Деякі аспекти взаємодії держави і громадянського суспільства: конституційно-правова характеристика

Автор(и)

  • С.Б. Фальченко аспірант кафедри конституційного права України Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0009-0002-7706-6334

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.15

Ключові слова:

громадський контроль, громадські ради, інститути громадянського суспільства, конституція, неурядові організації, права людини, правоохоронні органи, право на об’єднання, судова система, судова реформа

Анотація

У статті з’ясовано форми взаємодії держави і громадянського суспільства, його конституцій­но-правова характеристика, роль громадського контролю у взаємодії між державою і громадян­ськимсуспільством, а також роль громадсько­го контролю у здійснення судової реформи і реформи правоохоронних органів. Зроблено висновок, що сучасна правова держава в кри­зових умовах має неухильно дотримуватися конституційних принципів, здійснювати ефек­тивний контроль за відповідністю легітимній меті заходів обмеження прав і свобод людини, а також здійснювати ефективну комунікацію з громадянським суспільством. Таким чином, за будь-яких умов, необхідно прагнути до утвер­дженнядемократії і балансу інтересів слідуючи найкращим традиціям європейського конститу­ціоналізму. Ми виокремлюємо такі форми взає­модії держави і громадянського суспільства, як: 1) громадський контроль з боку інститутів гро­мадянськогосуспільства над діяльністю органів публічної влади як одну з форм; 2) залучення інститутів громадянського суспільства до про­веденняправової реформи і формування орга­нів публічної влади; 3) делегування державою окремих функцій інститутам громадянського суспільства; 4) державне фінансування інсти­тутів громадянського суспільства. Цей перелік звичайно не є вичерпним. Можуть існувати і іс­нуютьрізноманітні форми взаємодії інститутів громадянського суспільства із державою.

Зроблено висновок, що важливе значення для оптимізації гарантій прав людини і ефективної взаємодії держави та інституті в громадянського суспільства має рецепція європейського право­вого досвіду. Її складовими є гармонізація наці­онального законодавства та приведення його у відповідність з міжнародними стандартами, тран­снаціональна участь у роботі міжнародних орга­нізацій, яка передбачена статтею 18 Основного Закону, співпраця держави і громадських інсти­туцій шляхом застосування європейських демо­кратичних моделей управління. Реалізація ви- ще зазначеного на практиці дозволить ефективно протистояти викликам сьогодення. Ефективні га­рантії існування суверенної конституційної дер­жави,які знижують ризик негативного впливу кризової ситуації, можливо створити виключно забезпечуючи комплексну співпрацю державних інституцій і громадянського суспільства.

Посилання

Берченко Г.В. Громадянське суспільство в Україні: конституційні аспекти. Харків: Юрайт, 2014. 208 с.

Берченко Г.В. Конституційні засади громадського суспільства в Україні: дис канд. юрид. наук: 12.00.02 - Конституційне право; муніципальне право; Національний університет «Юридична академія України ім. Ярослава Мудрого». Харків : б. в., 2011. 219 с.

Демиденко А.Л. Неурядові (громадські) правозахисні організації як інститут громадянського суспільства: конституційно-правовий аспект: дис д-ра філософії в галузі знань 08 «Право» : спец.: 081; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, М-во освіти і науки України. Харків, 2023. 220 с.

Ковальчук В.Б., Іщук С.І. Правові засади взаємодії громадянського суспільства та державної влади в процесі демократичної легітимації: Монографія; Нац. ун-т «Острозька акад.». Острог : Нац. ун-т «Острозька Акад.», 2013. 268 с.

Косінов С.А. Контроль у демократичній державі. Харків : Право, 2015. 360 с.

Крайній П.І. Адміністративно-правовий статус громадських рад за законодавством України: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук. Запоріжжя, 2022. 207 c.

Ніронка Ю.М. Адміністративно-правове забезпечення громадського контролю за діяльністю органів публічної влади. Одеса:Фенікс, 2021. 154 с.

Порядок сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2008 р. № 976) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976-2008-%D0%BF.

Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-2010-%D0%BF#Text.

Фальченко С.Б. Форми взаємодії держави і громадянського суспільства: деякі конституційно-правові аспекти. Збірка тез наукових доповідей і повідомлень Міжнародної наукової конференції (24 листопада 2023 року) / За заг. ред. проф. А.П. Гетьмана. Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. Харків: Право, 2023. С. 246-247.

Закон України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року № 1402- VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19.

Громадська рада доброчесності. URL: https://grd.gov.ua/.

Положення про Раду громадського контролю при Національному антикорупційному бюро (затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 132). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/132-2022-%D0%BF.

Указ Президента України від 15 травня 2015 року № 272/2015 «Питання Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/272/2015#Text.

Рада громадського контролю при Національному антикорупційному бюро. URL: https://rgk-nabu.org/uk.

Результати рейтингового інтернет-голосування за Раду громадського контролю при НАБУ IX скликання. URL: https://nabu.gov.ua/news/rezul-taty-reyityngovogo-internet-golosuvannia-za-radu-gromads-kogo-kontroliu-pry-nabu-2024/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право