Трансфертне ціноутворення при здійсненні контрольованих операцій платниками податків
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.64Ключові слова:
транскордонні операції, контрольовані операції, трансфертне ціноутворення, пов’язані особи, принципи витягнутої руки, мінімізація оподаткування, звітування платників податківАнотація
Дана стаття присвячена дослідженню окремих аспектів контролю податкової служби за здійсненням контрольованих операцій платниками податків. Резюмуються основні критерії операцій, що підпадають під контрольовані. Акцентується увага на тому, що контрольовані операції перебувають під пильною увагою податкових органів. Це операції учасниками яких є нерезиденти та вони впливають на фінансовий результат платників податків та здійснюються: з пов’язаними особами - нерезидентами; з нерезидентами, які зареєстровані в низькоподаткових юрисдикціях; з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до відповідного переліку; через комісіонерів-нерезидентів; між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні. Оскільки транскордонне ціноутворення є одним із способів мінімізації податків, це посилює зацікавленість контролюючих органів.
Звертається увага, як на вид контрольованих операцій, так і дохід, отриманий платником податків за результатами діяльності, що має розглядатися в комплексі.
Зосереджується увага, що головним елементом перевірки контрольованої операції є правильне формування ціни. При цьому, для перевірки використовується принцип «витягнутої руки». Податковий кодекс України чітко визначає умови за якими операції визнаються такими, що не відповідають зазначеному принципу. Автор наголошує, що у випадку порушення даного принципу, здійснюється коригування фінансового результату, що тягне за собою донарахування податку.
Додатково увага спрямовується на наявність ділової мети (розумної економічної причини) контрольованої операції, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності. Економічний ефект переважно передбачає приріст активів платника податків та/або їх вартості, а так само створення умов для такого приросту (збереження) в майбутньому.
Платники податків повинні орієнтуватися на правильне формування ціни, не лише як підстави уникнення податкового правопорушення, але ї здійснення правильного податкового планування.
Посилання
Карнаух Т.М. Трансфертне ціноутворення: сутність та перспективи запровадження в Україні. Наукові записки. Юридичні науки. 2016. Том 168. С. 120-123. URL: https://core.ac.uk/reader/149248662.
Онищенко В. Контрольовані операції: критерії визнання. 2021. URL: https://buhplatforma.com.ua/article/7221-kontrolovan-operats.
Перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України: затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1045. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1045-2017-%D0%BF#n10.
Перелік організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи: затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р. № 480. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/480-2017-%D0%BF#n8.
Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 р. № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О.П. Мельник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.