Деякі історико-правові аспекти становлення і розвитку права людини на альтернативну (невійськову) службу в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.13Ключові слова:
альтернативна (невійськова) служба, право на заміну від виконання військової служби на альтернативну цивільну службу, аналог сучасної альтернативної (невійськової) службиАнотація
У статті здійснюється загальна характеристика еволюційного етапу розвитку права людини на альтернативну (невійськову) службу випливаючого з історико-правових джерел.
Відзначається, що основу становлення та розвитку права людини на альтернативну (невійськову) службу в Україні стала трансформація суспільно-політичних поглядів щодо військової служби внаслідок релігійно-культурного розвитку населення та особистого самовдосконалення окремо взятої людини в дусі євангельських заповідей. З аналізу окремих історичних правових джерел також випливає, що принципово важливе значення серед різних верств населення яке проживало на історичних українських землях мало місце питання, щодо ставлення істинних християн до війни і відповідно служби у армії та прийняття участі у військових діях. Саме розвиток пацифістських ідей того часу, що були продуктом духовних шукань народів, які проживали у Центральній та Східній Європі, релігійне вчення яких, мало й українське коріння, і стало тим підґрунтям для відмови від військової служби.
Встановлено, що спочатку закони за доби Речі Посполитої, були направлені на переслідування та покарання християн які відмовлявся служити у війську внаслідок чого таких позбавляли не тільки дворянських звань, права володіння їхнім помістям, але й піддавали значним тюремним ув’язненням. Саме тому, тогочасні ідеологи християнських течій пропонували особам які з огляду на їхні релігійні переконання відмовлялись брати до рук зброю та служити на військовій службі, так би мовити подвійні, компромісні варіанти поведінки для пристосування до існуючої дійсності. Оскільки задля уникнення не тільки покарання такої особи, але й матеріального та морального зубожіння його родини, радили, проходити таку службу та брати участь у битвах, але при цьому нікого не убивати. Також такі ідеологи запевняли, що якщо, захищаючи себе, така особа когось уб’є, втому числі представників інших нехристиянських релігій, то це вважалося невеликим гріхом, що не закриває шляхів до спасіння.
За результатами проведеного дослідження зроблено висновок, що поштовхом до глибоких духовних змін та як наслідку зародженню гуманістичного, пацифістського світогляду не тільки на землях сучасної України, але й на землях Центральної та Західної Європи, було важке життя в умовах нескінченних середньовічних воєн і насильств, знущань над моральною гідністю людини. Стверджується, що першими хто на українських землях заявив про своє право на відмову від військової служби у зв’язку з релігійними переконаннями, були представники одного з найпоширеніших напрямків в християнській релігії, а саме протестанти. Однак різні течії протестантизму по-різному реалізовували своє право на відмову від військової служби з релігійних міркувань. Такі як унітарії, анабаптисти, штундисти, відмовлялись не тільки від військової служби, але взагалі від будь якої її заміни на іншу цивільну службу в державних органах, в результаті чого піддавались різного виду переслідувань та покарань. Натомість баптисти, меноніти, погоджувались і проходили цивільну службу різного характеру взамін військової, що знайшло законодавчу підтримку у представників державної влади. З 1880 по 1917 р. в Україні існував прямий аналог сучасної альтернативної (невійськової) служби.
Посилання
Humanizm і reformacja w Polsce. Lwow, 1927. S. 4222
Історія релігії в Україні: у 10-ти т. Редкол: А. Колодний (голова) та ін. К.: Світ Знань. Т. 5. Протестантизм в Україні. За ред. П. Яроцького. 2002. 424 с.
Дмитриев М.В. Идеологическая зволюция ариенизма в Речи Посполитой в 70-е годы XVI ст. Общество и государство в древности и средние века. М., 1984. С. 114-130.
Epitome colloquii Racoviae habiti anno 1601 / Ed. L. Szczucki, J. Tazbir / Biblioteka Pisarzy Reformacyjnych. Warszawa, 1966. № 5. S. 85-102.
Socini F. Explicationis primae partis primi ca-pitis Johannis. Opera omnia. T. l. P. 77-85.
Socini F. De avtoritate Sacrae Scripturae. Opera omnia. Irenopoli. 1656.
Sandii С. Bibliotheca antitrinitariorum / praefatione et indice nominum instruxit Lech Szczucki. Varsoviae : Panstwowe Wydawn. Naukowe, 1967. xvi, 316 p.
Kot S. Ideologia polityczna i społeczna braci polskich zwanych arianami, Warszawa, 1932. 157 s.
Literatura ariańska w Polsce XVI wieku : antologia / oprac., wstęp i przypisy Lech Szczucki i Janusz Tazbir. Warszawa, 1959. 664 s.
История баптизма: Сборник Вып. 1. Сост. С.В. Санников. Публікація: Одесса ОБС «Богомыслие». 1996. 491 с.
Мельгунов С. Церковь и государство в России. К вопросу о свободе совести. М., 1907. 194 с.
Материалы для истории религиозно-рационалистического движения на Юге России во второй половине XIX-го столетия / Еп. Алексий, ректор Казан. духов. акад. Казань : Центр. тип., 1908. 690 с.
Всеподданнейший отчет обер-прокурора Святейшего Синода К. Победоносцева по ведомству православного исповедания за 1894 и 1895 годьі. СПб., 1898. 279 с.
Кальнев М.А. Немцы и штундобаптизм: по поводу найденного протокола одной из конференции штундистов, состоявшейся 21-23 мая 1882 г. в немецкой колонии Рикенау, Таврической губернии [сочинение]. М.: Университетская типография. 1897. 48 с.
Маргаритов С. История русских рационалистических и мистических сект. Симферополь: Таврическая губернская типография. 1910. 228 с.
Харламов И.Н. Штундисты. Русская мысль. 1885. № 10. С. 143-158.
Абрамов Я.В. К вопросу о веротерпимости. Отечественные записки. 1882. № 1-2. 175 с.
Братский вестник. 1966. № 6. 76 с.
Крючков Г.К. Главное достояние пробуждения. Две церкви. Вестник Истины. 1986. № 3-4. 76 с.
Любащенко В. Історія протестантизму в Україні. Львів, 1995. 350 с.
Домашовець Г. Нарис історії української євангельсько-баптистської церкви. Ірвінгтон-Торонто. 1967. 596 с.
Хто ж такі меноніти та яким чином вони опинились у Запоріжжі? URL: https://dis-cover.ua/inspiration/hto-zh-taki-menoni-ti-ta-yakim-chinom-voni-opinilis-u-zapor-izhzhi (останній перегляд: 20.10.2024).
Марочко В.І. Меноніти в Україні. Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі / Редкол.: В.А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. К.: В-во «Наукова думка», 2009. 790 с. URL: URL: http://www.history.org.ua/?termin=Menonity_v_Ukraini (останній перегляд: 20.10.2024).
Меноніти: німецька діаспора на півдні України. Релігієзнавчі студії. URL: https://risu.ua/menoniti-nimecka-diaspora-na-pivdni-ukrajini_n80732 (останній перегляд: 20.10.2024).
Сборник циркуляров Министерства внутренних дел по вопросам воинской и военно-конской повинности, 1874-1900 гг. СПб.: Упр-ние по делам о воин. повинности Мин-ва внутр. дел, 1901. - XXXIX, 499, [2] с.
Friedenstimme. 1914. № 62. 435 s.
Friedenstimme. 1914. № 65. 356 s.
Берестень Ю.В. Организация и становление альтернативной службы меннонитов в лесничествах царской России во второй половине XIX начале XX веков. Вопросы германской истории. Сборник научных статей. Днепропетровск: Видавництво Дніпропетровського університету. 2000. С. 80-99.
Бондарь С.Д. Секта меннонитов в России (в связи с историей немецкой колонизации Юга Украины). Очерк. Пг., 1916. 207 с.
Берестень Ю.В. Альтернативна служба менонітів у лісництвах царської Росії на початку Першої світової війни (липень 1914 - січень 1915 року). Наукові праці. Історичного факультету Запорізького нац. ун-ту. 2011. Вип. 31. С. 117-122.
Бєлов Д.М., Громовчук М.В. Конституційно-правові засади статусу особи: окремі аспекти. Аналітично-порівняльне право. № 1. 2021. С. 21-26.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В.К. Голуб
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.