Особливості республіканського устрою в конституціях Естонії і Фінляндії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.2Ключові слова:
Естонія, Фінляндія, республіка, конституція, державний устрійАнотація
У статті здійснюється порівняльний аналіз республіканського устрою Естонії та Фінляндії, кожна з яких має певні історичні паралелі з Україною (перебування Фінляндії у складі Російської імперії протягом ХІХ - початку ХХ століть, Естонії - у складі СРСР у 40-80-х роках ХХ століття). Підкреслюється, що завдяки тому, що встановлений досвід вирішення конституціями означених країн проблеми стабілізації внутрішньополітичної і зовнішньополітичної ситуації є успішним, а Фінляндія і Естонія є членами НАТО та ЄС, є можливість використання їхнього досвіду в Україні. Розглядаються принципи устрою і функціонування державних органів означених держав, права та обов’язки громадян, особливості діяльності парламенту, особливості здійснення виконавчої влади, повноваження президентів країни, особливості їхнього обрання та правового статусу. Зроблено висновок про наявність структурно-змістовних подібностей і відмінностей республіканського устрою Естонії та Фінляндії. Показано, що до подібних рис відносяться унітарність держав, досить широкий перелік прав і свобод громадян, передбачення принципу хабеас корпус, призначення прем’єр-міністрів і міністрів парламентами, здійснення виконавчої влади урядами, підзвітність урядів законодавчим органам, обрання президентів обох республік лише на два терміни «поспіль». Окреслено, що до відмінностей відносяться різні шляхи обрання президентів (у Фінляндії - парламентом, в Естонії - прямими виборами); різні терміни перебування на посадах президентів (Президента Фінляндії на 6 років, Естонії - на 5 років); відмінності форми правління (парламентарна республіка в Естонії і змішана напівпрезидентська - у Фінляндії); різна кількість державних мов: одна (естонська) державна мова в Естонії і дві (фінська та швецька) - у Фінляндії; надання Конституцією Президенту Естонії статусу глави держави і відсутність такого статусу в Основному законі Фінляндії; здійснення виконавчої влади у Фінляндії Президентом Республіки укупі із Державною радою, в Естонії - лише Прем’єр-міністром та міністрами. Наголошується, що Естонія та Фінляндія відрізняються у вирішенні проблеми громадянства та прав національних меншин. Фінська автономія складає собою не просто спеціальний статус, а міні-конституцію островів, за якої діє система противаг державних і місцевих (автономних) інтересів, що не є характерним для Естонії.
Посилання
The Constitution of the Republic of Estonia. WIPO. URL: https://www.wipo.int/wipolex/ru/legislation/details/16439 (дата звернення: 26.06.2024).
Правова карта сучасного світу. Видання 2-ге, змінене та доповнене. / Петри- шин О.В., Лук’янов Д.В., Є.А. Гетьман та ін. Харків: Право, 2023. 478 с.
The Constitution of Finland 11 June 1999 (731/1999). Regione Autonoma Tren- tino-Alto Adige/Südtirol. URL:http://www.region.trentino-s-tirol.it/biblioteca/minoranze/finlandia1.pdf (дата звернення: 09.07.2024).
Act on the Autonomy of Aland (16 August 1991/1144). United Nations Peacemaker. URL: https://peacemaker.un-.org/sites/peacemaker.un.org/files/FI%20SE_930101_Act%20on%20the%20Autonomy%20of%20Aland.pdf (дата звернення: 09.07.2024).
Republic of Finland: Nationality Act (359/2003). UNHCR: the UN Refugee Agency. URL: https://www.refworld.org/legal/legislation/natlegbod/2003/en/29479 (дата звернення: 09.07.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О.В. Зінченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.