Використання правових характеристик людської гідності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.123Ключові слова:
цінність, використання, дотримання, виконання, застосуванняАнотація
Цінність позначає бажане і належне, на відміну від існуючого, реального. Для розуміння природи цінності першочерговим стало усвідомлення того, що розуміння реальності та істини не має чіткої відповіді на запитання «що таке цінність?». Істина відповідає на запитання, якою є реальність, а цінність дає відповіді на запитання - що саме є бажаним або яким саме щось має бути. Відкриття неможливості зобразити цінність з опису того, що існує (чи не існує), належить англійському мислителю Г’юму, стало загальновідомим під назвою «Закон Г’юма». Різниця між істиною і цінністю набула статусу проблеми «фактичного - ціннісного».
У філософії XX ст. завжди були спроби подолати прірву, яка роз’єднує світ емпіричної реальності і світ цінності. Деякі із сучасних філософів не схиляються до думки, що ця прірва є абсолютною. До кінця XIX ст. цінність розглядалася в контексті метафізики, теології або епістемології, тобто природа цінності не була особливою, тому філософи й не потребували особливого терміна на позначення цінності. XX ст. взяло у спадок дві фундаментальні групи концепцій щодо тлумачення природи цінності - об’єктивістську та суб’єктивістську. Лінія об’єктивістського розуміння цінності була ініційована Платоном: він розумів ідею добра як таку, що в принципі не відрізняється від інших ідей, а отже, не різниться і від істини; винятковість цієї ідеї полягала в тому, що, на думку Платона, вона увінчує ієрархію всіх інших ідей. Цінністю вважалися ідеї в середньовічній томістській теології, які Бог випустив у світ в результаті акту створення всього світу та через появу Христа - зокрема через Божий Заповіт.
У сучасній філософії, на противагу античній та середньовічній філософії, встановлювалось переважно суб’єктивістське розуміння цінності. Відповідно до цієї позиції цінність належить до психічних об’єктів, джерелом яких є наші бажання, інтереси, почуття, а також наше ставлення. Вказану лінію розуміння природи цінності визнає чимало видатних філософів Нового часу та початку XX ст.: Ляйбніц, Спіноза, Гоббс, філософи-утилітаристи, Перрі, Майнонг, Стівенсон, логічні позитивісти (Айер, Рассел). Ці філософи пропонували декілька різних варіантів суб’єктивістського тлумачення цінності: цінність є прихованими веліннями або командами, джерелом цінності є почуття; джерелом цінності є бажання і задоволення, інтереси.
Посилання
Грищук О.В. Людська гідність у праві: філософські проблеми. Київ: Атіка, 2007. 432 с.
Лісовий В. Цінність. Філософський енциклопедичний словник / В.І. Шинкарук (голова редкол.) та ін.; Л.В. Озадовська, Н.П. Поліщук (наук. ред.); І.О. Покаржевська (худ. оформл.). Київ: Абрис, 2002. 742 с.
Конституція України. Науково-практичний коментар. 2011. URL: https://textbook.com.ua/pravo/1474610935/s-4?page=63.
Сливка С.С. Проблеми філософії права: навч. посіб. Київ: Ліга-Прес, 2014. 160 с.
Рабінович П.М. Основи загальної теорії права та держави. Київ: Атіка, 2001. 176 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 І. Щербай
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.