внесок мислителів і політиків у її змістове наповнення. Наголошується, що для правової думки українського народу визначальною є діяльність таких вчених, як К. Левицький, С. Дністрянський, В. Старосольський, С. Томашівський, В. Кучабський, С. Рудницький та інших, наукові праці яких були фундаментальними для її розвитку з огляду на те, що формували правосвідомість і політичну культуру в західноукраїнському суспільстві, пробуджували українців до активного політичного життя, а, отже, впливали на національний розвиток Галичини у її щоденному вимірі.
Констатується, що після падіння Західно-Української Народної Республіки і впровадження в Галичині польської адміністрації в українській політико-правовій думці відбулись значні зміни, які з одного боку призвели до утворення нових організацій правого напряму, а з іншого - до поширення комуністичної ідеології. Аргументується, що найбільш масовим і організованим був національно-демократичний напрям, представники якого у своїх наукових працях сформулювали концепції української національної держави, що базувались на ідеї беззастережного визнання права державного самовизначення українців на їхній етнічній території на підставі національних демократичних традицій і теорії права народів на самовизначення.
Підкреслюється, що теоретичні напрацювання українських мислителів, були методологічною базою, на якій розвивалась українська політико-правова думка в Галичині у досліджуваний період. Домінантою процесу національного творення, на переконання зокрема академіка С. Дністрянського, мало бути формування національної свідомості українського народу у спосіб творення ефективних громадських інституцій, а вже потім - логічне й закономірне здобуття державної незалежності. Це був легальний і найбільш реалістичний план боротьби за відновлення української державності, адже законодавство Другої Речі Посполитої не забороняло діяльності громадських структур.
З огляду на це, в статті висвітлено роль наукових, культурно-просвітницьких, педагогічних, спортивних, кооперативних товариств і спілок, духовенства та суспільно-політичних організацій як провідників національного державо-та правотворення в Галичині, які де-факто заміняли функції національних державних органів і допомагала українцям відчувати себе національно свідомими громадянами та виборювати право на власну державність.
Посилання
Турчин Я. Напрями української політичної думки міжвоєнного періоду (1918-1945 рр.). Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер.: Політологія. 2008. Т. 93, Вип. 80. С. 102-106. URL: http://nnbuv.gov.ua/UJRNNpchdupol2008938025
Потульницький В. Історія української політології (Концепції державності в українській зарубіжній історико-політичній науці): Либідь. 1992. 232 с.
Красівський О. Українсько-польські взаємини в 1917-1923 рр. Київ: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф Кураса, 2008. 540 с.
Демчишак Р. Українська націонал-демократія Західної України міжвоєнного періоду ХХ століття ХХ ст.: зовнішньополітичні орієнтири. Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку, випуск 25, 2013. С. 27-32.
Новий Час. 1937. С. 2.
Мушкевич О. Громадсько-політичний рух у Галичині ХІХ-ХХ ст. як передумова становлення ідеї національної державності в українському суспільстві новітньої доби. Studia politologica Ucraino- Polona. 2011. Вип. 1. С. 257-262.
Футала В. Діяльність культурно-освітніх товариств Західної України у 1920-1930 рр.: сучасні дослідження та інтерпретації. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 12.2015. С. 79-86.
Андрусяк Т. Роль «Просвіти» у розвитку української правової думки Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність: Зб. наук. пр. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 2010. Вип. 19. С. 160-164.
Громадський голос (Львів). 1924. 22 березня.
Гелей С. Від національної ідеї до державності. Вибрані статті з історії України, політології, теорії та історії кооперації. Львів: Вид-во Львівської комерційної академії, 2011. 738 с.
Бойко І.Й. Роль Української греко-католицької церкви у відродженні Української державності. Релігійний чинник в історії права, держави та юридичної думки: Матеріали XXXIV міжнародної історико - правової конференції 27-29 травня 2016 р. м. Тисмениця / Ред. колег. І.Б. Усенко (голова), А.Ю. Іванова (відп. секр.), В.Є. Кириченко та ін. Київ; Херсон: ФОП Грінь Д.С., 2016. С. 76 - 87.
Пилипів І.В. Греко-католицька церква в консолідації української нації Східної Галичини у першій половині двадцятих років ХХ століття. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса. Київ. 2012. Спец. вип. С. 288-304.
Зуляк І. «Просвіта» і греко-католицьке духовенство в умовах польської окупації. Розстріляна і відроджена Церква (матеріали науково»теоретичної конференції до 55-ї річниці ліквідації УГКЦ радянським режимом). Івано-Франківськ: Місто НВ, 2001. С. 32-40.
Пилипенко Л. Національно-визвольний рух у Західній Україні у міжвоєнний період (1018-1939 роки). Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Історичні науки. Том 29 (68) № 2. 2018. С. 15-20.
Церковник С.І. Історико-правові засади становлення та функціонування українських наукових, громадських та культурно-освітніх інституцій Східної Галичини у 1848-1939 рр.: монографія. Львів: «Галицька видавнича спілка», 2020. - 148 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 А.І. Мельник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.