Використання правових характеристик людської гідності

Автор(и)

  • І. Щербай асистентка кафедри ТПК, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0868-3411

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.123

Ключові слова:

цінність, використання, дотримання, виконання, застосування

Анотація

Цінність позначає бажане і належне, на від­міну від існуючого, реального. Для розуміння природи цінності першочерговим стало усвідом­лення того, що розуміння реальності та істини не має чіткої відповіді на запитання «що таке цінність?». Істина відповідає на запитання, якою є реальність, а цінність дає відповіді на запитання - що саме є бажаним або яким саме щось має бути. Відкриття неможливості зобра­зити цінність з опису того, що існує (чи не іс­нує), належить англійському мислителю Г’юму, стало загальновідомим під назвою «Закон Г’юма». Різниця між істиною і цінністю набула ста­тусу проблеми «фактичного - ціннісного».

У філософії XX ст. завжди були спроби подо­лати прірву, яка роз’єднує світ емпіричної ре­альності і світ цінності. Деякі із сучасних філо­софів не схиляються до думки, що ця прірва є абсолютною. До кінця XIX ст. цінність розгля­далася в контексті метафізики, теології або епістемології, тобто природа цінності не була особливою, тому філософи й не потребували особливого терміна на позначення цінності. XX ст. взяло у спадок дві фундаментальні групи концепцій щодо тлумачення природи цінності - об’єктивістську та суб’єктивістську. Лінія об’єк­тивістського розуміння цінності була ініційова­на Платоном: він розумів ідею добра як таку, що в принципі не відрізняється від інших ідей, а отже, не різниться і від істини; винятковість цієї ідеї полягала в тому, що, на думку Платона, вона увінчує ієрархію всіх інших ідей. Цінністю вважалися ідеї в середньовічній томістській те­ології, які Бог випустив у світ в результаті акту створення всього світу та через появу Христа - зокрема через Божий Заповіт.

У сучасній філософії, на противагу античній та середньовічній філософії, встановлювалось переважно суб’єктивістське розуміння цінності. Відповідно до цієї позиції цінність належить до психічних об’єктів, джерелом яких є наші ба­жання, інтереси, почуття, а також наше став­лення. Вказану лінію розуміння природи цін­ності визнає чимало видатних філософів Нового часу та початку XX ст.: Ляйбніц, Спіноза, Гоббс, філософи-утилітаристи, Перрі, Майнонг, Стівенсон, логічні позитивісти (Айер, Рассел). Ці філо­софи пропонували декілька різних варіантів суб’єктивістського тлумачення цінності: цінність є прихованими веліннями або командами, дже­релом цінності є почуття; джерелом цінності є бажання і задоволення, інтереси.

Посилання

Грищук О.В. Людська гідність у праві: філософські проблеми. Київ: Атіка, 2007. 432 с.

Лісовий В. Цінність. Філософський енциклопедичний словник / В.І. Шинкарук (голова редкол.) та ін.; Л.В. Озадовська, Н.П. Поліщук (наук. ред.); І.О. Покаржевська (худ. оформл.). Київ: Абрис, 2002. 742 с.

Конституція України. Науково-практичний коментар. 2011. URL: https://textbook.com.ua/pravo/1474610935/s-4?page=63.

Сливка С.С. Проблеми філософії права: навч. посіб. Київ: Ліга-Прес, 2014. 160 с.

Рабінович П.М. Основи загальної теорії права та держави. Київ: Атіка, 2001. 176 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

Розділ 12. Філософія права