Місце держави в сучасній нормотворчості: теоретико-правовий аспект
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.9Ключові слова:
правотворчість, нормотворчість, держава, публічна влада, суб’єкти державної владиАнотація
У змісті статті автором розкрито актуальність наукового пізнання питань місця та ролі держави в сучасній нормотворчості, характеризуючи як особливості самого механізму сучасної нормотворчості, так і специфіку трансформації сучасних держав. Відзначено, що участь держави в правоутворенні в сучасних умовах правової розбудови в Україні є предметом багатьох дискусій та обговорень зі сторони представників юридичної доктрини.
Відзначено, що сьогодні доктринальна розробка питань місця держави в системі суб’єктів нормотворчості набуває все більше багатоаспектного виміру. Справа в тому, що дослідниками сьогодні вже не ставиться принципове питання про належність держави до суб’єктів нормотворчості, а досліджуються широкий спектр питань функціонування держави в сфері нормотворчості під впливом різноманітних факторів розвитку правової системи. Тому проблематика місця держави отримує більш ширший та плюралістичний характер, представлена в юридичній науці різними підходами та напрямами характеристики держави, до яких можливо віднести наступні: 1) інтернаціоналізація права та державний суверенітет; 2) розширення суб’єктного складу нормотворчості; 3) посилення теоретичних досліджень інститутів публічної влади, що є суб’єктами нормотворчості; 4) набувають поширення наукові дослідження процесу цифровізації нормотворчості; 5) всі частіше в юридичній науці піднімаються питання правового плюралізму; 6) активізуються дослідження впливу суспільних запитів та потреб на нормотворчу діяльність, особливо діяльність суб’єктів публічної влади.
Підсумовано, що у сучасній системі нормотворчості держава відіграє центральну роль як головний суб’єкт, що формує та впроваджує правові норми. Ця роль обумовлена тим, що держава має легітимну владу створювати, затверджувати та контролювати виконання правових приписів. Державна нормотворчість здійснюється через органи законодавчої влади, які приймають закони, а також через органи виконавчої та судової влади, що можуть ухвалювати підзаконні акти, інтерпретувати правові норми тощо. Крім того, держава виступає в ролі координатора між різними суб’єктами правотворчості, забезпечуючи єдність та узгодженість правових норм. Завдяки цьому можна уникати правових конфліктів, ефективніше регулювати соціальні, економічні та політичні процеси. Однак, поряд із державними інституціями, дедалі більшого значення набувають наддержавні (міжнародні) організації, громадські об’єднання та приватні суб’єкти, які також впливають на формування правових норм, особливо в питаннях прав людини,екологічного права, економічної інтеграції тощо. Така взаємодія є важливим елементом глобалізації права та забезпечує універсальність правових стандартів, але саме держава залишається головним гарантом впровадження та дотримання норм національного права.
Посилання
Кельзен Г. Чисте Правознавство. З додатком: Проблема справедливості / Переклад з нім. О. Мокровольського. Київ : Юніверс, 2004. 496 с.
Вебер М. Господарство і суспільство / пер. з нім. М. Кушнір. Київ : Всесвіт, 2013. 1112 c.
Campbell E.M. John Austin and Jurisprudence in Nineteenth-Century England, 1959. 365 р.
Фуко М. Наглядати й карати / пер. з фр. Петра Таращука. Київ: Комубук, 2020. 287 с.
Lasswell H., Lerner D., Rothwell C.E. The Comparative Study of Elites. Stanford: Stanford University Press, 1952. 72 p.
Ackerman Bruce (2004) The Emergency Constitution. The Yale Law Journal, 113, 1029-30.
Козюбра Н.И. Верховенство права - основополагающий принцип правовой и политической систем Украины. Правовая система Украины: история, состояние и перспективы: в 5 т. Т. 1: Методологические и историко-теоретические проблемы формирования и развития правовой системы Украины / под общ. ред. М.В. Цвика, А.В. Петришина. Харьков : Право, 2011. 896 с.
Тодика Ю. Конституційні засади формування громадянського суспільства в Україні. Вісник Академії правових наук України. 2003. № 1(32). Х.: Право, 2003. С. 34-44.
Кресіна І.О. Держава і громадянське суспільство: проблеми взаємодії. Держава і право. Юридичні і політичні науки. 2013. Вип. 62. С. 378-383.
Шаповал В. Основи конституціоналізму (нариси з історії, теорії і практики). Київ : Центр політико-правових реформ, 2021. 116 с.
Дідич Т.О. Участь держави в утворенні права: теоретико-правові аспекти. Актуальні питання державотворення в Україні : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф. в 2-х т. (м. Київ, 19 травня 2017 р.). Київ : ВПЦ «Київський університет», 2017. Т. 1. С. 23-25.
Косович В.М. Удосконалення нормативно-правовихактів України: техніко-технологічні аспекти : монографія. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2015. 568 с.
Ющик О. Теоретичні основи законодавчого процесу : монографія. Київ : Парламентське вид-во, 2004. 519 с.
Шапран Ю.В. Законотворчість і політичний плюралізм: теоретикоправові та практичні аспекти взаємодії : дис. ... д-ра філ. за спец.: 081 Право. Київ, 2022. 256 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В.Т. Осауленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.