Деякі історико-правові аспекти становлення і розвитку права людини на альтернативну (невійськову) службу в Україні

Автор(и)

  • В.К. Голуб аспірант кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», адвокат, Україна https://orcid.org/0009-0001-0327-992X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.13

Ключові слова:

альтернативна (невійськова) служба, право на заміну від виконання військової служби на альтернативну цивільну службу, аналог сучасної альтернативної (невійськової) служби

Анотація

У статті здійснюється загальна характеристи­ка еволюційного етапу розвитку права людини на альтернативну (невійськову) службу випли­ваючого з історико-правових джерел.

Відзначається, що основу становлення та розвитку права людини на альтернативну (не­військову) службу в Україні стала трансфор­мація суспільно-політичних поглядів щодо вій­ськової служби внаслідок релігійно-культурного розвитку населення та особистого самовдоско­налення окремо взятої людини в дусі євангель­ських заповідей. З аналізу окремих історичних правових джерел також випливає, що прин­ципово важливе значення серед різних верств населення яке проживало на історичних укра­їнських землях мало місце питання, щодо став­лення істинних християн до війни і відповідно служби у армії та прийняття участі у військо­вих діях. Саме розвиток пацифістських ідей того часу, що були продуктом духовних шукань на­родів, які проживали у Центральній та Східній Європі, релігійне вчення яких, мало й україн­ське коріння, і стало тим підґрунтям для відмови від військової служби.

Встановлено, що спочатку закони за доби Речі Посполитої, були направлені на пересліду­вання та покарання християн які відмовлявся служити у війську внаслідок чого таких позбав­ляли не тільки дворянських звань, права воло­діння їхнім помістям, але й піддавали значним тюремним ув’язненням. Саме тому, тогочасні ідеологи християнських течій пропонували осо­бам які з огляду на їхні релігійні переконання відмовлялись брати до рук зброю та служити на військовій службі, так би мовити подвійні, ком­промісні варіанти поведінки для пристосування до існуючої дійсності. Оскільки задля уникнення не тільки покарання такої особи, але й матеріального та морального зубожіння його родини, радили, проходити таку службу та брати участь у битвах, але при цьому нікого не убивати. Та­кож такі ідеологи запевняли, що якщо, захища­ючи себе, така особа когось уб’є, втому числі представників інших нехристиянських релігій, то це вважалося невеликим гріхом, що не за­криває шляхів до спасіння.

За результатами проведеного дослідження зроблено висновок, що поштовхом до глибоких духовних змін та як наслідку зародженню гума­ністичного, пацифістського світогляду не тіль­ки на землях сучасної України, але й на зем­лях Центральної та Західної Європи, було важке життя в умовах нескінченних середньовічних воєн і насильств, знущань над моральною гід­ністю людини. Стверджується, що першими хто на українських землях заявив про своє право на відмову від військової служби у зв’язку з ре­лігійними переконаннями, були представники одного з найпоширеніших напрямків в христи­янській релігії, а саме протестанти. Однак різні течії протестантизму по-різному реалізовували своє право на відмову від військової служби з релігійних міркувань. Такі як унітарії, анабапти­сти, штундисти, відмовлялись не тільки від вій­ськової служби, але взагалі від будь якої її замі­ни на іншу цивільну службу в державних орга­нах, в результаті чого піддавались різного виду переслідувань та покарань. Натомість баптисти, меноніти, погоджувались і проходили цивільну службу різного характеру взамін військової, що знайшло законодавчу підтримку у представни­ків державної влади. З 1880 по 1917 р. в Україні існував прямий аналог сучасної альтернативної (невійськової) служби.

Посилання

Humanizm і reformacja w Polsce. Lwow, 1927. S. 4222

Історія релігії в Україні: у 10-ти т. Редкол: А. Колодний (голова) та ін. К.: Світ Знань. Т. 5. Протестантизм в Україні. За ред. П. Яроцького. 2002. 424 с.

Дмитриев М.В. Идеологическая зволюция ариенизма в Речи Посполитой в 70-е годы XVI ст. Общество и государство в древности и средние века. М., 1984. С. 114-130.

Epitome colloquii Racoviae habiti anno 1601 / Ed. L. Szczucki, J. Tazbir / Biblioteka Pisarzy Reformacyjnych. Warszawa, 1966. № 5. S. 85-102.

Socini F. Explicationis primae partis primi ca-pitis Johannis. Opera omnia. T. l. P. 77-85.

Socini F. De avtoritate Sacrae Scripturae. Opera omnia. Irenopoli. 1656.

Sandii С. Bibliotheca antitrinitariorum / praefatione et indice nominum instruxit Lech Szczucki. Varsoviae : Panstwowe Wydawn. Naukowe, 1967. xvi, 316 p.

Kot S. Ideologia polityczna i społeczna braci polskich zwanych arianami, Warszawa, 1932. 157 s.

Literatura ariańska w Polsce XVI wieku : antologia / oprac., wstęp i przypisy Lech Szczucki i Janusz Tazbir. Warszawa, 1959. 664 s.

История баптизма: Сборник Вып. 1. Сост. С.В. Санников. Публікація: Одесса ОБС «Богомыслие». 1996. 491 с.

Мельгунов С. Церковь и государство в России. К вопросу о свободе совести. М., 1907. 194 с.

Материалы для истории религиозно-рационалистического движения на Юге России во второй половине XIX-го столетия / Еп. Алексий, ректор Казан. духов. акад. Казань : Центр. тип., 1908. 690 с.

Всеподданнейший отчет обер-прокурора Святейшего Синода К. Победоносцева по ведомству православного исповедания за 1894 и 1895 годьі. СПб., 1898. 279 с.

Кальнев М.А. Немцы и штундобаптизм: по поводу найденного протокола одной из конференции штундистов, состоявшейся 21-23 мая 1882 г. в немецкой колонии Рикенау, Таврической губернии [сочинение]. М.: Университетская типография. 1897. 48 с.

Маргаритов С. История русских рационалистических и мистических сект. Симферополь: Таврическая губернская типография. 1910. 228 с.

Харламов И.Н. Штундисты. Русская мысль. 1885. № 10. С. 143-158.

Абрамов Я.В. К вопросу о веротерпимости. Отечественные записки. 1882. № 1-2. 175 с.

Братский вестник. 1966. № 6. 76 с.

Крючков Г.К. Главное достояние пробуждения. Две церкви. Вестник Истины. 1986. № 3-4. 76 с.

Любащенко В. Історія протестантизму в Україні. Львів, 1995. 350 с.

Домашовець Г. Нарис історії української євангельсько-баптистської церкви. Ірвінгтон-Торонто. 1967. 596 с.

Хто ж такі меноніти та яким чином вони опинились у Запоріжжі? URL: https://dis-cover.ua/inspiration/hto-zh-taki-menoni-ti-ta-yakim-chinom-voni-opinilis-u-zapor-izhzhi (останній перегляд: 20.10.2024).

Марочко В.І. Меноніти в Україні. Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі / Редкол.: В.А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. К.: В-во «Наукова думка», 2009. 790 с. URL: URL: http://www.history.org.ua/?termin=Menonity_v_Ukraini (останній перегляд: 20.10.2024).

Меноніти: німецька діаспора на півдні України. Релігієзнавчі студії. URL: https://risu.ua/menoniti-nimecka-diaspora-na-pivdni-ukrajini_n80732 (останній перегляд: 20.10.2024).

Сборник циркуляров Министерства внутренних дел по вопросам воинской и военно-конской повинности, 1874-1900 гг. СПб.: Упр-ние по делам о воин. повинности Мин-ва внутр. дел, 1901. - XXXIX, 499, [2] с.

Friedenstimme. 1914. № 62. 435 s.

Friedenstimme. 1914. № 65. 356 s.

Берестень Ю.В. Организация и становление альтернативной службы меннонитов в лесничествах царской России во второй половине XIX начале XX веков. Вопросы германской истории. Сборник научных статей. Днепропетровск: Видавництво Дніпропетровського університету. 2000. С. 80-99.

Бондарь С.Д. Секта меннонитов в России (в связи с историей немецкой колонизации Юга Украины). Очерк. Пг., 1916. 207 с.

Берестень Ю.В. Альтернативна служба менонітів у лісництвах царської Росії на початку Першої світової війни (липень 1914 - січень 1915 року). Наукові праці. Історичного факультету Запорізького нац. ун-ту. 2011. Вип. 31. С. 117-122.

Бєлов Д.М., Громовчук М.В. Конституційно-правові засади статусу особи: окремі аспекти. Аналітично-порівняльне право. № 1. 2021. С. 21-26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право