Регулювання приватної військової та охоронної діяльності: порівняльний аналіз політики міжнародних організацій і світових держав
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.3.56Ключові слова:
приватна військова та охоронна діяльність, міжнародне право, міжнародне гуманітарне право, міжнародні організації, світові держави, національна безпека, військові конфлікти, міжнародний кримінальний судАнотація
В статті розглянуто регулювання приватної військової та охоронної діяльності. Проведено порівняльний аналіз політики міжнародних організацій і світових держав. Приватна військова та охоронна діяльність є дуже багатогранним, гнучким і неоднорідним явищем системи міжнародних відносин.
Провівши дослідження можна зазначити, що коли мова іде про інтереси «сильних» держав (наприклад, США, Велика Британія), то приватна військова та охоронна діяльність постає, як інструмент політики в руках держави більшою мірою, ніж як самостійний та неконтрольований механізм. Приватна військова та охоронна діяльність здебільшого не становлять загрози національному суверенітету держави тому, що значною мірою ця діяльність залежать від інтересів держави і потреби у реалізації державних інтересів з їх допомогою. Коли йдеться про держави з нестійкою державністю, слабкими інститутами влади та соціального контролю (Афганістан, Ірак, деякі країни Африки та Латинської Америки та інші), приватна військова та охоронна діяльність стає актором, здатним конкурувати з силовими інститутами таких держав у сфері забезпечення безпеки. Практика регулювання приватної військової та охоронної діяльності складається на національному, регіональному, а сьогодні вже і на глобальному рівнях, що свідчить, по-перше, про назрілу потребу врегулювати статус приватної військової та охоронної діяльності з погляду міжнародного права, а по-друге – про усвідомлення значущості зміни сприйняття приватної сфери військово-силового бізнесу як звичайного ринку комерційних послуг. Проаналізовані міжнародні ініціативи, покликані кожна по-своєму врегулювати питання статусу приватної військової та охоронної діяльності, відрізняються гнучкістю трактувань цього феномену, і вони розглядають взаємодію ПВК не тільки з державами та міжнародними організаціями, але включають в орбіту регулювання також і інших взаємодіючих з приватною військовою та охоронною діяльністю акторів міжнародних відносин («Швейцарська ініціатива»). Однак жодна з ініціатив на сьогоднішній день не є ні ідеальною, ні завершеною. Робота над точністю формулювань і вірністю розуміння феномену приватна військова та охоронна діяльність продовжується і з часом знайде своє відображення в документах.
Посилання
Савка О.І. Проблеми участі приватних військових компаній у сучасних міжнародних політичних процесах. Науковий вісник УжНу. Серія Право. Випуск 88. Частина 4. 2025. С. 135–140.
Abrahamsen R., Williams Michael C. Security Beyond the State: Private Security in International Politics, 272 с.
Abrahamsen R., Williams Michael C. Beyond the Privatized Military // Human Security Bulletin. Vancouver, 2008, vol. 6. Іssue 3, p. 24–26. URL: http://www.redr.org.uk/objects_store/security_privatization-challenges_and_opportunities_2008_.pdf.
Avant D. The Market for Force: The Consequences of Privatizing Security. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, 324 p.
Avant D. NGOs, Corporations and Security Transformation // Human Security Bulletin. Vancouver, 2008, vol. 6. Іssue 3, p. 24–26. URL: http://www.redr.org.uk/objects_store/security_privatization_challenges_and_opportunities_2008_.pdf.
Isenberg D. Soldiers of Fortune Ltd.: A Profile of Today’s Private Sector Corporate Mercenary Firms // Center for Defense Information Monograph. November 1997. URL: http://www.aloha.net/~stroble/mercs.html.
Isenberg D. Private Military Contractors and U.S. Grand Strategy // International Peace Research Institute, Oslo (PRIO). Report, 2009, № 1, 53 p. URL: https://wikispooks.com/w/images/7/76/Isenberg_Private_Military_Contractors.pdf.
Isenberg, D. Shadow Force: Private Security Contractors in Iraq. Westport, CT: Praeger Security International, 2009, 244 p.
Isenberg D. War and Private Contractors: Can’t Live with Them, Can’t Live Without Them // Huffpost Business, 09.02.2011. URL.: http://www.huffingtonpost.com/david-isenberg/war-and-private-contracto_b_944365.html.
Bearpark A., Schulz S. The Private Security Challenge in Africa: Problems and Options for regulation // Monograph Series. 2007, № 139.
Brooks D. Interview// Frontline, June 21, 2005. URL: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/warriors/interviews/brooks.html.
Brooks D. Interview // International Relations. Asia. January 13, 2004. URL: http://www.international-relations.asia/doug-brooks-president-emeritus-international-stability-operations-association-isoa.
Brooks D. Interview. // Iraq for Sale. The War Profiteers. A Robert Greenwald`s Film. URL: http://iraqforsale.org/doug_brooks.php.
Verkuil Paul R. Outsourcing Sovereignty: Why Privatization of Government Functions Threatens Democracy and What We Can Do about It. Cambridge, 2007, 248 p.
Gumedze S. Private Security in Africa: Manifestation, Challenges and Regulation. Pretoria, Institute for Security Studies, Monograph Series No 39, 2007.
Gumedze S. From Market for Force to Market for Peace. Private Military and Security Companies in Peacekeeping Operations. Pretoria, Institute for Security Studies, Monograph Series No 183, 2011. URL: https://www.issafrica.org/uploads/Mono183.pdf.
Singer P.W. Corporate Warriors: The Rise of the Privatized Military Industry. N.Y., Cornell University Press, 2007, 360 p.
Singer P.W. Can’t Win With ‘Em, Can’t Go To War Without ‘Em: Private Military Contractors and Counterinsurgency // Foreign Policy in Brookings, Policy Paper, 2007, № 4. URL: http://www.brookings.edu/~/media/research/files/papers/2007/9/27militarycontractors/0927militarycontractors.pdf.
Kinsey C. Private Security Companies: Agents of Democracy or Simply Mercenaries? // Jäger T. and Kümmel G. (eds), Private Military and Security Companies: Chances, Problems, Pitfalls and Prospects. Vs Verlag, February 2007. Р. 87–104.
Cockayne J. Private Military and Security Companies Agree to Increased International Oversight // International Peace Institute Global Observatory, 4 March 2013. URL: http://theglobalobservatory.org/2013/03/private-military-and-security-companies-agree-to-increased-international-oversight.
Cockayne J., Mears E.S. Beyond Market Forces: Regulating the Global Security Industry // International Peace Institute, July 27, 2009. URL: http://www.ipinst.org/2009/07/beyond-market-forces-regulating-the-global-security-industry.
Cockayne J. After Blackwatergate – How Humanitarians Can Help Professionalize the Global Security Industry // Human Security Bulletin. Vol. 6, Issue 3. March 2008, p. 12–14. URL: http://www.redr.org.uk/objects_store/security_privatization_-_challenges_and_opportunities_2008_. pdf.
Krahmann, E. States, Citizens and the Privatization of Security. Cambridge, 2010, 305 p.
Creutz K. Transnational Privatised Security and the International Protection of Human Rights. Helsinki, Erik Castrén Institute of International Law and Human Rights, 2006, 189 p.
Cusumano Eug. Bureaucratic Interests and the Outsourcing of Security: The Privatization of Diplomatic Protection in the US and the UK // materials of the ISA Annual Convention, 2012.
Mandel, R. Armies Without States: the Privatization of Security. London, Lynne Rienner Publishers, 2002, 169 p.
Percy, S. Regulating the Private Security Industry. London, Routledge, 2006, 76 p.
Spear J. Market Forces The Political Economy of Private Military Companies. Fafo Report, January 2006.
Holmqvist C. Private Security Companies the Case for Regulation. // Stockholm International Peace Research Institute, January 2009, SIPRI Policy Paper No. 9. URL: http://www.iskran.ru/cd_data/disk2/rr/055.pdf.
Krasner S. Structural Causes and Regime Consequences: Regimes as Intervening Variables // International Organization, Vol. 36, No. 2, International Regimes (Spring, 1982), pp. 185–205. URL: http://n.ereserve.fiu.edu/010030821-1.pdf.
Sassen S. Territory, Authority, Rights. Princeton University Press, 2006, 502 p.
Stockholm International Peace Research Institute. URL: http://www.sipri.org.
Geneva Center for Democratic Control of Armed Forces. URL: http://www.dcaf.ch.
International Red Cross Committee. URL: https://www.icrc.org/en.
International Security Institute of Belgrade. URL: http://www.isi-see.org/en.
Security Studies Institute of Africa. URL: https://www.issafrica.org.
Congressional Research Service. URL: http://www.loc.gov/crsinfo.
International Peace Institute. URL: http://theglobalobservatory.org.
Prague Security Studies Institute. URL: http://www.pssi.cz.
The Emirates Center for Strategic Studies and Research. URL: http://www.ecssr.com.
Global Center on Cooperative Security. URL: http://www.globalcenter.org.
Private Military Security Research Group, King’s College, London. URL: http://www.kcl.ac.uk/sspp/departments/dsd/research/researchgroups/pmsrg/aims.aspx.
Institute for International Law and Justice. URL: http://www.iilj.org/research/PrivateMilitaryandSecurityCompanies.asp.
Міжнародна конвенція про боротьбу з вербуванням, використанням, фінансуванням і навчанням найманців. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_103#Text.
International Code of Conduct for private Security Service Providers. URL: https://icoca.ch/the-code.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. І. Савка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.